boete vanwege trekhaak

kevkeswisdom
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

boete vanwege trekhaak

#1 , 03 jan 2017 10:46

hallo weet er iemand of ik iets kan doen aan een boete wegens onleesbaar kenteken
bij inlichtingen en vaststellingen staat
Tijdens patrouille merken wij een voertuig op waarvan de kentekenplaat deels onleesbaar is door de trekhaak
van het voertuig. Desbetreffend voertuig is Opel Meriva met B XXJ-222. Wij hebben door de
verkeersdrukte de overtreder niet ter plaatse kunnen identificeren. bijkomende inlichtingen door de trekhaak is de
"J" in de kentekenplaat niet meer af te lezen op afstand.

als ik dit lees was het te druk om mij tegen te houden want ze konden mijn nummerplaat niet lezen
maar ze kunnen mij wel een boete toesturen dit snap ik niet

alvast bedankt op voorhand
kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2017 11:28

als ik dit lees was het te druk om mij tegen te houden want ze konden mijn nummerplaat niet lezen
maar ze kunnen mij wel een boete toesturen dit snap ik niet
Wat valt hier niet te snappen. Een boete wordt immers u toegestuurd vanachter een bureau en niet vanachter het stuur van een politiewagen.
Zelf vindt ik die vaste trekhaken een pest. Veroorzaken veel parkeerschade. Waarom kunnen die trekhaken niet verplichtend demonteerbaar worden gemaakt, en enkel toegelaten als je ook een aanhangwagen trekt of een fietsenrek op hebt. Anders weg ermee (in de koffer of inklappen.)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2017 11:47

als ik dit lees was het te druk om mij tegen te houden want ze konden mijn nummerplaat niet lezen
maar ze kunnen mij wel een boete toesturen dit snap ik niet
Enkel de J viel niet te lezen. Stel dat uw nummerplaat 1-JAB-123 is, en de J was onleesbaar, dan zijn er maar 26 mogelijke nummerplaten (van 1-AAB-123 tot 1-ZAB-123). De kans dat er tussen die 26 meerdere Opel Meriva van uw kleur zitten, is bijzonder klein. Men kon dus wel bepalen wie u was, maar dit doet dus niets af aan het feit dat uw nummerplaat duidelijk leesbaar moet zijn. Wat nu blijkbaar niet het geval was.

Wat de opmerking van mava betreft: ikzelf heb een afneembare trekhaak, maar ik mag maar een beperkt gewicht voortrekken met die haak. Geen idee of er afneembare trekhaken bestaan waarmee je effectief een caravan of zware remorque mag trekken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2017 11:49

Zelf vindt ik die vaste trekhaken een pest. Veroorzaken veel parkeerschade.
In al die gevallen zit het probleem achter het stuur, niet achter aan de auto.

On topic: TS bedoelt waarschijnlijk dat hij niet snapt hoe men hem een boete kan sturen als zijn nummerplaat niet leesbaar is. Het antwoord is dus dat zijn nummerplaat van op afstand niet voldoende leesbaar is, maar dat men blijkbaar toch dicht genoeg is gekomen om eens fatsoenlijk te kijken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2017 12:04

maar dat men blijkbaar toch dicht genoeg is gekomen om eens fatsoenlijk te kijken.
Niet noodzakelijk. Als de politie merk, model en kleur van de wagen heeft, hebben ze aan een deel van de nummerplaat meer dan genoeg om de eigenaar op te sporen. Of om het wat technischer te maken: de database van het DIV is niet enkel consulteerbaar met:

Code: Selecteer alles

select eigenaar from voertuigentabel where nummerplaat = '1-ABC-234'
maar ook met:

Code: Selecteer alles

selecteer eigenaar from voertuigentabel wheren nummerplaat like '1-$BC-234' and merk = 'Opel' and model = 'Meriva' and kleur = 'blauw'
Kans dat ook de laatste query maar één resultaat teruggeeft is héél erg groot.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 jan 2017 13:01

Toch vraag ik me het volgende af: als de trekhaak reglementair aan de wagen bevestigd is. En ook de nummerplaat correct en op de juiste plaats zit, krijgen dan alle personenwagens met een trekhaak boetes omdat één letter vanuit een bepaalde hoek en op een bepaalde afstand minder leesbaar is? Als de trekhaak een aanhangwagen of caravan rekt is het eenvoudig: je moet je nummerplaat ook daar aan bevestigen. Maar er is geen oplossing als enkel je trekhaak aan de wagen zit. Schrijven alle agenten daar boetes voor uit? Het is de eerste keer dat ik zoiets hoor...lijkt me toch een beetje maandagmorgenhumeur van de diender. Maar goed, daar is poster dus niet mee geholpen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 03 jan 2017 13:13

als ik dit lees was het te druk om mij tegen te houden want ze konden mijn nummerplaat niet lezen
maar ze kunnen mij wel een boete toesturen dit snap ik niet
Enkel de J viel niet te lezen. Stel dat uw nummerplaat 1-JAB-123 is, en de J was onleesbaar, dan zijn er maar 26 mogelijke nummerplaten (van 1-AAB-123 tot 1-ZAB-123). De kans dat er tussen die 26 meerdere Opel Meriva van uw kleur zitten, is bijzonder klein. Men kon dus wel bepalen wie u was, maar dit doet dus niets af aan het feit dat uw nummerplaat duidelijk leesbaar moet zijn. Wat nu blijkbaar niet het geval was.

