verkeersongeval

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

verkeersongeval

#1 , 12 jan 2008 18:34

de probleemsituatie: men rijdt 's nachts tegen enkele "paaltjes" van de openbare weg. De bestuurder zat alleen in zijn wagen en omdat het 's nachts was en rustig op de baan, is er ook geen enkele derde bij betrokken. Zelf is de bestuurder redelijk zwaar gewond en ambulance en politie komen ter plaatse. De man blijkt gedronken te hebben.

Buiten de schadevergoeding voor het vernielen van de "paaltjes" aan de overheid, zal de bestuurder nog enige sanctie kunnen oplopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 12 jan 2008 22:45

De man blijkt gedronken te hebben.

Buiten de schadevergoeding voor het vernielen van de "paaltjes" aan de overheid, zal de bestuurder nog enige sanctie kunnen oplopen?
Drinken én rijden is strafbaar, dus zal de chauffeur daarvoor wel een rekening gepresenteerd krijgen.

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

#3 , 13 jan 2008 00:42

ja dat besef ik, maar zou U mij kunnen zeggen welke sancties tot de mogelijkheden behoren?

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 13 jan 2008 02:01

ja dat besef ik, maar zou U mij kunnen zeggen welke sancties tot de mogelijkheden behoren?
vraag eens hier
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 14 jan 2008 05:51

@wullie: ben je zeker van de "men" term ? In elk geval kosten die paaltjes wel een pak geld. Ik hoop dat ze de snelheid niet kunnen berekenen aan het aantal omvergereden paaltjes :) :) :)

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#6 , 17 jan 2008 14:20

geachte mevrouw,

een bedrag plakken op dronkenschap achter het stuur is zeer moeilijk, aangezien het van belang zal zijn hoeveel hij net gedronken had.

Afhankelijk daarvan zal de boete hoger of lager zijn.

Hij zal worden gedagvaard door het Openbaar Ministerie voor dronkenschap en zal wellicht veroordeeld worden tot een geldboete, zijn rijbewijs zal ingetrokken worden voor minimum 8 dagen en hij zal testen dienen af te leggen ( psychologisch en fysische test).

mvg,

Pieter verherstraeten

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

#7 , 17 jan 2008 21:01

in de periode voor de chauffeur voor de rechtbank moest verschijnen, heeft zijn werkgever zijn loon verder doorbetaald. Stel dat de man nu wordt veroordeeld wegens dronkenschap, zal de werkgever dat loon terugeisen? En wat met de kosten voor zijn eigen verblijf in het ziekenhuis?

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#8 , 18 jan 2008 09:51

geachte,

normaal gezien gaat men dat loon niet terugeisen.

Wat betreft eigen kosten ziekenhuis zou normaal de verzekeringsmaatschappij moeten tussenkomen, doch deze kunnen uiteraard regres uitoefenen.


mvg,

wullie
Topic Starter
Berichten: 74

#9 , 05 feb 2008 20:53

Wordt de werkgever op één of andere manier op de hoogte gebracht van het vonnis dat de veroordeling uitspreekt?

IrisS
Berichten: 102

#10 , 07 feb 2008 18:11

Normaal niet, maar het kan zijn dat u die zelf dient in te lichten (bv als u bewakingsagent bent). Voor inbreuken tegen de verkeerswetgeving is dat volgens mij niet nodig (komen ook niet op je strafblad). Drankmisbruik durf ik echter niet met zekerheid te vermelden. Maar als je geen specifieke veiligheidsfunctie uitoefent die dit eist, komt je werkgever dit normaal niet te weten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”