Sleepkosten maar geen takeling

Kvankeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Sleepkosten maar geen takeling

#1 , 31 dec 2016 12:34

Wie kan me een goed advies geven.

Vorige week was ik in Gent. Een man van de lijn stond aan mijn geparkeerde wagen en beweerde dat mijn voertuig te dicht tegen de tramsporen stond. Mijn wagen stond op een toegelaten parkeerplaats en we waren ongeveer een uurtje in een resto geweest..
Op dat moment passeerde ook een tram en deze kon inderdaad maar zeer nipt door.
Ik heb dan direct mijn wagen verplaatst. De man van de Lijn zei dat hij de boete annuleerde maar dat de takeldienst al verwittigd was.

Nu krijg ik een factuur in de bus van de takeldienst, 120euro voor verplaatsingskosten!

Maandag ga ik alvast een aangetekende brief versturen dat ik deze factuur betwist. Dien ik nog iets te doen?

Of betaal ik beter deze factuur?

Groeten Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2016 12:43

Ik denk als je deze kost niet betaald dat dan ook je boete zal krijgen, want een lijn controleur is bevoegd om je daar een boete te geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 31 dec 2016 16:20

Uit nieuwsgierigheid: waar was het precies? In sommige Gentse straten zoals Coupure Links en Nederkouter is de afstand tussen de geparkeerde wagens en de trams inderdaad zeer nipt. Als je met een ietwat grotere wagen niet tot tegen de stoeprand parkeert heb je inderdaad een probleem.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2016 16:22

Neem maar de sleepstraat er ook bij !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 31 dec 2016 16:28

Klopt, mijn lijstje was zeker niet exhaustief. :)
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 31 dec 2016 18:28

Neem maar de sleepstraat er ook bij !

Ja, maar daar mag je onder bepaalde voorwaarden wel gewoon dubbel parkeren, heb ik van horen zeggen...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 31 dec 2016 18:52

Indien de kosten niet betaald worden ...meestal is dat indien takeldienst binnen X minuten ter plaatse kon zijn moeten die kosten verrekend worden.
Indien ze dus niet betaald worden zal een PV worden opgesteld van de overtreding - sleepkosten zijn gerechtskosten en komt de zaak voor de politierechtbank.

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#8 , 01 jan 2017 07:16

In grote steden is het vaak zo dat de kosten van de takelwagen sowieso betaald moeten worden wanneer deze niet meer geannuleerd kan worden. Zoals in jouw situatie.
Het gaat dan eigenlijk over de kosten van een nutteloze verplaatsing.
120 euro lijkt me geen overdreven kostprijs.

Kvankeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2017 16:28

Het was in de Nederkouter, inderdaad mijn rechterkant stond op twintig cm van de hoge stoep.

Maar de tram kon passeren er was geen obstructie, weliswaar nipt maar het kon. Want we zijn ongeveer een uur weggeweest.

Weer een geval waar de takeldiensten slapend rijk worden.

Een man van de lijn beslist dus dat ik 120 euro moet betalen, terwijl er geen politie aan te pas komt.
Als er nu reeds 10 trams stonden te wachten zou ik het begrijpen.

Hoe sterk sta ik juridisch?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2017 16:35

Een man van de lijn beslist dus dat ik 120 euro moet betalen, terwijl er geen politie aan te pas komt.

Hoe sterk sta ik juridisch?
Die hebben daarvoor een politionele bevoegdheid .

Hoe sterk je staat voor mij maar wie ben ik ? 50/50

Het is niet de bedoeling dat de wattman bij elke geparkeerde wagen uit den tram moet komen om te kijken of hij kan passeren, mocht hij erop rijden is het ook wat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kvankeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2017 18:00

Akkoord, maar er is geen boete. Alleen een factuur. Ik ben geen klant. An het takelbedrijf.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”