(Onwettige) speekseltest zonder checklist

BigWopper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

(Onwettige) speekseltest zonder checklist

#1 , 15 dec 2016 19:12

Hallo,

Ik ben verleden weekend tegengehouden bij een verkeerscontrole.
Op het moment van de controle kwam ik net terug van restaurant waar ik enkele glazen had gedronken.
Bij de eerste preliminaire drankcontrole was de indicatie "Alarm", wat op een beperkte hoeveelheid drank wil wijzen.
Hierna heb ik mijn auto aan de kant gezet en vroeg één van de agenten of ik gebruik wil maken van de 15 minuten wachttijd.
Ik ben hier uiteraard gretig op ingegaan.

Nadat de eerste agent mij deze vraag had gesteld kwam er een tweede agent af, deze zei "Ondertussen gaan we van meneer een andere test afleggen", de speekseltest dus.
Op dit moment had ik net de auto geparkeerd en zat ik nog achter het stuur, zoals bevolen door de politie.

Na het afleggen van deze test, waar ik positief haalde op cocaine en amfetamines.
Na de test vroeg de agent of ik die drugs had genomen, naar waarheid antwoorde ik ja voor de cocaine, nee voor de amfetamines.

Vandaag heb ik de afschriften ontvangen en blijkt dat ze bij de gestandaardiseerde checklist, waaraan ik moet voldoen vooraleer de politie mag overgaan tot de speekseltest, aangekruist hebben "Geeft toe drugs genomen te hebben".

Ze hebben dit dus als reden om een speekseltest af te leggen gebruikt, terwijl ik dit pas heb toe gegeven na de test...
Had ik nee gezegt hadden ze de test dan niet mogen afleggen? Of hadden ze dan iets anders aangekruist?
De twee andere items op de list waren "Bloeddoorlopen ogen", wat best zou kunnen, en "gelatenheid", wat ik ook niet snap...
Ik had amper enkele seconden contact gehad met de eerste agent toen ze besloten de speekseltest af te nemen.

Maakt dit de test onwettig? Ben ik hier iets mee?
Ik had op het moment van de feiten een passagier die als getuige kan dienen, indien nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BigWopper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2016 19:17

Op de drankcontrole had ik als resultaat 0.28 promille, wat op zich meevalt als boete.
Gemengd met drugs zal de straf echter allesbehalve meevallen, vrees ik.

BigWopper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2016 19:45

0.28 mg/l*

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 15 dec 2016 20:46

met drugs en alcohol achter het stuur en ge probeert nog van onder te boete(s) te geraken op basis van niks belangrijk . . .

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#5 , 15 dec 2016 22:44

Ik lees niets onwettig.
Zelfs al had u gelogen door te zeggen "nee, meneer de agent ik heb vanzelfsprekend geen verdovende middelen gebruikt" had u nog onderworpen geweest aan de speekseltest. Wat perfect wettelijk is.

De boetes voor drugs in het verkeer zijn inderdaad niet mals.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”