Tijdelijk parkeerverbod. Borden verplaatst

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

Tijdelijk parkeerverbod. Borden verplaatst

#1 , 27 dec 2016 11:39

Hoi,

Vorige week werden er tijdelijke borden geplaatst over een lengte van 6 parkeerplaatsen. Deze geven aan dat er een parkeerverbod is van gisteren 06u tot vrijdag 30/12 om 20h00.

Gisteren kwamen we echter thuis en merkten we op dat iemand de borden verplaatst heeft waardoor er 2 parkeerplaatsen vrij kwamen voor ons huis. Er staan nu ook wagens geparkeerd op die plaats. Wij zijn zeker van onze zaak want het bord dat verplaatst werd stond oorspronkelijk pal voor onze voordeur.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als de aanvrager deze plaatsen nodig gaat hebben. Kan hij deze auto's dan laten wegslepen? Hoe kan je bewijzen dat die borden verplaatst werden? We hebben de wijkagent verwittigd en die ging eens komen kijken maar de borden staan nog steeds waar ze stonden dus ik weet niet of hij dat gedaan heeft.

Kunnen we nog iets doen? Ik zou de borden zelf terug kunnen zetten maar ik ben bang dat de eigenaars van de wagens die daar nu staan dat niet zo tof gaan vinden vermits ze dan opeens wel verkeerd geparkeerd staan. Ik weet ook niet wie de eigenaars zijn van de wagens dus ik kan ze niet waarschuwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j&m
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2016 13:39

U bent niet de aanvrager, en u staat niet op een van die parkeerplaatsen. Ik zie niet in waarom u zich zorgen moet maken.
Als de aanvrager te weinig plaatsen heeft, kan hij dat melden bij de politie.

Als die twee auto's een boete krijgen, kunnen ze dat aanvechten omdat het bord niet over de parkeerplaatsen sprak waar zij op dat moment geparkeerd stonden.

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 28 dec 2016 14:30

Goh, ik heb de vraag gesteld om twee redenen. Deels uit interesse maar ook omdat ik het sneu vind voor de mensen die hier nu mogelijk foutparkeren en een risico gaan lopen dat hun auto opeens weg gaat zijn. Wij hebben nu toevallig gemerkt dat de borden oorspronkelijk ergens anders stonden maar voor hetzelfde geld hadden we dat niet gezien en hadden we, zoals we altijd doen, onze auto voor ons huis gezet. Grote kans dat het ons dan overkomen was.

Sinds ik deze post gedaan heb zijn de borden al meerdere keren verplaatst en nu staan ze omgedraaid tegen de gevel van ons huis en vanmorgen stond alles alweer vol geparkeerd. Kan ik er dan van uitgaan dat ik vanavond gewoon voor mijn deur mag parkeren? Of hou ik toch beter rekening met die borden die blijkbaar om de paar uur verplaatst worden?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2016 15:02

Goh, ik heb de vraag gesteld om twee redenen. Deels uit interesse maar ook omdat ik het sneu vind voor de mensen die hier nu mogelijk foutparkeren en een risico gaan lopen dat hun auto opeens weg gaat zijn. Wij hebben nu toevallig gemerkt dat de borden oorspronkelijk ergens anders stonden maar voor hetzelfde geld hadden we dat niet gezien en hadden we, zoals we altijd doen, onze auto voor ons huis gezet. Grote kans dat het ons dan overkomen was.

Sinds ik deze post gedaan heb zijn de borden al meerdere keren verplaatst en nu staan ze omgedraaid tegen de gevel van ons huis en vanmorgen stond alles alweer vol geparkeerd. Kan ik er dan van uitgaan dat ik vanavond gewoon voor mijn deur mag parkeren? Of hou ik toch beter rekening met die borden die blijkbaar om de paar uur verplaatst worden?
Je kan je maar beroepen op de actuele (foutieve) plaatsing als je te goeder trouw bent.
Anders zou iemand ongestraft eerst de borden kunnen verplaatsen en vervolgens doodleuk geregulariseerd gaan parkeren.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38589

#5 , 28 dec 2016 15:45

Normaal staat op het blauwe onderbord een datum en uur aangegeven.
In Antwerpen met een q-code zelfs.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”