Cursus “Sta even stil bij snelheid"

Rubencr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cursus “Sta even stil bij snelheid"

#1 , 16 jan 2017 16:16

Hallo iedereen,

Ik ben onlangs geflitst op de E40 (19:00u). De toegelaten snelheid was 120km/u en mijn gecorrigeerde snelheid was 188km/u. Nu heb ik van het openbaar ministerie een uitnodiging ontvangen voor het volgen van een sensibilisatiecursus voor snelheidsovertreders. Deze cursus kost €390,- en neemt 3 werkdagen in beslag. Deelname is 'vrijwillig'.

Ontvangen brief:
Na het volgen van de cursus ontvangt u een attest van deelname dat u kan voorleggen aan de politierechter. Het meebrengen van dit attest zal de rechter toelaten vast te stellen dat u zich bewust bent van de begane fout en zelf reeds stappen heft ondernomen om hieraan in de toekomst te verhelpen. De rechter kan met dit gegeven rekening houden bij het bepalen van de strafmaat. Het volgen van de cursus heeft evenwel geen vrijspraak tot gevolg.
Enkele vragen:

1) Is dit geen vorm van chantage? Ze dreigen namelijk met hogere straffen als ik deze (zeer kostelijke) cursus niet zal volgen.

2) De cursus zelf kost al €390. Gaat het volgen van deze cursus in combinatie met een geldboete en 3 verloren werdagen mij niet duurder uitkomen?
(Ik moet verschijnen voor de politierechtbank van Leuven, deze zou zeer streng zijn ivm andere rechtbanken)

Alvast bedankt voor uw mening!
Ruben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 jan 2017 16:32

> 40 km te snel: politierechter kan een boete opleggen tussen de 80 en 4000 EUR en een verplicht rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. De marge voor strafmildering is dus zeer groot als u op de suggestie van het OM ingaat.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 16 jan 2017 17:24

Dat is geen chantage. Bij iemand die het ok vindt 188 gecorrigeerd te rijden, zijn vele methodes goed om hem tot inkeer te laten komen. U kunt zelf kiezen of u deze kans wil nemen of niet.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 jan 2017 17:33

De cursus zelf kost al €390. Gaat het volgen van deze cursus in combinatie met een geldboete en 3 verloren werdagen mij niet duurder uitkomen?
Dat hangt af van hoeveel u per dag verdient.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 16 jan 2017 19:13

U reed op uw teller +200 km/u
Hopelijk bent u geen beginnend bestuurder ( voor u hopelijk).
U krijgt een gunstmaatregel ...het OM vindt dat via cursussen men mogelijk meer inpakt heeft op overtredingen.
Wanneer u dat niet wil - is dat uiteraard een element dat de politierechtbank mee in overweging kan nemen.
U mag u verwachten aan zeker 15 dagen rijverbod tot een maand en een boete van zeker € 1000 (effectief) + slachtofferfonds + gerechtskosten.

PS iets waar men geen rekening mee houdt is indien u later ooit voor een of andere reden eerherstel moet vragen - dit ook een belemmering kan zijn.

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#6 , 17 jan 2017 08:24

U mag u verwachten aan zeker 15 dagen rijverbod tot een maand en een boete van zeker € 1000 (effectief) + slachtofferfonds + gerechtskosten.
Doe er maar enkele dagen/weken/maanden bij als het slecht wil gaan...
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 17 jan 2017 21:31

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die 200 km per uur op de teller proberen goed te praten op de korte belgische afstanden ... (en ik rij ook meer dan 40.000 km per jaar met een dure duitse wagen die die snelheden probleemloos aankan). Onderga je "straf". Een verder moraliserende preek zal k je besparen wegens irrelevant ;-)

Rubencr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2017 12:26

Bedankt voor de reacties!

Ben mij bewust van de begane fout en heb dan ook geen probleem met mij dagvaarding. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Dat ik de strafmaat zo laag mogelijk tracht te houden, wil zeker niet zeggen dat ik dit wil goedpraten.. (Sirkii, dat u met een dure Duitse wagen rijdt en niet kan antwoorden op mijn vragen is anders al behoorlijk irrelevant :wink: )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”