Betwisting Verkeersboete

Vince2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Betwisting Verkeersboete

#1 , 14 dec 2016 09:00

goedemorgen iedereen,

Ik zou via deze weg raad willen vragen over een verkeersboete die ik heb gekregen.

In september ben ik in Antwerpen in een straat ingereden waar ik in feite niet in mocht rijden. Die bewuste avond stond ik al meer dan een uur in file en ik moest op tijd op de avondschool zijn... dan zie je opeens een bord met wegenwerken staan en moet je in een fractie van een seconde een beslissing maken om een andere weg te nemen die dan de verkeerde blijkt te zijn.

Op zich kan dit allemaal geklasseerd worden als excuses neem ik aan want de feiten zijn wat ze zijn. Wat mij echter wel tegen de borst stuit is dat de politieagent in kwestie heeft genoteerd dat ik in de straat ben gereden waar een verkeersbord type C1 staat (rood bord, met een witte streep), maar dit bord staat er helemaal niet. Er staat een bord van het type C3 ( Rond wit bord met rode cirkel en onderschrift enkel bussen). Er heeft hier ooit wel zo een bord gestaan, maar dit is misschien 5 jaar geleden. Het lijkt me sterk dat een bus wel door een verkeersbord type C1 mag rijden. In elk geval heb ik voldoende foto's getrokken om mijn dossier te staven.

Ik heb hiervoor dus een bezwaarschrift ingediend, maar ik krijg nu een brief dat er toch voldoende bewijzen zijn om mij te vervolgen voor de verkeersovertreding 'C1 verboden richting voor alle voertuigen'. Ik heb nu een nieuwe betalingstermijn gekregen die afloopt op 06/01/2017.

Ik vind het absurd, want ik heb helemaal niemand in gevaar gebracht en niet in tegengestelde richting gereden. Ik heb gewoon de pijl gevolgd die bedoeld was voor bussen, maar dit bord te laat opgemerkt.

Zou ik de boete toch betalen of zou ik deze aanvechten via mijn rechtsbijstand ?
Ik ontken mijn fout niet, maar dan moet men mij wel bekeuren voor het correcte verkeersbord. Ik stel dan ook zeer de vraag of de politierechter in kwestie mijn dossier wel grondig heeft bekeken. Ik kan helemaal fout zijn, maar ik denk toch dat dit een verkeersbord type C3 is waarvan de boete 50 euro is en niet type C1 waarvoor ik nu een boete van 165+10 euro moet betalen.

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2016 09:34

Je maakt geen enkele kans !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vince2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2016 09:43

Je maakt geen enkele kans !
Hoezo ? Ik zie niet niet in waarom ik geen kans zou maken ?
Hier heb ik dus niet veel aan eerlijk gezegd ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2016 09:52

omdat je een verkeers overtreding heeft begaan, en het is niet omdat de agent een vergissing maakt dat u vrijgesteld word van boete, als je daar mee naar de politie rechter gaat zal het een veel duurdere boete zijn en je rechtsverzekering zal mijn gedacht niet pleiten.

Je heeft al geschreven en het antwoord was negatief.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vince2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2016 09:55

omdat je een verkeers overtreding heeft begaan, en het is niet omdat de agent een vergissing maakt dat u vrijgesteld word van boete, als je daar mee naar de politie rechter gaat zal het een veel duurdere boete zijn en je rechtsverzekering zal mijn gedacht niet pleiten.

Je heeft al geschreven en het antwoord was negatief.
Dank je voor de extra info. Ik betwist niet dat ik geen overtreding heb gemaakt wel het feit dat ik een verkeerde bekeuring krijg. Ik wil gerust betalen voor de overtreding die ik gemaakt heb, niet voor een overtreding die ik niet heb begaan dat is de essentie van de zaak.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 14 dec 2016 10:30

Natuurlijk maak je wel een kans. Niet om onder de boete uit te komen, maar wel om ze gereduceerd te zien tot een overtreding van de eerste graad. Je zal je bewering wel keihard moeten staven, een foto achteraf gemaakt zal mogelijk niet voldoende zijn aangezien de vaststelling van de verbalisant als de waarheid wordt beschouwd. Hoe dan ook is de hamvraag eerder of het sop de kolen wel waard is, want je opgezadeld worden met de gerechtskosten.
"sowieso" schrijf je zo.

Vince2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2016 12:22

Natuurlijk maak je wel een kans. Niet om onder de boete uit te komen, maar wel om ze gereduceerd te zien tot een overtreding van de eerste graad. Je zal je bewering wel keihard moeten staven, een foto achteraf gemaakt zal mogelijk niet voldoende zijn aangezien de vaststelling van de verbalisant als de waarheid wordt beschouwd. Hoe dan ook is de hamvraag eerder of het sop de kolen wel waard is, want je opgezadeld worden met de gerechtskosten.
Losstaand van de foto's heb ik ook een document van de stad Antwerpen met daarbij de goedkeuring van aanpassing
verkeerssignalisatie Binnenvaartstraat van 08/2010. Lijkt me dan toch voldoende bewijs ?

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 14 dec 2016 12:31

Heb je dat ook met het politieparket gedeeld? Dat doe je trouwens beter niet als je het wil laten voorkomen, want dat is biechten bij de duivel. Je riskeert dat er navolgende pv's worden opgesteld om de vaststellingen te corrigeren en dat kom je pas te weten als het te laat is. In dit geval zal het waarschijnlijk geen verschil maken.

Je dossier is trouwens nog niet door een rechter bekeken, hoogstens door een parketmagistraat (= ook uitvoerende macht, net als de politie) die dus de tegenpartij wordt bij een eventuele rechtszaak voor de politierechtbank. De politierechter zal de feiten onafhankelijk beoordelen en kan waar nodig herkwalificeren, maar tenzij het voor jou een principekwestie is zou ik toch ernstig overwegen om de minnelijke schikking gewoon te betalen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 dec 2016 14:05

Akkoord met Didymus. Wat gaat het u kosten als je dit laat voorkomen? (Reken ook de dag verlof erbij die je zal moeten nemen om af te zakken naar de politierechtbank). Is het sop de kool wel waard? Het is inderdaad niet "rechtvaardig", dus als het echt een princiepskwestie is, kan je er mee doorgaan en heb je een serieuze kans dat het geherkwalificeerd wordt, maar het zal je op het einde van de rit wel meer gekost hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”