Vonnis

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

Vonnis

#1 , 23 jan 2017 12:54

Mijn vonnis is bevestigd..

De rechter oordeelde dat ik volgens verbalisanten niet labiel overkwam maar zeer bedachtzaam en dat het feit dat ik op dat moment dat ik werd tegenhouden wist dat mijn rijbewijs op de politierechtbank lag dat ik wel moest beseft hebben dat ik zonder rijbewijs reed.

Desondanks is dit niet zo, en zegt het verslag van arts heel wat anders en is het eigen aan deze toestand dat je verwarde periodes afwisselt met heldere.. is er een cassatiegrond in deze vraag ik me af ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 jan 2017 12:57

Sommige dokters schrijven tegen betaling ereloon ook ziektebriefjes zonder reden.
Wat uw eigen doker zegt en schrijft heeft geen bewijskracht.
Daarvoor is een gerechtsdokter nodig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 23 jan 2017 12:58

Wat is het vonnis?

Reclame

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2017 13:04

Auto verbeurd, 8 maanden rijverbod + testen en boete. Dus een psychiatrisch verslag + 3 weken opname 3 dagen na de vaststelling hebben geen soelaas gebracht, de rechter verkoos bevindingen van verbalisanten boven van een ziekenhuis. Is daar cassatiegrond in ? Of zijn mijn rechten hier ergens geschonden ?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 23 jan 2017 13:22

Cassatie gaat niet inhoudelijk, enkel als de rechter de wet verkeerd zou toepassen hebt u daar een kans. Dat lijkt mij hier niet het geval, hij volgde gewoon uw visie niet.

Het zou u sieren als u - eindelijk - uw straf waardig zou dragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2017 16:17

Iedereen die hier regelmatig je berichten las wist dit vonnis, enkel één man geloofde dat je zonder kleerscheuren er vanaf kon en dit was u.
Cassatie zal moeilijk of onmogelijk worden en er zou geen andere uitspraak zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 24 jan 2017 23:50

Dan hebt u nog een cassatieadvocaat nodig ... ik denk niet dat uw verzekering dat zal betalen.
Gaat bij mijn weten over enkele duizenden €.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2017 08:17

Dan hebt u nog een cassatieadvocaat nodig ... ik denk niet dat uw verzekering dat zal betalen.
Gaat bij mijn weten over enkele duizenden €.

Ik heb zojuist een mailtje gehad van advocaat:

Geachte Heer,

Ik kom terug op uw veroordeling door de correctionele rechtbank te ******, zetelend in beroep tegen vonnis van de politierechtbank.

Het vonnis van 19/1 is summier gemotiveerd waar het het voorgebrachte medisch attest
bespreekt.

De rechtbank leidt uit het attest af dat u reeds geruime tijd in behandeling was maar dat er
niet expliciet vermeld staat dat u op het ogenblik van de feiten niet toerekeningsvatbaar was.

Het attest vermeld echter dat uw toestand teruggaat tot begin 2016 en dat uw dagelijks
functioneren ernstig wordt geschaad.

Tegen het vonnis van de correctionele rechtbank staat een voorziening in cassatie open waarbij de cassatie binnen de 15 dagen dient te worden aangetekend.

Ik wil in deze een gematigd positief advies geven voor een cassatieberoep doch wens te
benadrukken dat dit niet de allersterkste zaak is.

Het Hof van Cassatie beoordeeld geen feiten en is nogal snel geneigd een probleem als het
deze een appreciatie van feiten te benoemen waarvoor zij niet bevoegd is.

Anderzijds kan hier wel de theorie van de miskenning van de bewijskracht van akten worden aangehaald.

Mag ik u verzoeken mij te willen contacteren voor verdere bespreking.

Laatste dag voor cassatie aan te tekenen is 3/2.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jan 2017 08:31

Hoe lang duurt zo'n cassatieprocedure vooraleer antwoord ?

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 25 jan 2017 09:13

geef het toch gewoon op, tenzij je er nog enkele 1000-en euros aan wil verspillen.
Onderga uw straf, u bent er in mijn ogen nog goed vanaf gekomen. temeer dat u nog steeds geen schuldinzicht toont.

Zoals uw advocaat zegt, u hebt geen sterke zaak.

puttemanp
Berichten: 613

#11 , 25 jan 2017 09:18

De advocaat zegt natuurlijk gewoon wat je zelf wil horen... zolang hij kan procederen kan hij onkostennota's opmaken, ook al weet hij op voorhand dat het een verloren zaak is.

P.

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 25 jan 2017 09:27

Ik wil in deze een gematigd positief advies geven voor een cassatieberoep doch wens te
benadrukken dat dit niet de allersterkste zaak is.
Da's zoals Armand Pien die zei dat er in een verlengd weekend "misschien kans op een spatje regen" was: je mocht zeker zijn dat het het hele weekend zou regenen...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jan 2017 10:14

Thomas als je een zeer klein beetje je verstand gebruikt is het toch zeer normaal dat je advocaat nooit zal zegen dat je niet kan winnen, ieder advocaat is dit om centen te verdienen !

Ondanks dat deze man in je zaak toch aangeeft dat je weinig kans maakt, dit wil eigenlijk zeggen geen kans !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 25 jan 2017 13:06

Was uw dokter bij u in de auto... ik vermoed van niet.
Is uw dokter een psychiater?
Verwarde periodes afgewisseld met heldere en wat was uw toestand op het ogenblik van de overtredingen? Daar was toch geen dokter bij?
Cassatie gaat u al veel geld kosten.
Daarna mocht ze het vonnis in beroep vernietigen gaat het terug naar een andere rechtbank in beroep.
Deze zal dan terug een uitspraak doen rekening houdende met de opmerkingen van cassatie over de procedure nooit over de inhoud want daar gaat cassatie inderdaad niet over.
Stel dat men nu wel het attest zou toelaten dan zal de rechtbank in beroep een psychiater aanduiden die u moet onderzoeken of een college van psychiaters.
Ondertussen is uw rijbewijs ingetrokken en binnen enkele jaren gaat u dan mogelijk een nieuw beroepsvonnis krijgen.

WP002
Berichten: 1479

#15 , 27 jan 2017 09:05

De manier waarop u zich hardnekkig vastbijt in uw eigen grote gelijk, doet me eerlijk gezegd twijfelen of u intussen wél toerekeningsvatbaar bent. Maar soit, ga gerust in cassatie, dan spijst u bovenop uw verbeurdverklaarde auto waarschijnlijk nog eens de staatskas met enkele duizenden euro's. Uw advocaat kan zich alvast in de handen wrijven met zo'n cliënt, u bent waarschijnlijk zijn kip met gouden eieren. Ik houd u alleszins niet tegen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”