Overdreven boete voor rijden op busstrook

BillyD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overdreven boete voor rijden op busstrook

#1 , 18 dec 2016 15:45

Dit is de situatie:
- tegengehouden geweest door de politie wegens rijden op busstrook

- PV voor overtreding vermeldt deze overtredingen:
A) 3e graad: art.5/72.2 al 1 - overschrijden doorlopende witte lijn
B) 2e graad: art 10.1.1 - onaangepaste snelheid
C) 1e graad: art 13 - gebruik richtingaanwijzers
Tekst agent:
Een auto met de nummerplaat xxx rijdt op de xxx-straat. Ter hoogte van nummer 100 wijkt de bestuurder uit op de linker kant zonder richtingaanwijzers. Hij komt over de doorlopende streep. Hij rijdt op de tram strook en gaat naar de xxx-straat. Wij hebben de bestuurder gecontroleerd. De bestuurde was de genaamde xxx. Hij zegt dat hij dat doet om tijd te winnen.

- mijn reactie op PV:
A) de witte lijn waarvan sprake is een lijn van verkeersbord F18.
B) ontkend + gevraagd dit te herbekijken of te motiveren
C) ontkend + vermeld dat ik mogelijks te kort mijn richtingaanwijzer gebruikt heb

- minnelijke schikking ontvangen (295 EUR) voor overtreding
A) 3e graad: art.5/72.2 al 1 - overschrijden doorlopende witte lijn
B) 2e graad: art 10.1.1 - onaangepaste snelheid


Mijn mening is dat de begane overtreding het rijden op een busstrook is. Aangezien dit maar een 1e graadsovertreding is verwachtte ik dus enkel een boete/minnelijke schikking van 65 EUR (1e graad - art 72.6 - rijden op busstrook). Dit wordt echter 'opgeblazen' naar zwaardere overtredingen (terwijl er voor de eigenlijke overtreding geen boete is)...

Ik overweeg dus de 2 resterende punten aan te vechten voor de rechtbank met deze motivatie:
A) er was op die plaats helemaal geen witte lijn zoals beschreven in art.72.2., enkel de witte lijnen die een bijzonder overrijdbare bedding aanduiden zoals beschreven in art 72.6
=> geen overtreding van art.72.2
B) voor zover ik weet was de snelheid wel aangepast aan de verkeerssituatie. De agent heeft tijdens de controle geen opmerking hierover gemaakt. Het PV vermeldt deze overtreding wel, maar beschrijft/motiveert deze niet in het pv (zie 'tekst agent' hierboven)
=> onterechte boete

Is het verstandig dat ik dit effectief voor de rechtbank laat komen?
Heb ik voldoende motivatie om punt B) te betwisten?
Is er risico dat ik hierdoor toch een boete zal krijgen voor het rijden op een busstrook? (en de kosten dus zullen oplopen tot: 60 à 1500 EUR boete + 80 à 90 EUR dossier/dagvaardingskosten + 150 EUR slachtofferfonds)

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 dec 2016 21:57

zoals vaak gevraagd word hier, is het mogelijk om via google streetview een idee te geven van de situatie ter plaatse?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 19 dec 2016 21:24

Je overtrad wel degelijk art 27.2 (over witte lijn rijden). art 27.6 verduidelijkt in t geval van een busbaan ondermeer wanneer je r bijkomend over mag. Betaal maar en beschouw het als een dure les; als je de polotierechter ook nog eens hartelijk wil laten lachen zou t resultaat wel eens nog duurder kunnen zijn.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 dec 2016 08:52

Voor een beboette is iedere boete te hoog. :evil:
Enige oplossing: zorgen dat je niet meer wordt beboet.

Tybo
Berichten: 145

#5 , 20 dec 2016 09:55

Ik durf eerlijkheidshalve te stellen dat je ergens wel een punt hebt.

