boete opgelegd door de lijn wettelijk?

galake25
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

boete opgelegd door de lijn wettelijk?

#1 , 19 dec 2016 21:43

er werd mij een boete opgelegd door de lijn van 107 € voor het parkeren op een plaats minder dan 15 m van een bushalte. Toch sta ik binnen de afgelijnde parkeerlijnen die werden aangebracht door de stad + werd er parkeergeld betaald... Kan de lijn zomaar op basis van een nummerplaat een boete uitschrijven? Wat met het recht op privacy? Heeft de lijn recht op het inkijken in het DIV bestand om een eigenaar op te zoeken op basis van een nummerplaat en om fotos te trekken van de wagen met nummerplaat als bewijslast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 19 dec 2016 21:54

Ja, dat recht hebben ze.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 19 dec 2016 22:50

de vraag zou beter zijn of de topic starter wel degelijk in "overtreding" is als deze conform de wegcode en markeringen correct geparkeerd staat . . .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 19 dec 2016 23:04

14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM.

Art. 86 § 3. De administratieve geldboete moet worden betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving, bedoeld in § 2.
§ 4. Bij gebrek aan betaling binnen de vastgestelde termijn wordt door de leidinggevende van de exploitatie-entiteit in kwestie een dwangbevel uitgevaardigd en uitvoerbaar verklaard.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 20 dec 2016 09:21

Is dit een vaste bushalte, of was het een tijdelijke halte?

Indien vaste halte, zou ik mijn stoute schoenen aan doen, en eens de afstand gaan opmeten tussen het einde van de strook en de bushalte.
Indien dit geen 15 meter is, zou ik de boete doorsturen naar de stad/gemeente.
Indien dit wel 15 meter is, zou ik de boete aanvechten bij De Lijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”