zonder inschrijving/verzekering/keuring geparkeerd

woarboar
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

zonder inschrijving/verzekering/keuring geparkeerd

#1 , 28 jan 2017 12:32

Beste Dames en Heren,

Ik mocht vandaag een dagvaarding ontvangen van een gerechtsdeurwaarder met betrekking tot een een overtreding (of meerdere overtredingen eigenlijk) die ik heb begaan door mijn oude wagen oningeschreven, onverzekerd en niet gekeurd aan de kant van een openbare weg te laten staan. (openbare parkeerplaats)

Ik ben op de hoogte dat dit niet mag maar ik heb de wagen zelf nooit gebruikt tijdens de periode dat de papieren niet in orde waren aangezien ik al met een andere wagen reed (die uiteraard wel volledig administratief in orde was). Ik aanvaard hoe dan ook de beschuldiging en de nog uit te spreken straf. Het zit echter zo dat de datum waarop ik dien te verschijnen midden in een examenperiode ligt (de data van de examens staan nog niet vast, de periode echter wel) en ik dus niet weet of ik persoonlijk kan verschijnen voor de rechtbank. Ik zou me willen laten vertegenwoordigen door een advocaat maar weet niet of mijn afwezigheid invloed zal hebben op de uitspraak. Daarnaast weet ik niet aan welke sanctie ik me kan verwachten. Ik heb de drie inbreuken apart opgezocht waarvan enkele, hoewel en stevige boete, niet drastisch zijn, maar het rijden zonder keuringsbewijs wel bestraft kan worden met een celstraf!? (Kan ik hier een strafblad voor krijgen?).

De wagen werd getakeld en aangezien ik de hoop voor verkoop al had opgegeven, heb ik afstand gedaan van het voertuig. Ik heb na het afstand doen van het voertuig geen enkele correspondentie meer ontvangen (noch van de takeldienst, nog van de politie) tot vandaag (Datum op het document verwijst naar eergisteren maar vandaag pas de post gelezen).

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me zeggen hoe ik dit best aanpak en waaraan ik me mag verwachten?

Alvast bedankt en groetjes,

WB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
werner1
Berichten: 110

#2 , 28 jan 2017 16:20

Beste,
De wegcode schrijft voor dat een voertuig op de openbare weg moet ingeschreven, gekeurd en verzekerd zijn. Dat wat de overtreding betreft. Of de rechter een onderscheid zal maken tussen effectief rijden of het enkel geparkeerd staan op de openbare weg is een andere zaak. Het is steeds aangeraden om aanwezig te zijn op de zitting samen met je advocaat. Je aanwezigheid wordt meestal 'geapprecieerd' door de rechter. Laat je alvast vertegenwoordigen door een advocaat eventueel via je verzekering voertuig bijstand. De straf kan gaan van een geldboete tot een stuurverbod. Bespreek alvast de verschillende mogelijkheden vooraf met je advocaat. Bij veroordeling komt de straf ook op je strafblad. Wat betreft de afstand van je voertuig, dit betekent dat je voertuig wordt of is verkocht door het Ministerie en dat dit geld integraal naar de Staatskas gaat.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 jan 2017 23:13

Welke verzekeringsbijstand ..het voertuig was niet verzekerd.
U wordt vervolgt voor een niet ingeschreven voertuig - niet verzekerd voertuig - niet gekeurd voertuig.
Daar zijn vooral voor de twee eerste fikse straffen voorzien.
In http://wegcode.be/wetteksten vind u de antwoorden - straffen verhogen bij herhaling - beginnend bestuurder.
Ook als de nummerplaat van het 'nieuwe' voertuig in feite nog op het oude voertuig stond.
Kan ook zijn dat u nog afzonderlijk vervolgd wordt voor achterlaten van een wrak op de openbare weg als milieumisdrijf ... en dat is zo wie zo correctioneel.
U bent hoop ik toch al gehoord over de feiten?
PS de mogelijke opbrengst van het voertuig wordt niet in mindering gebracht van de te verwachte geldboete. Het feit dat u niet reed met de wagen is een pluspunt bij rijdend met zal u voor een 'iets' langere duur geen motorvoertuig mogen besturen.

