Rechts inhalen op afrit

SpecOps3D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechts inhalen op afrit

#1 , 26 jan 2017 21:57

Dag iedereen,

Zou er mij iemand kunnen zeggen waaraan ik mij kan verwachten voor het rechts inhalen van een file op de afrit in Affligem.

Mag ik even de situatie schetsen?
Elke dag staat daar een rij wagens aan te schuiven tot op de pechstrook van de autostrade. Op het einde van de afrit zijn er voorsorteringstroken voor links en rechts af te slaan. Zo goed als alle wagens moeten naar links terwijl ik naar rechts moet.
Op zo'n 100m voor de voorsorteringsstroken stonden alle wagens uiterst links aan te schuiven waardoor er plaats genoeg was voor mij om er (traag) rechts naast te rijden zonder op de pechstrook te rijden. Er is op die plaats maar 1 (uiteraard breed) rijvak.

Niet ver achter mij stond ook een politiewagen aan te schuiven die dit zeker moet gezien hebben.
Wordt dit aanzien als rechts inhalen van een file? Of bezien ze dat anders?
Had ik geweten dat rechts inhalen als 4e graads overtreding aanzien wordt, had ik dat natuurlijk nooit gedaan.

Aangezien ik op de autostrade ook al even op de pechstrook in de file stond ga ik ervan uit dat ze dit ook zullen meerekenen.
De politiewagen stond in diezelfde file, ook vanop de pechstrook maar ik vermoed niet dat ze dit door de vingers zullen zien.
Iemand een idee waaraan ik mij kan verwachten?

Ik weet dat dit niet het meest sociale rijgedrag was en nu ik weet hoe zwaar men tilt aan de overtreding zal ik dit ook niet meer doen.
Hieronder een Streetview link van de afrit:
https://www.google.be/maps/search/afrit ... 312!8i6656

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 jan 2017 07:58

Dus: als je rechts moet afslaan, zou jij rechts moeten rijden, maar mag je het verkeer dat links wilt afslaan niet inhalen.
Dan creëer je nog meer file.

Buiten de bebouwde kom mag je, vanaf er een aanduiding is, altijd de rijstrook nemen die het best aan je noden voldoet, en is rechts inhalen niet meer van toepassing.

Enige dat je fout gedaan hebt, is het rijden op de pechstrook terwijl je stond aan te schuiven voor de afrit.
In theorie moet je aanschuiven op het rechtse vak op de snelweg zelf (en ja, stilstaan op dat vak, met alle gevaarlijke gevolgen van dien).
Maar om correct te zijn, zou de politie dan iedereen moeten opschrijven die dat gedaan heeft, en dat zal net iets teveel werk zijn, me dunkt, vooral omdat ze het zelf gedaan hebben, en op dat moment blijkbaar niet prioritair waren.

KrisP
Berichten: 145

#3 , 27 jan 2017 09:00

Waar reed u precies want u schrijft dat u niet op de pechstrook hebt gereden (behalve bij het aanschuiven) maar ook dat u traag rechts voorbij gereden bent op een plaats waar maar 1 breed rijvak is. Als dit op het eerste stuk is, nog voor de rijbaan zich opsplitst in 2 rijvakken, hebt u dan daar over de pechstrook gereden? M.a.w in uw link rechts van de ononderbroken witte streep?

Reclame

SpecOps3D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2017 09:45

Ik reed zoals u zegt op het eerste stuk, voordat de rijbaan zich opsplitst.
Aangezien alle wagens stonden aan te schuiven tegen de volle streep aan de linker kant van de rijbaan, was er plaats voor mij om tussen hun en de pechstrook te rijden. Het was wel maar nipt. Ik heb daar de ononderbroken streep dus niet overschreden en heb op dat punt dus niet op de pechstrook gereden.

KrisP
Berichten: 145

#5 , 27 jan 2017 12:28

Ok dan ben ik mee ;-)
Als u daar niet op de pechstrook hebt gereden hebt u niet echt iets verkeerd gedaan.
Aangezien het aanschuiven vanop de pechstrook daar een gekend probleem is denk niet dat u bang hoeft te zijn voor een pv. Dat aanschuiven is iets anders dan moedwillig de pechstrook gebruiken om bv een file voorbij te rijden, althans zo vermoed ik dat de politie redeneert. Het is wel veiliger om door te rijden en eventueel de volgende uitrit te nemen .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”