Fietssugestiestrook

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

Fietssugestiestrook

#1 , 07 jan 2017 12:31

Wanneer nodig mag je op een fietsstrook rijden,maar mag je deze ook gebruiken om met de moto de wachtende auto's voor het rood verkeerslicht voorbij te gaan en op die wijze de file te verminderen? Voorbeeld :




Zoeken in Google Maps

Inloggen


Houba de Strooperlaan 692
1020 Brussel, België
50.896732, 4.328414
Rijdend van N naar Z




2D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#2 , 07 jan 2017 14:58

Fietssuggestiestrook

Juridisch:
Niet opgenomen in het verkeersreglement. Een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan.

Fysiek:
Strook op de rijbaan, visueel aangeduid door afwijkende kleur en/of materiaal. Juridisch is dit geen exclusief fietspad maar een vorm van menging waarbij de hele rijbaan inclusief suggestiestroken, door alle weggebruikers mag gebruikt worden. Ze worden meestal gebruikt op plaatsen waar geen ruimte is voor een echt fietspad, of bij de overgang van fietspad naar gemengd verkeer.

Inhalen: artikel 16 wegcode

16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jan 2017 15:06

En uw vraag is????

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 07 jan 2017 16:55

Ik denk niet dat dit een fietssugestiestrook is, wel een volwaardig fietspad :
Art 74 : Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Je mag er dus niet op rijden (behalve natuurlijk met de fiets,...)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2017 20:45

En uw vraag is????
Het deel van de TS zijn post dat afgesloten wordt met het vraagteken.

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 08 jan 2017 19:25

volgens Uw uitleg heb ik dus niet de mogelijkheid om voor bij te rijden aangezien voorsortering tussen volle witte lijnen én een volwaardige fietsstrook,waar ik niet op mag want mijn goldwing is een te grote fiets {;<D ,goed om weten want dan heb ik toch al een paar keer hierop gezondigd.Ik mag dus ook niet rechts voorbij moest er wel een sugestie strook zijn,ook al is die vrij?
Bedankt voor de uitleg,weer iets bijgeleerd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”