Snelheidsovertreding zonder flits en zonder tegenhouden

huysmvi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Snelheidsovertreding zonder flits en zonder tegenhouden

#1 , 27 dec 2016 09:14

Hey

Ik was vanmorgen te snel aan het rijden op de autostrade op een korte afstand. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik in de verte sirenes aangaan (vermoedelijk ben ik er voorbij gereden zonder het op te merken), en ging onmiddellijk vertragen en rechts rijden. De combi kwam naast mij rijden en deed een handgebaar dat ik rustiger aan moest, maar reed vervolgens gewoon verder. Is het mogelijk dat deze mij alsnog een boete kan geven? Ik denk niet dat deze mijn snelheid heeft kunnen bepalen aangezien de combi ver achter mij reed en dus vermoedelijk niet op gelijke snelheid gereden heeft. Kan men beboet worden enkel op basis van "te snel rijden" zonder te weten hoe snel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 dec 2016 10:21

Als die agent de mening is toegedaan dat uw snelheid niet aangepast was, kan hij u een boete geven

huysmvi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2016 10:27

Dit is dan niet op basis van een snelheidsmeting? Zijn daar dan vaste bedragen voor?

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 28 dec 2016 00:42

10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Betreft een overtreding 2e graad : 110.00 EUR

huysmvi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2016 08:35

Oké bedankt !

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 28 dec 2016 12:44

Snelheid politievoertuig is bv 150km/u en u verwijderde zich nog steeds van het voertuig ... dan us het voor de rechter ook duidelijk dat u te snel reed zeker sneller dan de gecorrigeerde 150.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”