Parkeerboete, definitie "verhoogd trottoir"

stevensegers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete, definitie "verhoogd trottoir"

#1 , 22 jan 2017 20:27

Mijn echtgenote vond gisteren een parkeerboete onder haar ruitenwisser. Zij stond hier geparkeerd: https://www.google.com/maps/@51.1896466 ... 312!8i6656, waar op Google Maps die witte auto staat. Even de situatie omschrijven: in de straat is naast de rijbaan een fietspad, dan een verhoogde boordsteen, een strook gras (ongeveer de breedte van een auto) en dan een voetpad uit betondalen. De opritten zijn in betonklinkers aangelegd.
De ruimte voor ons gebouw is volledig in betonklinkers aangelegd, dus zowel de strook waar normaal gras is als de strook waar het voetpad loop, alsof het 1 grootte oprit is. Langs deze strook is de boordsteen ook niet verhoogd, idem zoals bij opritten. Op deze strook staan altijd autos geparkeerd en wij zijn er ook altijd van uit gegaan dat deze strook als parkeerstrook bedoeld is.
Nu heeft mijn vrouw, en ook de andere autos die daar geparkeerd stonden, een boete gekregen voor parkeren op een "verhoogd trottoir". Mij lijkt deze boete toch echt onterecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 22 jan 2017 22:58

De boete is terecht, wat jij een voetpad noemt ligt op privé terrein.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

stevensegers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2017 09:56

Beste Sloeberken. Bedankt om te reageren, maar ik moet zeggen dat uw opmerking nergens op slaat. Waarschijnlijk is het op maps niet geheel duidelijk, dus hierbij een foto van de plaats in kwestie. Ik heb een rood hok getekend waar de auto stond.

Afbeelding

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 23 jan 2017 11:57

de vraag zal zijn of dit een verhoogde berm is of niet.
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.
2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

Voor zover ik zie hoef je geen "verhoog" op te rijden om op die plaats te komen. Maar het "parkeervak" helt wel een beetje.

Het onderscheid met het groene gedeelte (deel met boom en beplanting) is wel zeer opvallen. Dit is duidelijk verhoogd.
Persoonlijk denk ik dat je kan hardmaken dat dit geen verhoogde berm is en dat er een duidelijk visueel verschil is met het gedeelte "trottoir".

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”