Hoeveel tijd krijgt overheid na verkeersovertreding om de boete op te sturen?

Gigmar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoeveel tijd krijgt overheid na verkeersovertreding om de boete op te sturen?

#1 , 23 jan 2017 16:36

Beste,


Ik ben in Mechelen een straat ingereden : verkeersbord C3 Geen doorgang uitgezonder plaatselijk verkeer en tss 11u-18u.
Ik had welliswaar een klant om de hoek in die straat en had veel om te dragen. Met afspraak.
Mechelen heeft overal camer'as hangen en heeft mij zodanig 'gepakt'.

Overtreding gebeurt op 15/12/2016, boete wordt verstuurd op 04/01/2017.
er werd me gezegd dat dit binnen de 15 dagen moet gebeuren of boete geld niet, klopt dit?

En, er werd me gezegd dat, indien ik in de buurt moest zijn omdat ik op klantenbezoek ging, ik hier wel mocht rijden. klopt dit?

Bedankt voor jullie advies!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 23 jan 2017 16:43

Een boete hoeft niet binnen de 15 dagen opgestuurd te worden.
Enkel verliest de PV zijn bijzondere bewijskracht.
Met andere woorden: het woord van de politie gaat in dat geval niet boven jouw woord, maar moet bewezen worden indien aangevochten (wat hier geen probleem is: er zijn camerabeelden).

Dan: de overtreding op zich.
Ik citeer de wegcode:
2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.
Voertuigen voor bezoekers, levering inbegrepen.
Volgens mij had jij dus wel het recht om daar te rijden.

Ik zou deze overtreding dus aanvechten, door het antwoordformulier in te vullen.

Ben je trouwens verzekerd voor rechtsbijstand (wordt vaak in combinatie met BA "verkocht", velen zijn dit dus)?
Dan zou ik er je verzekering op zetten, die een advocaat kan aanduiden hiervoor.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 24 jan 2017 09:50

Ik had welliswaar een klant om de hoek in die straat
Ik zou dit interpreteren als "een andere straat dan die met het verbod". Klopt dit ? En kan je die straat op een andere manier bereiken, zonder door de "plaatselijk verkeer" straat te rijden ?
Indien wel lijkt de boete me moeilijker aan te vechten.

Wat betreft de 15 dagen: zie antwoord Blaatpraat
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 06 feb 2017 20:27

Is er in Mechelen geen zonebord voor dit soort zaken.
Ik dacht dat een bedrijf zich op voorhand moet registeren.
Als het een GAS boete is andere procedure.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”