Signalisatie parkeerplaats voor gehandicapten correct?

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

Signalisatie parkeerplaats voor gehandicapten correct?

#1 , 25 jan 2017 14:23

Situatie: Woonerf met enkele parkeervakken, in principe dubbele rijrichting MAAR dit deel van het woonerf is doodlopend voor auto's en dus enkel bereikbaar vanuit één richting.

Van één van de parkeervakken is begin dit jaar een parkeerplaats voor gehandicapten gemaakt:
Er werd een kleine straatsteen in de hoek van het parkeervak aangebracht met daarop een pictogram van een rolstoel
+
Een meter voorbij het einde van het parkeervak hangt aan een gevel een verkeersbord E9A met daarop een pictogram van een rolstoel + een pijl 5m. Dit bord hangt echter naar de doodlopende richting vanwaar men nooit de straat ingereden kan komen. Aan de achterkant van het bord, dus naar de richting vanwaar men wel de straat kan inrijden hangt een wit bord met de tekst 'Neem je mijn parkeerplaats? Neem dan ook mijn handicap'.
Voorbij dit parkeervak is er in totaal nog zo'n 25 meter vooraleer de straat effectief doodloopt d.m.v. paaltjes. Voetgangers en tweewielers hebben doorgang en kunnen wel uit de doodlopende richting komen, maar auto's dus niet.

Sinds de 4 weken dat dit parkeervak een parkeerplaats voor gehandicapten is geworden hebben we er nog nooit iemand met een geldige parkeerkaart voor gehandicapten zien staan (wel veel anderen). Zelfs de politie ziet ze blijkbaar over het hoofd. Vanaf het begin of bij het inrijden van de straat kan men het bord E9A met pictogram dan ook niet zien. Men ziet het enkel wanneer men al voorbij het parkeervak is en achterom kijkt.

De vraag luidt: Is deze signalisatie correct aangebracht gezien de situatie? Kunnen parkeerovertredingen betwist worden?
Indien het bord E9A andersom, in de andere richting zou aangebracht zijn ware het duidelijk geweest. Nu niet.

Alle bewoners waaronder ikzelf vragen het ons af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2017 14:49

Kan u een streetview link plaatsen? Zelfs als de situatie daar niet up to date is kan u nog steeds makkelijker toelichten wat zich waar juist bevindt.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#3 , 25 jan 2017 15:18

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat moet doen. Maar dan geef ik ook bijna mijn adres prijs ;)

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 25 jan 2017 15:58

Als je de straat inrijdt hangt dat bord toevallig aan de linkerzijde ?

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#5 , 25 jan 2017 16:23

Als je de straat inrijdt hangt dat bord toevallig aan de linkerzijde ?
Ja, maar dat is het probleem niet denk ik (het bewuste parkeervak is ook aan de linkerzijde komende van de enige ingang van de straat). Het probleem is dat het bord E9A in de verkeerde richting hangt.

Op sommige online kaarten en veel GPS systemen kan je niet zien dat de straat doodloopt door paaltjes (achter de paaltjes ligt het overige deel van dezelfde straat, niet doodlopend want daar is een zijstraat) terwijl de situatie al meer dan 20 jaar zo is.
We hebben het gevoel dat de signalisatie nu zo werd aangebracht in opdracht van iemand die van achter een bureaustoel op een, wat dit betreft onjuiste, online kaart heeft gekeken. En dat de opdrachtgever niet bewust was van het feit dat dat deel van de straat doodloopt en het verkeer maar van één richting kan komen.
Zo hebben we tijdens wegomleggingen bij werkzaamheden al de meest bizarre en overbodige tijdelijke signalisaties in de straat gekregen, telkens alsof er dan verkeer vanuit de doodlopende richting komt.
Laatst gewijzigd door artemis op 25 jan 2017 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 jan 2017 16:31

Ik herken de situatie totaal. :lol: :lol: :lol:
Misschien zijn we wel buren -- woonerf paaltjes ...maar bij ons nog geen andersvaliden plaats. Wel op de hoek van de straat.
Er bepaald hoe een parkeerplaats op een woonerf moet aangegeven worden - plaat - lijnen of witte letter P op het wegdek.
En hoe een andersvaliden parkeerplaats moet worden aangegeven.

katwezel
Berichten: 375

#7 , 25 jan 2017 17:04

Dus bordje hangt juist en is dus geldig , het is duidelijk geen één richtingsstraat

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#8 , 25 jan 2017 18:15

Dus bordje hangt juist en is dus geldig , het is duidelijk geen één richtingsstraat
Neen, en dat heb ik toch ook in mijn #1 gezegd. Trouwens hoe zou men anders een doodlopende straat kunnen uitrijden? :P
Maar er is geen doorgaand verkeer en een toevallige bestuurder die de straat inrijdt en daar een vrij parkeervak ziet mist totaal dat blauwe E9A bord met pictogram dat voorbij dat parkeervak hangt maar gericht naar de andere kant, vanwaar je nooit de straat inrijdt.

