Bellen achter het stuur

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Bellen achter het stuur

#1 , 21 jan 2017 16:53

Dag iedereen.

Mijn ouders hebben het volgende meegemaakt (nog aan het mee maken). Begin van deze maand kregen zij een PV in de bus. Voor het bellen achter het stuur. Plaats van de feiten werden vastgesteld door inspecteur X, die heeft vastgesteld dat de auto met kenteken X in de Erasmusstraat te Anderlecht reed waarbij de bestuurder duidelijk zijn gsm in de hand had aan het oor en dus heel duidelijk aan het bellen was met derden.

Oke duidelijk een verkeersovertreding, maar moet men dan niet de wagen direct tegen houden?

Maar nu komt het. Mijn ouders zijn al jaren niet meer in Brussel geweest en zeker die dag al niet. Mijn ouders bellen altijd handsfree (hebben bleutooth).

Dus.

Er kan iemand met een nagemaakte nummerplaat rondrijden?

Ofwel is die politieagent steken blind en heeft een onjuiste kenteken opgegeven.

Getuigen buren die weten dat mijn ouders die dag zijn thuis gebleven is al afgelegd. Gaat dit nog rechtbank worden zo ja wat kunnen wij nog doen
om te bewijzen dat deze PV volledig onterecht is en mogen wij klacht neerleggen bij comite P.

MVG,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2017 17:05

Er kan iemand met een vals kenteken rond rijden, gebeurt nog!

Maar waarom klacht neerleggen bij comité P ???, wat heeft deze agent u ouders misdaan door enkel zijn werk te doen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 21 jan 2017 17:55

Zolang u niet betaalt, zal dit voor de rechtbank komen. Kan wel even duren in België.

Klacht bij Comité P is buitensporig, het is nog niet eens zeker dat die agent wel een fout gemaakt heeft..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 jan 2017 22:59

Comité P is niet bevoegd inzake vaststellingen is dat bij mijn weten nog steeds de rechtbank meestal de politierechtbank.
En neen men moet u niet tegenhouden een vaststelling in de vlucht voldoende onderbouwd is evenzo geldig.

Als uw ouders kunnen bewijzen dat ze niet in Brussel waren ..kunnen ze dat altijd melden via dat formulier. Met vraagstelling met hoeveel personen ze op dat ogenblik in het voertuig zaten en kleur van voertuig.
http://www.comitep.be/nl/index.asp?ID=Complaint2#2

U betwist een verkeersinbreuk

Indien u een verkeersinbreuk wil betwisten, verzoeken wij u het formulier in te vullen dat bij het proces-verbaal is gevoegd en dat volledig ingevuld terug te sturen aan de politiedienst die de vaststellingen heeft gedaan. Zo kan dit formulier bij het dossier worden gevoegd. Eventueel kunt u bij dat formulier een begeleidend schrijven voegen waarin u de situatie nader toelicht.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 23 jan 2017 12:41

Vandaag hebben zij een tweede boete in de brievenbus gekregen, dit maal voor een snelheidsovertreding in Namen. Op een woensdag rond het uur dat zij hun kleinkind van het school gaan halen.

Dus rijd er iemand rond met hun nummerplaat. Wij gaan klacht neerleggen tegen onbekende en ik denk er ook aan om de foto op te vragen.

Wat kunnen wij nog doen?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 23 jan 2017 12:44

Contact opnemen om te vragen voorlopig niet te vervolgen en de relevante stukken overmaken.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#7 , 23 jan 2017 23:19

Ze zijn vandaag nog bij de politie bij ons geweest , zij wilde klacht tegen onbekende neerleggen omdat zij er zeker van zijn dat er iemand hun nummerplaat heeft nagemaakt en er mee rond rijd. Agent wou geen klacht opmaken omdat anders de nummerplaat van mijn ouders direct in beslag dient te worden. Maar heeft met de politie van Namen gebeld en de agente heeft nog eens naar de beelden gekeken en zag op de beelden een Mercedes (was traject controle) en mijn ouders rijden met een BMW.

