Aanhangwagen MTM B rijbewijs

Danny268
Topic Starter
Berichten: 9

Aanhangwagen MTM B rijbewijs

#1 , 02 jan 2017 10:35

Beste,

graag zou ik hetvolgende uitgeklaard willen

Ik heb een mobilhome met een MTM van 3300 kg en een MTMs van 5500 kg
Het rijbewijs dat ik heb is enkel "B"

Wat mag ik met een aanhangwagen tot 750 kg ?
mag ik die trekken met deze combinatie volgeladen ?

Indien de aanhangwagen 800 kg is , wat mag er dan ??


hierin is veel onduidelijkheid over en we geraken er niet mee uit
op het internet vind je vele verschillende antwoorden hierom

het betreft dus Enkel een " B " rijbewijs , Zonder code 96 of B + E

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 jan 2017 11:05

Wanneer Rijbewijs B + code 96 of Rijbewijs BE nodig ?

Rijbewijs B behaald na 31/12/1988.
B + code 96: Voertuig Cat. B + aanhangwagen met MTM meer dan 750 kg, maar MTM samenstel niet meer dan 4250 kg.
BE: Voertuig Cat. B + aanhangwagen of oplegger met MTM meer dan 750 kg en ten hoogste 3500 kg.
Met u B mag je er niet mee rijden. Enkel als u auto + aanhangwagen niet meer dan 3500 kg bedraagt.

http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Danny268
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 02 jan 2017 12:36

ik denk ook dat het niet mag , omwille dat de mtm samenstel de 3,5 ton overschrijd

maar er zeggen dat het niet uitmaakt als je een - 750kg aanhangwagen aan een 3,5 ton voertuig haalt , " zou wél mogen "

ik begrijp waarom die verkeerde gedachtegang komt , want op het internet is er veel dubbelzinnig geschreven ( op vele officiele instanties ! )
op diverse websites staat dus :
"
Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg.
Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt. "



"
Het rijbewijs voor de categorie B is vereist voor:

• een vierwieler met motor;
• een auto waarvan de MTM* ten hoogste 3.500 kg bedraagt, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
Aan deze auto's mag een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM* van ten hoogste 750 kg. ...


dus bij een auto van Maximaal 3,5t MTM , mag je nog een aanhangwagen trekken tot 750 kg mtm
dus mijn auto is 3300 kg , ik zit onder de grens van 3,5 t mtm en de aanhangwagen is eentje onder de 750 kg mtm ??!??


ik heb al veel op gezocht en het is telkens het één of het ander ..
maar waar vind je dus de informatie die duidelijk , correct en officieel is ??

http://www.goca.be/nl/p/Definitie-categorie-B
http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-BE
http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-BE
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2
https://www.autosecurite.be/nl/welk-rij ... b-ik-nodig
http://www.tar.be/index.php/homepage

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 02 jan 2017 12:48

In mensentaal: met je mobiel huisje met een MTM van 3.300 kg mag je met je B rijbewijs een aanhanger met een MTM van 750 kg aankoppelen. Wil je een zwaardere aanhangwagen dan moet je je BE rijbewijsexamen afleggen. Een aanhangwagen met een MTM boven de 750kg moet gekeurd worden en heeft een eigen nummerplaat en is apart te verzekeren.

Regels voor een B:

Aanhangwagen maximum 750kg MTM tenzij MTM trekkend voertuig+MTM aanhangwagen maximum.3.500kg is en MTM aanhangwagen kleiner is dan leeggewicht trekkend voertuig. Bv wagen leeg 1.600 kg met MTM 2.100 kg mag met B rijbewijs een caravan met MTM 1.400 kg trekken (als de constructeur dat toelaat)

katwezel
Berichten: 375

#5 , 02 jan 2017 13:14

Eenvoudig max. 3,5 ton alles inbegrepen dus totaal gewicht geladen ( hou rekening met volle tank benzine & water en passagiers )

Danny268
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 02 jan 2017 13:26

Ik ben volledig eens met jullie stelling , daar sta ik ook achter

Deze discussie heb ik reeds op het werk gehad met m'n bazen , die zeggen dat het wél mag .. ik ben maar een 30 jarige " puber " en die weet nix ( ten opzichte van de gemiddelde campervolk die 60 + is :) )
en ook op het belgisch camperforum na een vraag van een lid over dit onderwerp , waar ook veel mensen zeggen dat het wel mag

er zijn veel keikoppen ( ik ook wel ja .. ) in de wereld , .. , maar ik denk dat véél campervolk in de fout gaan met deze regels door hun eigen interpretatie van de regels
( om maar te zwijgen over de overlading van de camper zelf .. )


even een eerlijke vraag .. :

stel ik rijd met een combinatie 3,3 ton mtm en een aanhangwagen met 500kg mtm
reëel gewicht op de weegbrug zit ik nog onder 3500 kg , door niet volgeladen camper en aanhangwagen ..
ben ik dan in fout of niet ? want de mtm samenhang zit wél over de 3500 kg , maar niet reëel .. ?