Wat de opmerking van mava betreft: ikzelf heb een afneembare trekhaak, maar ik mag maar een beperkt gewicht voortrekken met die haak. Geen idee of er afneembare trekhaken bestaan waarmee je effectief een caravan of zware remorque mag trekken?
Ik heb een afneembare trekhaak, waarmee ik tot 1200kg mag trekken (wel maar gekeurd tot 750kg, daar ik geen B+E heb, en er dus geen nood van heb).

Offtopic, maar @mava: ik laat hem er tegenwoordig altijd op zitten.
Iets teveel last gehad van parkeerders die in mijn bumper zaten.
Nu gebeurt dit niet meer. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2017 15:23

Ik wil toch opmerken dat niet alle trekhaken in de weg staan om de nummerplaten te lezen.

Dit is ook een probleem voor de flits camera's,

art:29 wegcode !!

De kentekenplaat en haar reproductie worden stevig aan het voertuig vastgemaakt.

Zij blijven te alle tijden zichtbaar en overdag bij helder weer leesbaar op een afstand van ten minste veertig meter.

Deze leesafstand wordt teruggebracht op ten minste dertig meter voor kentekenplaten of reproducties voor autoplaten met afmetingen 210 millimeter breed en 140 millimeter hoog en tot twintig meter voor kentekenplaten voor motorfietsen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2017 15:57

Toch vraag ik me het volgende af: als de trekhaak reglementair aan de wagen bevestigd is. En ook de nummerplaat correct en op de juiste plaats zit, krijgen dan alle personenwagens met een trekhaak boetes omdat één letter vanuit een bepaalde hoek en op een bepaalde afstand minder leesbaar is?
Als mijn trekhaak er op staat, is mijn nummerplaat nog steeds vanuit alle mogelijke hoeken perfect leesbaar (tenzij je van op de grond naar boven zou kijken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jan 2017 16:11

Ik vraag me eerder af of dergelijke problemen niet zouden moeten boven komen tijdens de keuring.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jan 2017 16:27

Nochtans een trekhaak moet gekeurd worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#12 , 03 jan 2017 19:38

[/quote]Als mijn trekhaak er op staat, is mijn nummerplaat nog steeds vanuit alle mogelijke hoeken perfect leesbaar (tenzij je van op de grond naar boven zou kijken).[/quote]
twas misschien een agent die langs de kant van de weg neerzat....

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 03 jan 2017 20:00

Je kunt toch zelf bepalen of u trekhaak voor u nummerplaat staat als je 30 a 40 meter achter u wagen staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone
Berichten: 280

#14 , 03 jan 2017 22:53

Vaste trekhaken zijn steeds zo gemonteerd dat de nummerplaat leesbaar is. Anders geraak je niet door de keuring. (En ja : een trekhaak moet gekeurd worden, ook op een spiksplinternieuwe wagen.)
Een afneembare trekhaak mag het zicht op de nummerplaat belemmeren. Het is immers de bedoeling dat deze trekhaak alleen maar op de wagen zit als je hem gebruikt, en dan is de nummerplaat van de aanhanger leesbaar (en de nummerplaat van het trekkend voertuig sowieso niet aangezien de aanhangwagen in de weg zit).
Maar dan stelt zich het vaak voorkomend probleem : de afneembare trekhaak wordt door sommige bestuurders toch permanent op de wagen geplaatst, en dan kan inderdaad de nummerplaat onleesbaar zijn en kan er een boete volgen.

bobbob
Berichten: 26

#15 , 04 jan 2017 17:58

Als ik het goed begrijp hangt het van de keuring af of een agent je kan bekeuren of niet?
Ik heb een zafira tourer met afneembare trekhaak en op de keuring vroeg men of het was om een fietdrager op te zetten of een bagage-aanhanger te trekken van max 750kgr en dan werd hij hierop gekeurd voor een zeker bedrag.
Moest ik nu met DIEZELFDE trekhaak een geremde aanhanger voor > dan 750kgr trekken,dan koste DIEZELFDE keuring ineens een pak meer(Erembodegem)?
Die keuring is ook een grote klucht want ik ben beboet geweest omdat ik "vergeten" was om met een nieuwe wagen,af fabriek,naar de keuring te gaan .Mijn schoonbroer is na 4 jr gewoon naar de eerste keuring geweest en men heeft geen vragen gesteld,zonder boete gewoon de keuring door .
Ik ben ook voorstander om met een ongebruikte trekhaat niet rond te rijden,het is een bijkomend gevaar voor het verkeer,maar dat zijn paaltjes,bloembakken,fietspaden op zelfde niveau,snelheidsremmers,onverlichte bloembakken enz ............allerminst ook.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”