Van geen gebruik te hebben gemaakt van de richtingsaanwijzers (waar blijkbaar geen verder gevolg werd aan gegeven gezien deze overtreding niet weerhouden werd in de voorgestelde minnelijke schikking) en je snelheid niet te hebben geregeld zoals vereist wegens de plaatsgesteldheid spreek ik mij niet uit.
Wel durf ik te stellen dat je gewoon ten onrechte de bijzondere, overrijdbare bedding (en dewelke geen BUSstrook is !) hebt gevolgd.
Het feit dat je de witte, doorlopende streep, dewelke de BOB scheidt van de andere rijstrook, hebt moeten overschrijden om (eventjes) de busstrook te gaan volgen, is normaal maar het is geen witte, doorlopende streep zoals bepaald wordt in artikel 72.2 maar een witte, doorlopende streep die bepaald is in artikel 72.6 ...
M.i heb je inderdaad maar een overtreding van de 1e graad begaan ...

Indien uiteraard de MS niet betaald wordt dan komt de zaak uiteraard voor de RB...
Maar zoals gezegd : je hebt zeker een punt ...
Jij beslist natuurlijk verder, MS betalen of het voor de RB te laten komen ...


Los van het aangehaalde feit :
Stel dat je bvb op de autosnelweg het beu bent om in de file nog wat aan te schuiven terwijl je 100 meter verderop de uitrit dient te nemen.
Je beslist de file te verlaten en de resterende 100 meter over de pechstrook te gaan rijden.
Je overschrijdt ook een witte, doorlopende streep (die daar weliswaar maar de rand van de rijbaan aanduidt) maar daar ze gaan niet gaan op verbaliseren maar enkel om het ten onrechte te hebben gevolgd hebben van de pechstrook ...

BillyD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2016 11:27

@Drone: De verkeerssituatie komt exact overeen met verkeersbord F18 uit art 72.6
https://www.google.be/maps/@50.8494082, ... 312!8i6656

@Sirkii: een paar honderd meter vroeger kan je de bijzondere overrijdbare bedding oprijden zonder een witte lijn te overschrijden. Dat zou willen zeggen dat iemand die 1000m op die bijzondere overrijdbare bedding rijdt een 1e graads overtreding begaat; en iemand die er later oprijdt (voor 500m) een 3e graads overtreding. Lijkt me niet te kloppen.

@mava105: een minnelijke schikking voor een 1e graadsovertreding had ik niet te hoog gevonden

@Tybo: bedankt voor je feedback!
Inderdaad - bijzondere overrijdbare bedding <> busstrook. Ik heb de terminologie door elkaar gehaald :)

Heeft iemand een mening over de andere punten?
Heb ik voldoende motivatie om punt B) te betwisten?
Is er risico dat ik hierdoor toch een boete zal krijgen voor het rijden op een bijzondere overrijdbare bedding? (en de kosten dus zullen oplopen tot: 60 à 1500 EUR boete + 80 à 90 EUR dossier/dagvaardingskosten + 150 EUR slachtofferfonds)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 20 dec 2016 21:07

artikel 72.6Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in artikel 72.5, vijfde lid, en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.

Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.
De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.

De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter opvolgen. Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.

Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers.

De inbreuk is inderdaad 1ste graad.

Overtredingen van de 1e graad zijn:

Overtredingen van de 1e graad zijn alle overtredingen die niet tot de andere graden behoren (behalve overtredingen met betrekking tot snelheid, rijden onder invloed en het rijbewijs)
Voorbeelden
De gordel niet dragen
De richtingaanwijzers niet gebruiken wanneer dat verplicht is
’s Nachts zonder verlichting fietsen
Onrechtmatig op een busstrook rijden
Onrechtmatig op een pechstrook rijden
Straffen voor overtredeingen van de eerste graad:
een boete van 55 tot 1375 euro
een mogelijk verval van het recht tot sturen van 8 dagen tot 5 jaar, bij herhaling na 3 veroordelingen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”