Mag ik aan deze lichten rechtsaf als het licht op rood staat?

Brunette002
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag ik aan deze lichten rechtsaf als het licht op rood staat?

#1 , 16 dec 2016 16:28

Hallo iedereen,

Ik bevond me vandaag in een dilemma. Ik zat in de volgende verkeerssituatie:
https://www.google.be/maps/place/Grenad ... 4d3.659913

Ik wou hier rechtsaf slaan, maar het licht sprong net op oranje. Ik wist niet of ik alsnog rechtsaf mocht slaan, of ik moest wachten tot het licht opnieuw groen werd? Zoals je ziet, gelden de verkeerslichten enkel voor rechtdoor en linksaf en staat er om rechtsaf te slaan geen stopstreep, maar een voorrangsbord.

Kan iemand me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 16 dec 2016 16:33

Als u de afslagstrook gebruikt en niet over de volle witte lijn bent gereden is dat perfect wettelijk.
Uiteraard gezien bord streep en haaientanden wel verplicht voorrang te geven
Na de lichten rechtsaf draaien is dat natuurlijk niet.

Brunette002
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2016 16:36

Hartelijk dank voor je snelle antwoord!

Ik bedoelde inderdaad de afslagstrook gebruiken waar de haaientanden staan. Dus ik denk dat het dan bijgevolg oké is om hier rechtsaf te slaan, ondanks het oranje/rode licht, als ik je goed begrepen heb?

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 16 dec 2016 16:50

Klopt , je moet kijken naar de verkeersborden of lichten die opgesteld zijn aan de rechterzijde van de rijbaan die je gebruikt

Brunette002
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2016 16:56

Klopt , je moet kijken naar de verkeersborden of lichten die opgesteld zijn aan de rechterzijde van de rijbaan die je gebruikt
Oké, hartelijk bedankt!

Karanog
Berichten: 141

#6 , 16 dec 2016 17:03

Akkoord wat betreft de verkeerslichten.
"61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald."

Wat de verkeersborden betreft zijn er uitzonderingen:
66.1. De gevaarsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het niet toelaat mogen zij evenwel boven de rijbaan geplaatst worden.
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”