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 02 jan 2017 13:56

Eenvoudig max. 3,5 ton alles inbegrepen dus totaal gewicht geladen ( hou rekening met volle tank benzine & water en passagiers )
Klopt niet. Met een wagen met MTM 3500kg mag je wel degelijk met een B-rijbewijs een aanhanger met MTM 750kg trekken. Die 3.500kg maximumgewicht van de sleep is er als regel voor een aanhangwagen met een MTM boven de 750 kg. Zie mijn vorige post.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 02 jan 2017 13:59

Ik ben volledig eens met jullie stelling , daar sta ik ook achter

Deze discussie heb ik reeds op het werk gehad met m'n bazen , die zeggen dat het wél mag .. ik ben maar een 30 jarige " puber " en die weet nix ( ten opzichte van de gemiddelde campervolk die 60 + is :) )
en ook op het belgisch camperforum na een vraag van een lid over dit onderwerp , waar ook veel mensen zeggen dat het wel mag

er zijn veel keikoppen ( ik ook wel ja .. ) in de wereld , .. , maar ik denk dat véél campervolk in de fout gaan met deze regels door hun eigen interpretatie van de regels
( om maar te zwijgen over de overlading van de camper zelf .. )


even een eerlijke vraag .. :

stel ik rijd met een combinatie 3,3 ton mtm en een aanhangwagen met 500kg mtm
reëel gewicht op de weegbrug zit ik nog onder 3500 kg , door niet volgeladen camper en aanhangwagen ..
ben ik dan in fout of niet ? want de mtm samenhang zit wél over de 3500 kg , maar niet reëel .. ?
Dit mag wel degelijk met een B rijbewijs: 500 kg MTM aanhangwagen trekken met mobiel huisje met MTM 3.300kg (met B rijbewijs) Reel gewogen gewicht is enkel relevant in een discussie betreffende een aanhangwagen met een MTM dat hoger ligt dan wat de constructeur van het trekkznd voertuig toelaat te trekken. (Staat los van rijbewijsregels)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 02 jan 2017 14:11

Auto cat. B met aanhangwagen MTM aanhangwagen niet groter dan lege massa trekkend voertuig én MTM sleep max. 3.500 kg
Rijbewijs: B Leeftijd: 18 jaar

3300kg camper met sleep 500kg= 3.800kg


http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... en_-_B_B_E
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 02 jan 2017 17:44

Auto cat. B met aanhangwagen MTM aanhangwagen niet groter dan lege massa trekkend voertuig én MTM sleep max. 3.500 kg
Rijbewijs: B Leeftijd: 18 jaar

3300kg camper met sleep 500kg= 3.800kg


http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... en_-_B_B_E
Die regel is enkel van toepassing voor het al dan niet mogen trekken met een B rijbewijs van een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg.

Met uw mobiel huisje met MTM 3.300 kg mag je met je B rijbewijs wel degelijk een aanhangwagen tot 750 kg MTM trekken. Maar geen met een hoger MTM ook al weegt hij op dat ogenblik minder dan 750 kg (omdat hij ongeladen is)

katwezel
Berichten: 375

#11 , 02 jan 2017 19:17

rijbewijs voor de categorie B is vereist voor:
• een vierwieler met motor;
• een auto waarvan de MTM* ten hoogste 3.500 kg bedraagt, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
Aan deze auto's mag een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM* van ten hoogste 750 kg. Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt, is het rijbewijs B voldoende, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** ten hoogste 3.500 kg bedraagt. Daarentegen, indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt en de MTM* van het samenstel** meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs B met ‘code 96' vereist. Het rijbewijs B met code 96 is dan weer enkel voldoende op voorwaarde dat:
• de MTM* van het samenstel** niet meer bedraagt dan 4.250 kg (zoniet is het rijbewijs B+E vereist);
• de MTM* van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3.500 kg (zoniet is het rijbewijs C1+E vereist).
Bron : coca
Dus met gewoon rijbewijs B = max totaal gewicht 3,5t zoals ik al eerder aangaf

