Fietsongeval, na de feiten

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Fietsongeval, na de feiten

#1 , 23 jan 2017 15:52

Dinsdag 27 december werd ik aangereden op een oversteekplaats.
Het was een behoorlijk harde val. Ik was helemaal van de kaart, ik was ook op m’n gezicht gevallen. Mijn knieën zijn geraakt.
Zoals ik reeds zei was ik van slag en het waren Franstaligen dus had ik gekozen om het onderling te regelen.

De week erop had ik nog steeds geen bericht gekregen van de chauffeur.
Ik heb een mail gestuurd met de fiets ‘per total’ is.
De chauffeur stelde 200€ voor. Dat was de max zij kon/wilde betalen. Anders vroeg ze de verzekeraar in te stellen.
Ik had behoorlijk schrik dat ik niets zou krijgen, heb ik die 200€ aangenomen.
Achteraf heb ik een ‘kwade’ mail om te zeggen dat ze zich niet verontschuldigd heeft voor dit alles.

Nu blijkt dat de kosten oplopen. Dit door de medische kosten. Mijn knieën zijn er slecht aan toe. Het is afwachten na kinesist-sessies of er effectief iets geraakt is of niets.
De fiets heb ik tweedehands gekocht, voor een appel en een ei. MAAR het was een zeer degelijke fiets. Ik heb epilepsie dus die fiets was mijn enig vervoermiddel.

DUS ik zit vast.
Ik heb een mail gestuurd naar de chauffeur om toch haar verzekeraar in te schakelen. Ik zal dan de 200€ terugstorten.
Ben ik in mijn recht om dit alles opnieuw te openen?
Moet ik langs de politie?
Hoe wordt een schadevergoeding voor een fietsongeval bepaald?

Tips zouden zeer welkom zijn.
Ik ben niet uit op geld. In de zin dat ik niet wil profiteren van de situatie.
Maar bij deze regeling kom ik in de schulden. 200€ zal niet volstaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 23 jan 2017 15:55

U hebt de 200 euro aanvaard als minnelijke schikking, dan vraag ik mij af of u achteraf nog meer geld kun gaan vragen.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 23 jan 2017 15:56

Schadevergoeding bij een fietsongeval (indien je het via de verzekering doet):
De fietser krijgt automatisch een vergoeding voor de medische kosten, ongeacht of je in je recht was of niet.
Diegene die in fout was, betaalt alle kosten voor de tegenpartij.

De grote vraag is: wie was in fout?
Kun je ons zeggen welke oversteekplaats dit was (google maps linkje ofzo)?
Meestal hebben fietsers op oversteekplaatsen namelijk geen voorrang, dus als dit het geval is, mag jij alle kosten zelf betalen (of je familiale als je die hebt).

Anyway: de kans is klein dat u nog iets gedaan krijgt, daar u al 200 euro aanvaard hebt als MS.
Politie zal alvast niets doen, verzekeraars waarschijnlijk ook niet.

Reclame

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2017 15:58

ik heb die 200 euro aangenomen omdat ik vreesde dat ik niets zou ontvangen.
Op dat moment wist ik niet dat de medische kosten zouden oplopen. (rx/dokter/kinesist/echo)
En die 200€ zijn niet voldoende, toch als ik graag een fiets zou willen. Geen nieuwe maar een degelijke fiets.

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2017 16:00

Schadevergoeding bij een fietsongeval (indien je het via de verzekering doet):
De fietser krijgt automatisch een vergoeding voor de medische kosten, ongeacht of je in je recht was of niet.
Diegene die in fout was, betaalt alle kosten voor de tegenpartij.

De grote vraag is: wie was in fout?
Kun je ons zeggen welke oversteekplaats dit was (google maps linkje ofzo)?
Meestal hebben fietsers op oversteekplaatsen namelijk geen voorrang, dus als dit het geval is, mag jij alle kosten zelf betalen (of je familiale als je die hebt).

Anyway: de kans is klein dat u nog iets gedaan krijgt, daar u al 200 euro aanvaard hebt als MS.
Politie zal alvast niets doen, verzekeraars waarschijnlijk ook niet.
Ze stond stil voor een oversteekplaats. Voor dat fietspad staan grote driehoeken.
De chauffeur was aant wachten op de chauffeur voor haar.
Dus ze stond stil voor het fietspad. Op moment ze doorrijdt kruis ik haar en rijdt ze mij aan.
Ze heeft ook haar toegegeven dat ze in fout was

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 23 jan 2017 16:11

Het enige dat u kunt doen is vooralsnog uw familiale verzekering op de hoogte te brengen van het voorval.
Die weten wel of ze de tegenpartij nog in gebreke kunnen stellen.
Het grote probleem is dat er geen PV werd opgesteld door de politie (bij lichamelijke schade is dat verplicht) en dat we nu bijna een maand na voorval zijn.
Laatst gewijzigd door asperger op 23 jan 2017 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 23 jan 2017 16:12

ik heb die 200 euro aangenomen omdat ik vreesde dat ik niets zou ontvangen.
Op dat moment wist ik niet dat de medische kosten zouden oplopen. (rx/dokter/kinesist/echo)
En die 200€ zijn niet voldoende, toch als ik graag een fiets zou willen. Geen nieuwe maar een degelijke fiets.
Dan was het niet slim om die 200 euro aan te nemen. De normale procedure via de verzekeringen hebt u niet gevolgd, maar men zou kunnen stellen dat er een dading is gesloten. Het gaat moeilijk worden om nu nog meer te vragen.