Het ergste is nog dat rechtmatige gebruikers van een parkeerkaart voor gehandicapten deze voorbehouden plaats nooit gaan vinden want ze zien ze niet! We hebben er dan ook nog geen ene op die plaats gezien..

katwezel
Berichten: 375

#9 , 25 jan 2017 19:27

Strikt genomen dien je om aan de linkerzijde te parkeren (als je het straatje inrijd) je voertuig te keren en dan zie je het bord wel aan je rechterzijde , beetje gekke situatie maar het is zo nu eenmaal

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 25 jan 2017 19:46

Achterzijde is oranje mogelijk ook de paal dus weet men ook dat het over 'een ' parkeerbord gaat.
Maar duidelijk is anders...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 7-hs2art11

Bij woonerven staat wel een bord dat aangeeft dat het onderbroken is fig F45b

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#11 , 25 jan 2017 20:30

@katwezel
Re #9 Ik ben zo goed als zeker dat die regel niet geldt in woonerven, die hebben een eigen specifieke wegcode. Vrij gebruik van... Etc.

@Franciscus
Er is daar geen paal, enkel een gevelbord. Ik ben door je antwoord net gaan checken in het donker, achterzijde lijkt idd een beetje oranje als je heel goed kijkt maar dit wordt totaal verborgen door het voorbord 'neem je ....'

katwezel
Berichten: 375

#12 , 26 jan 2017 06:52

Lol ,.komt er nog bij dat je links of rechts mag parkeren zie art22bis wegcode , desondanks blijf ik bij mijn stelling dat het bordje juist hangt wel op voorwaarde dat de achterzijde oranje is , de théorie is dat er in en uitgaand verkeer mogelijk is en dus geen enkelrichtingstraat

Milo72
Berichten: 1016

#13 , 26 jan 2017 10:03

Situatie: Woonerf met enkele parkeervakken, in principe dubbele rijrichting MAAR dit deel van het woonerf is doodlopend voor auto's en dus enkel bereikbaar vanuit één richting.
Ook in een doodlopende straat is er dubbele rijrichting. Er rijden trouwens (tenzij er auto's magisch verdwijnen) met zekerheid evenveel auto's in beide richtingen :-)

In de wegcode betr. E9a staat:
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
Mijns inziens staat het bord dan ook wettelijk gezien correct en lijken parkeerboetes om die reden moeilijk aan te vechten.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat extra signalisatie (blauwe parkeerplaats met rolstoel pictogram op de grond bvb) de situatie wel duidelijker zou maken, gezien het feit je in een woonerf links EN rechts mag parkeren.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#14 , 26 jan 2017 11:00

Natuurlijk rijden er evenveel auto's uit als in. Maar als je er aankomt en er eventueel wil parkeren rij je er in en zie je het bord niet. Als je er uitrijdt dan ben je er weg en zoek je al geen parkeerplaats meer.
Had dat bord nu gewoon naar de inrijrichting gehangen dan kon iedereen die de straat inrijdt het zien, nu niet.

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 26 jan 2017 14:19

Voor zover ik weet maakt de wegcode op geen enkele plaats een verschil tussen "inrijrichting" en "uitrijrichting".
Dus again, wettelijk gezien is dit m.i. correct, maar in deze situatie zou extra signalisatie misschien wel aangewezen zijn. Misschien ga je hiermee beter naar wegbeheerder (gemeente ?) dan dit argument te gebruiken voor de politierechtbank.

De oranje achterkant bij verkeersborden mbt parkeren hebben als doel om ook van de andere kant herkenbaar te zijn (je ziet dus wel bij het "inrijden" dat er een verkeersbord ivm parkeren staat). Mss volstaat dit in deze situatie niet helemaal qua duidelijkheid, maar wettelijk gezien is het voldoende.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”