Reken maar op iets in de orde van grote van € 1000.
http://wegcode.be/wetteksten

Reclame

woarboar
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2017 10:40

Beste Werner en Franciscus,

Bedankt voor jullie snelle input. Wat betreft het verhoor dat je aanhaalde, Franciscus, ik ben enkel verhoord door de politie bij de takeldienst toen ik afstand deed van mijn wagen. Mijn nieuwe wagen heeft een andere nummerplaat aangezien er een korte overgangsperiode was tijdens dewelke ik nog met de twee wagens reed. (De wagen was toen wel gekeurd, verzekerd en ingeschreven). Dit is geen herhaling en buiten enkele parkeerboetes in Antwerpen heb ik nooit een overtreding begaan. Mijn rijbewijs had ik op het moment van de feiten ongeveer 7 jaar dus en ik vermoed niet dat dit nog onder beginnend bestuurder valt. Hopelijk zal er geen afzonderlijke vervolging komen voor het "wrak op de openbare weg" maar zoals ik al zei maak ik me geen illusies en beweer ik geen onschuld. De uitspraak zal zijn wat ze zal zijn. Wat betreft het persoonlijk voorkomen (ipv enkel een advocaat); ik zou dit zeker willen doen aangezien ik besef dat een persoonlijk voorkomen veel meer gewaardeerd wordt door de rechter, maar ik geef mijn leven een andere draai door opnieuw te studeren, dit vraagt veel opoffering (ik heb mijn job opgezegd en geniet geen enkele vorm van uitkering) en heeft bij mij persoonlijk de allergrootste prioriteit. Hopelijk zullen mijn examendata dus niet op mijn verschijningsdatum vallen.

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

Groetjes,

WB

werner1
Berichten: 110

#5 , 30 jan 2017 12:13

U valt niet meer onder beginnend bestuurder.Laat u alvast vertegenwoordigen door een advocaat. Bespreek op voorhand de mogelijke gevolgen en de strategie. Wat betreft de boetes : De wetgever bepaalde een minimum en maximumboete. Doch de rechter kan in zijn uitspraak ALLE richtingen uit, het is dan ook nu compleet gissen, zeker wat de mogelijke gevolgen of de geldboete betreft. Hopelijk kan u rekenen op de nodige 'goodwill' van de rechter. Wat betreft de vervolging voor het mogelijke milieumisdrijf heb ik nog nooit geweten dat dit in zulks geval werd weerhouden als inbreuk, laat staan een veroordeling.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 30 jan 2017 13:16

Persoonlijk voor de rechtbank verschijnen lijkt me nochtans een zeer goede reden om dat eventueel examen proberen te verplaatsen. Ik zeg niet dat het lukt, maar met een dergelijke lijst aan overtredingen zou ik dat toch hoger op mijn prioriteitenlijst zetten dan een examen.
"sowieso" schrijf je zo.

woarboar
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jan 2017 20:03

Beste Dames en Heren,

Nogmaals bedankt voor jullie inbreng. Het heeft me inderdaad doen beseffen dat ik hoe dan ook zelf voor de rechter zal verschijnen. Ik heb uiteindelijk nog steeds recht op een herkansing en ik geloof ook dat een verschijning voor de rechtbank een gewettigde afwezigheid is. Maar uiteindelijk staan de exacte examendata nog niet vast dus er is nog een kans dat dit uiteindelijk geen probleem zal zijn.

Het zal, inclusief de honoraria van de advocaat, nog een dure overtreding worden, maar des te meer reden om er uit te leren.
Ik zal (als ik er aan denk) nog een bericht achterlaten over hoe het uiteindelijk afloopt in de hoop dat andere mensen hier (al dan niet preventief) uit leren.

Groetjes,

WB

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”