En als we even andersom redeneren: stel dat uw eindfactuur 150 euro onkosten was geweest, had u dan de teveel betaalde 50 euro gaan teruggeven?

Blaatpraat
Berichten: 3794

#8 , 23 jan 2017 16:44

Schadevergoeding bij een fietsongeval (indien je het via de verzekering doet):
De fietser krijgt automatisch een vergoeding voor de medische kosten, ongeacht of je in je recht was of niet.
Diegene die in fout was, betaalt alle kosten voor de tegenpartij.

De grote vraag is: wie was in fout?
Kun je ons zeggen welke oversteekplaats dit was (google maps linkje ofzo)?
Meestal hebben fietsers op oversteekplaatsen namelijk geen voorrang, dus als dit het geval is, mag jij alle kosten zelf betalen (of je familiale als je die hebt).

Anyway: de kans is klein dat u nog iets gedaan krijgt, daar u al 200 euro aanvaard hebt als MS.
Politie zal alvast niets doen, verzekeraars waarschijnlijk ook niet.
Ze stond stil voor een oversteekplaats. Voor dat fietspad staan grote driehoeken.
De chauffeur was aant wachten op de chauffeur voor haar.
Dus ze stond stil voor het fietspad. Op moment ze doorrijdt kruis ik haar en rijdt ze mij aan.
Ze heeft ook haar toegegeven dat ze in fout was
Staat het verkeersbord gericht naar de auto's, of naar de fietsers?

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2017 19:00

welk verkeersbord bedoel je?
Er staan grote haaientanden voor het fietspad. Plus ze staat stil om dat moment. Veronderstelde ik dat ze mij gezien had. Anders zou ik dat risico nooit genomen hebbe. Ze heeft haar fout ook meteen toegegeven...
Laatst gewijzigd door Peulschil01 op 23 jan 2017 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jan 2017 19:07

ik heb die 200 euro aangenomen omdat ik vreesde dat ik niets zou ontvangen.
Op dat moment wist ik niet dat de medische kosten zouden oplopen. (rx/dokter/kinesist/echo)
En die 200€ zijn niet voldoende, toch als ik graag een fiets zou willen. Geen nieuwe maar een degelijke fiets.
Dan was het niet slim om die 200 euro aan te nemen. De normale procedure via de verzekeringen hebt u niet gevolgd, maar men zou kunnen stellen dat er een dading is gesloten. Het gaat moeilijk worden om nu nog meer te vragen.

En als we even andersom redeneren: stel dat uw eindfactuur 150 euro onkosten was geweest, had u dan de teveel betaalde 50 euro gaan teruggeven?
laat mij duidelijk wezen, ik zoek hier geen kans om mijn spaarrekening te aandikken.
Ik ben op zoek naar een correcte vergoeding. Ze heeft mij van het fietspad gemaaid.
En ik zou inderdaad die 50euro niet teruggeven. Maar ik zou de voorrangsregels respecteren. En een lesje ik wel geleerd heb, papieren invullen... Ik kan al een maand geen boodschappen doen, ik heb een week vakantie kwijt om dat ik zetel-gebonden was.
Maar 200euro voor een fiets, 3 doktersbezoeken, 2 rx foto's, kinesist en dan is nog af te wachten dat ik al dan niet onder het mes moet voor mijn knie. Dat lijkt mij 200euro niet genoeg. Als ze mij een fiets bezorgd, en moet niet eens nieuw, zou al veel zijn.
Ik weet niet hoe zoiets zou berekend wordt voor een fiets.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 23 jan 2017 19:26

Het zou toch wel nuttig zijn om te weten of u een familiale verzekering met rechtsbijstand hebt of niet.
Dat zou hier immers een significant verschil kunnen maken.

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jan 2017 20:04

ik heb geen familiale verzekering... so case closed vermoed ik..

Peulschil01
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 feb 2017 13:52

Ik ga dus alsnog naar de politie. Ze heeft geen antwoord meer gegeven op mijn vraag om het nog via de verzekering te regelen.
-kinesist: 20€ instap + 9 beurten 15€= 155€ doktersbezoeken na het ongeval: 50€
En dan heb ik nog niet eens een fiets.

Dus zou iemand mij kan helpen wat ik best doe?
Ik zal alvast het mailverkeer afdrukken en het bewijs van de storting zij heeft gedaan.
Ze heeft hoe dan ook toegegeven dat zij mij aangereden heeft en die storting is ook een bewijs.

En nogmaals het gaat niet om profiteren. Maar ik ga moeten betalen voor aangereden worden.... is dat eerlijk?

LeenW
Berichten: 12838

#14 , 02 feb 2017 13:57

En nogmaals het gaat niet om profiteren. Maar ik ga moeten betalen voor aangereden worden.... is dat eerlijk?

Nee, u gaat moeten betalen omdat u akkoord bent gegaan met een schikking 200 euro in plaats van de normale procedure om het via de verzekeringen te laten verlopen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 02 feb 2017 13:59

vraag is of het een schikking was of een voorlopige schadevergoeding...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”