Eigen Bakfiets parkeren voor eigen garagepoort

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Eigen Bakfiets parkeren voor eigen garagepoort

#1 , 11 dec 2016 18:04

Dag,


Ik heb net discussie gehad met mijn buren en een politieman want ik parkeer mijn Bakfiets (een fiets met een trailer eigenlijk) voor mijn garage, op openbare weg dus.

Mijn buur zegt dat hij daarvan lasten heeft want de fiets wordt soms te dichtbij zijn auto verplaatst door mensen die willen met de auto dichtbij parkeren.


Ik had een auto maar ik ben niet meer van plan om een auto te kopen, ik heb nu een fiets met een trailer maar ik zal binnenkort een bakfiets hebben (met de trailer). Er is geen andere ruimte in de buurt waar ik zou die bakfiets parkeren. Ik woon in Gent.

Kan ik daarvoor een boete krijgen?
Weet iemand misschien wat de mogelijkheden zijn?
Bestaat er misschien een bepaalde toestemming dat ik moet hebben voor een bakfiets op de straat voor mijn garage te parkeren of is het gewoon toegelaten?

Is de gemeente bijgevoegd of de ministerie vervoer?

Merci voor jullie suggesties.
:-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2016 19:00

Uw bakfiets mag niet op de parkeerstrook staan, ook niet voor uw garage.
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.
U kan hiervoor een boete krijgen. De oplossing is de bakfiets in uw garage plaatsen

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 11 dec 2016 19:57

Is een bakfiets ook een fiets?

Wat met een bakfiets met (hulp)motor?

Een bakfiets zie ik eigenlijk als een soortement fiets met een bak vooraan, twee wielen vooraan en één aangedreven achterwiel.

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2016 21:02

"Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Gemotoriseerd rijwiel”, elk twee- , drie- of vierwielig voertuig met pedalen, uitgerust met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 25 km per uur, met uitsluiting van de rijwielen bedoeld in artikel 2.15.1, tweede lid.

De cilinderinhoud van een motor met inwendige verbranding bedraagt ten hoogste 50 cm³ en het netto-maximumvermogen 1 kW. Voor een elektrische motor bedraagt het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 1 kW.

Het niet bereden gemotoriseerd rijwiel wordt niet als een voertuig beschouwd.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 11 dec 2016 21:33

Dus een fiets is gewoon een "voorwerp", dat op de rijweg mag achtergelaten worden.

Bedankt.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 dec 2016 21:57

Toch niet, er staat duidelijk dat het buiten de rijbaan geplaatst moet worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 11 dec 2016 22:53

Toch niet, er staat duidelijk dat het buiten de rijbaan geplaatst moet worden.
Klopt, fiets of bakfiets mag niet op de rijbaan parkeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 12 dec 2016 06:50

Inderdaad, ik had dan ook één woordje ("niet") vergeten. :oops: :oops: Sorry.

Bedankt voor de rechtzetting.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 13 dec 2016 15:32

Volgens art. 2.15.1 is een bakfiets (met drie wielen) wel een rijwiel, maar GEEN fiets
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
Art. 23.3 is m.a.w. m.i. NIET van toepassing
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.
Dus is een bakfiets een voertuig, meerbepaald een rijwiel (maar geen fiets), en dient geparkeerd te worden volgens de bepalingen in art. 23.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /188-art23

Aanvulling: als je de reglementering inzake een fietspad bekijkt, daar staat letterlijk vermeld:
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Deze aanvulling onderstreept het verschil tussen een fiets en een drie- of vierwieler. Allemaal rijwielen, maar niet allemaal fietsen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 13 dec 2016 16:02

Nochtans staat het hier anders beschreven.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent ... -a2155911/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 13 dec 2016 17:11

Hmmm... de wegcode of Het Laatste Nieuws? Wat zou de meest betrouwbare bron zijn?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 dec 2016 17:16

Hmmm... de wegcode of Het Laatste Nieuws? Wat zou de meest betrouwbare bron zijn?
Als ik kijk naar hoe een significant deel van de weggebruikers zich gedraagd op de weg, dan zouden we nog wel eens raar kunnen opkijken van het resultaat van deze poll. ;-)

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 13 dec 2016 22:37

Hmmm... de wegcode of Het Laatste Nieuws? Wat zou de meest betrouwbare bron zijn?
Als ik kijk naar hoe een significant deel van de weggebruikers zich gedraagd op de weg, dan zouden we nog wel eens raar kunnen opkijken van het resultaat van deze poll. ;-)
Net daarom.

Willen we een wettelijk omkaderd antwoord formuleren, en derhalve het verkeersreglement volgen ? Of liever de kemels van welbepaalde journalisten klakkeloos mee overnemen ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 14 dec 2016 08:47

voor de volledigheid: de (bak)fiets op de foto bij het artikel van hln zou kunnen aanzien worden als een fiets (aangezien die slechts twee wielen heeft)

Er staat in de wegcode geen definitie van "fiets", maar je kan uit de teksten afleiden dat een fiets een rijwiel op 2 wielen is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”