Dus morgen terug naar de verzekeringen om contact op te nemen met de advocaten.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 24 jan 2017 00:00

Ik snap niet waarom de politie een originele nplt in beslag moet nemen. Uiteraard zal ( op termijn uw nplt wel moeten gecontroleerd worden of dit de echte is - maar dat kan nu al gebeuren aan de hand van de gekende kenmerken en door het wetenschappelijk labo na een afspraak) ...Tenslotte staat die wel op jullie naam.

Uit die twee boetes kan inderdaad blijken dat er een valse nummerplaat in omloop is.
Maar dat kan u pas nadat er klacht is ingediend ... het PV van Namen dient te worden bijgevoegd en dat van Anderlecht ook. Bijvoegen gebeurd door het parket ( Politie kan ook een kopie vragen om de zaak te versnellen).

Uiteraard terug naar verzekering maar het had al wat eenvoudiger geweest als bovenstaande stappen ook al gedaan waren.

PS laat uw ouders zo snel mogelijk een dagboek bijhouden - eventueel retroactief zodat ze kunnen bewijzen waar ze waren.

Ken een case dat de eigenaars in eerste zaak de wagen bij merkgarage stond voor onderhoud en bij de tweede vaststelling (waren beide in Nederland) net bij de politie om aan de hand van al hun gegevens ( die ze in opdracht van politie hadden verzameld) aangifte te doen. 14 dagen moesten ze dus terug voor de volgende boete - maar toen zaten ze dus met de wagen bij de politie.
Foto's werden toen rechtstreeks door politie in NL bij politie opgevraagd en daar bleek het een Wit Russische vrachtwagen te zijn.

De uiteindelijke aangifte is toen wel moeten gebeuren in NL - maar werd voldoende gestaafd door het PV uit België.

BrainTrain
Berichten: 496

#9 , 24 jan 2017 08:24

Van wat ik hier op het forum al heb gelezen kunnen de problemen ook snel verholpen worden door zelf een nieuwe nummerplaat op te vragen. Dan zorg je er al voor dat er geen nieuwe (foute) boetes op jullie adres toekomen en rijdt die andere rond met een nummerplaat die niet meer bestaat. Dan zal hij ook sneller tegen de lamp lopen.

P-Stone
Berichten: 280

#10 , 24 jan 2017 18:59

Ik snap niet waarom de politie een originele nplt in beslag moet nemen...
Als de nummerplaat geseind wordt als vals/duplicaat/whatever, en de echte nummerplaat is ook nog in het verkeer, is het voor de politie wel moeilijk om vast te stellen of ze de echte of de valse zien. En wordt mogelijks de houder van de echte nummerplaat om de haverklap staande gehouden. Dus moet je van nummerplaat veranderen als er een tweede in omloop blijkt te zijn. (Daarom dat je in Nederland wel nog met je eigen kentekenbewijs kan blijven rijden, maar er wordt een kleine "1" toegevoegd zodat de politie kan zien dat dit de echte is.)
Ik zou ook de raad van BrainTrain volgen : een nieuwe nummerplaat aanvragen.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 24 jan 2017 21:37

Dat klopt zelf een nieuwe nummerplaat aanvragen op basis van PV politie wegens misbruik.
Maar daarvoor dient ze niet in beslag genomen te worden.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#12 , 25 jan 2017 12:21

Dat is ook zo dat mijn ouders een nieuwe nummerplaat willen aanvragen. Ook gaan wij natuurlijk terug in de tijd om onze stappen na te gaan waar wij waren enzo.

Maar dat geeft niet weg dat de boetes blijven komen. En dat een nieuwe nummerplaat ook kosten met zich meebrengen.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 25 jan 2017 13:21

En als er een PV werd opgesteld door uw politiedienst en men dan de andere PV's heeft bijgevoegd dan kan u zich burgerlijke partij stellen.
En zo de kosten en het tijdsverlies mogelijk recupereren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”