Leeftijd en leren rijden met begeleider.

onkertje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Leeftijd en leren rijden met begeleider.

#1 , 28 dec 2016 20:32

Ik heb dit forum al doorsnuffeld, maar (nog) geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Jongeren kunnen vanaf 17 jaar hun theoretisch examen afleggen. Indien geslaagd kunnen ze een voorlopig rijbewijs bekomen.
Om god weet welke reden ging ik er van uit dat tussen 17 en 18 jaar enkel leren rijden via een erkende rijschool mogelijk was, en dat pas vanaf 18 jaar leren rijden met vrije begeleiding mogelijk was.
Ik heb er echter het KB van 10/07/2006 op nagelezen (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-100706) en ik meen te moeten besluiten dat vanaf 17 jaar reeds leren rijden met vrije begeleiding toegelaten is. Kan iemand dit bevestigen (of ontkennen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 dec 2016 09:29

Dit is inderdaad toegelaten.
Wel is de 'vrije' begeleiding niet meer zo vrij, daar de begeleider(s) op je rijbewijs moeten vermeld staan, en enkel deze personen (of een instructeur of examinator) mogen mee in de wagen,niemand anders.

Vanaf de dag dat de persoon in kwestie 18 is, mag deze zijn praktisch examen afleggen.

onkertje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2016 14:31

Thx Blaatpraat ! Er zal er hier eentje gelukkig zijn !

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”