Sirkii
Berichten: 5395

#12 , 02 jan 2017 21:11

rijbewijs voor de categorie B is vereist voor:
• een vierwieler met motor;
• een auto waarvan de MTM* ten hoogste 3.500 kg bedraagt, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
Aan deze auto's mag een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM* van ten hoogste 750 kg. Indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt, is het rijbewijs B voldoende, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** ten hoogste 3.500 kg bedraagt. Daarentegen, indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt en de MTM* van het samenstel** meer dan 3.500 kg bedraagt, is het rijbewijs B met ‘code 96' vereist. Het rijbewijs B met code 96 is dan weer enkel voldoende op voorwaarde dat:
• de MTM* van het samenstel** niet meer bedraagt dan 4.250 kg (zoniet is het rijbewijs B+E vereist);
• de MTM* van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3.500 kg (zoniet is het rijbewijs C1+E vereist).
Bron : coca
Dus met gewoon rijbewijs B = max totaal gewicht 3,5t zoals ik al eerder aangaf
Foutieve conclusie. Lees de (correcte) tekst die je citeert nog eens heeel goed. "Aan deze auto s (waarvan de MTM ten hoogste 3500kg bedraagt) mag met een B rijbewijs een aanhangwagen met een MTM tot 750 kg getrokken worden"

katwezel
Berichten: 375

#13 , 02 jan 2017 21:51

Daarentegen, indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt en de MTM* van het samenstel** meer dan 3.500 kg bedraagt
Let op het woord ,,samenstel,,

Sirkii
Berichten: 5395

#14 , 02 jan 2017 22:54

Daarentegen, indien de MTM* van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt en de MTM* van het samenstel** meer dan 3.500 kg bedraagt
Let op het woord ,,samenstel,,
t Gaat over een aanhangertje van MTM 750 kg. Mag met B

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 03 jan 2017 10:48

Nieuw
vanaf 19 januari 2013 gaat een nieuw KB betreffende de rijbewijscategorieën in voege. Er komt een extra categorie bij, namelijk rijbewijs categorie B+ code 96.

Invoering rijbewijs categorie B+ code 96

Het rijbewijs categorie B + code 96 is vereist voor alle bestuurders die een samenstel (trekkend voertuig van de categorie B + aanhangwagen) wensen te besturen met een MTM van > 3.500 kg, maar waarbij MTM van het samenstel < 4.250 kg.
Vanaf het in voege treden van het nieuwe KB, 19 januari 2013, zal iemand die na de toepassingsdatum van het KB het rijbewijs van de categorie B+E behaalt, volgende samenstellen mogen besturen: Samenstel waarbij de MTM van het trekkend voertuig (categorie B) < 3.500 kg en waarbij de MTM van de aanhangwagen < 3.500 kg

Wat wil dat nu zeggen?

Als je in het bezit bent van een rijbewijs van de categorie B heb je twee mogelijkheden waarbij je je samenstel nog mag besturen:
je aanhangwagen (caravan) weegt beladen (MTM) maximum 750 kg EN het samenstel heeft een MTM van maximaal 3500 kg: in dit geval mag je je aanhangwagen met je auto trekken. Heb je een MTM van het samenstel tussen de 3500 kg en de 4250 kg, dan is een bijkomende rijvaardigheidsvereiste in de vorm van “code 96” noodzakelijk.
je aanhangwagen (caravan) weegt beladen (M.T.M.) MEER dan 750 kg: in dit geval mag je je aanhangwagen (caravan) trekken op voorwaarde dat het gewicht van je beladen aanhangwagen (caravan) (M.T.M.) niet hoger is dan het leeg gewicht (Tarra) van je auto EN dat de som van deze twee gewichten NIET MEER bedraagt dan 3.500 kg. Wanneer aan ook maar één van deze elementen niet is voldaan, heb je een rijbewijs van de categorie B+E nodig.

Hoe je rijbewijs categorie B+ code 96 behalen?

Om de code 96 te behalen op het rijbewijs categorie B, moet de kandidaat dezelfde procedure behalen zoals voor de categorie B+E, met dat verschil dat het examenvoertuig moet voldoen aan volgende criteria: “De kandidaat die code 96 erbij wil halen voor de categorie B, legt het praktische examen af met een samenstel met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg en ten hoogste 4.250 kg, bestaande uit een voertuig van de categorie B dat voldoet aan de voorwaarden in §3, en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg.”
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”