bedrijf X plaats sticker op achterruit van vriendin haar auto

jef007
Berichten: 1681

Re: bedrijf X plaats sticker op achterruit van vriendin haar auto

#16 , 08 dec 2016 15:47

dit is niet zomaar een ingeving a la minute van het fastfoodrestaurant maar een weloverwogen geplande actie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 dec 2016 15:51

dit is niet zomaar een ingeving a la minute van het fastfoodrestaurant maar een weloverwogen geplande actie!
En uw punt is? (Uiteraard is dit gepland. Je tovert niet op één twee drie zo'n sticker met gedrukte tekst tevoorschijn) Dit wil echter niet zeggen dat de hoofdzetel of landelijke zetel van deze multinational op de hoogte is van dit "lokale initiatief". Het veranderd ook helemaal niets aan het feit dat dit vandalisme is en men er perfect een klacht voor kan indienen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1681

#18 , 08 dec 2016 16:11

mijn aandachtspunt is : dat het een weloverwogen actie is en geen papiertje uit frustratie achter de voorruit

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 dec 2016 16:18

mijn aandachtspunt is : dat het een weloverwogen actie is en geen papiertje uit frustratie achter de voorruit
En op welke manier heeft dit een invloed op deze zaak? Ik begrijp echt niet waar je naartoe wil met die opmerking? Gepland of niet gepland, vandalisme is vandalisme. Het maakt weinig / geen verschil of dit al dan niet gepland was of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Tefal
Berichten: 22

#21 , 09 dec 2016 09:37

Ik vind de reacties er wel over.
Bedrijf heeft een privéparking, wat in drukke gebieden andere bestuurders aantrekt die geen zin hebben om te betalen of 2min te stappen.
Eigen klanten en werknemers hebben vervolgens plaats te weinig. Het bedrijf lost dit vrij ludiek op door een vervelende sticker te plakken.

Zo'n sticker kan zonder schade verwijdert worden. Het voertuig kan ook nog perfect gebruikt worden. De enige schade is wat tijd- en gezichtsverlies, maar het bedrijf heeft mogelijk wel economische schade.

Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#22 , 09 dec 2016 09:43

Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.
Dit kunnen ze ook niet, daar dit hoogstwaarschijnlijk voor de wet gewoon een openbare parking is.
Als het echt een privé-parking was, kon TS er ook niet gestaan hebben, want deze moeten echt afgescheiden zijn (bijvoorbeeld met slagboom).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 09 dec 2016 10:21

Ik vind de reacties er wel over.
Bedrijf heeft een privéparking, wat in drukke gebieden andere bestuurders aantrekt die geen zin hebben om te betalen of 2min te stappen.
Eigen klanten en werknemers hebben vervolgens plaats te weinig. Het bedrijf lost dit vrij ludiek op door een vervelende sticker te plakken.

Zo'n sticker kan zonder schade verwijdert worden. Het voertuig kan ook nog perfect gebruikt worden. De enige schade is wat tijd- en gezichtsverlies, maar het bedrijf heeft mogelijk wel economische schade.

Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.
Het is wel een feit dat het recht in eigen handen nemen door ook iets te doen, een gevaarlijk iets is. Ik ben het er mee eens dat je uit principe ervoor zorgt dat je niet (lang) parkeert op terrein waar het niet de bedoeling is. De vraag is echter waar je de grens moet trekken.

Is het geoorloofd om een héél moeilijk te verwijderen sticker op de voorruit te kleven?
Is het geoorloofd om de wagen te besmeuren met een moeilijk te verwijderen verf met het opschrift "ik ben een foutparkeerder"?
Is het geoorloofd om de wagen te besmeuren met een moeilijk te verwijderen verf met het opschrift "ik ben een parkeerslet"?
Is het geoorloofd om enkele emmers slachtafval (op je eigen parking) over de wagen te smeren?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 09 dec 2016 10:27

Bedrijf heeft een privéparking, wat in drukke gebieden andere bestuurders aantrekt die geen zin hebben om te betalen of 2min te stappen. Eigen klanten en werknemers hebben vervolgens plaats te weinig. Het bedrijf lost dit vrij ludiek op door een vervelende sticker te plakken.
Dat is het probleem, net! Het bedrijf kan dit op een correcte manier oplossen door:
1. De politie te bellen en de wagen te laten slepen / beboeten
2. De parking af te sluiten met een systeem dat enkel klanten op en af de parking kunnen (zoals Delhaize, Colruyt, Ikea, etc... het doen).
Zo'n sticker kan zonder schade verwijdert worden.
In dit geval overduidelijk niet. Moest de sticker probleemloos en netjes kunnen verwijderd worden, zou ik ook geen probleem zien. Maar deze sticker kan overduidelijk niet zomaar op een eenvoudige wijze verwijderd worden. Dit is dus vandalisme. Punt.
Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.
Dit is niet meer "ludiek". Ludiek is een briefje tussen de ruitenwisser, of een sticker die makkelijk te verwijderen is. Het is toch de omgekeerde wereld als vandalisme goedgepraat wordt? Mogelijk is de eigenaar van de wagen nu meer geld kwijt om de sticker op een deftige manier te laten verwijderen, dan wat takelkosten hem zouden gekost hebben... Met wat tegenslag wordt ook de ruit nog eens beschadigd bij het proberen verwijderen van de sticker. In dat geval had slepen vééél geodkoper uitgekomen...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 09 dec 2016 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#25 , 09 dec 2016 10:29

Ik vind de reacties er wel over.
Bedrijf heeft een privéparking, wat in drukke gebieden andere bestuurders aantrekt die geen zin hebben om te betalen of 2min te stappen.
Eigen klanten en werknemers hebben vervolgens plaats te weinig. Het bedrijf lost dit vrij ludiek op door een vervelende sticker te plakken.

Zo'n sticker kan zonder schade verwijdert worden. Het voertuig kan ook nog perfect gebruikt worden. De enige schade is wat tijd- en gezichtsverlies, maar het bedrijf heeft mogelijk wel economische schade.

Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.
Dit is niet ludiek, dit is vandalisme. Een parkeerovertreding geeft niet het recht een ander misdrijf te begaan. Dit valt echt niet goed te praten.

mjers
Berichten: 1788

#26 , 09 dec 2016 12:00

Ik vind de reacties er wel over.
Bedrijf heeft een privéparking, wat in drukke gebieden andere bestuurders aantrekt die geen zin hebben om te betalen of 2min te stappen.
Eigen klanten en werknemers hebben vervolgens plaats te weinig. Het bedrijf lost dit vrij ludiek op door een vervelende sticker te plakken.

Zo'n sticker kan zonder schade verwijdert worden. Het voertuig kan ook nog perfect gebruikt worden. De enige schade is wat tijd- en gezichtsverlies, maar het bedrijf heeft mogelijk wel economische schade.

Het is toch de omgekeerde wereld, dat als men een fout maakt, en daar ludiek voor 'gestraft' wordt, men het slachtoffer gaat spelen. Ik zou gewoon al blij zijn dat ze me niet weggesleept hebben.
Ludiek?? Dit heeft niets met ludiek te maken maar is pure vandalisme.

Persoonlijk vind ik uw reactie de omgekeerde wereld. Zou nogal een zootje worden als iedereen zelf voor rechter zou spelen en het op een ludieke manier zou proberen oplossen.

Dergelijke sticker op iemand zijn achteruit plakken is een uiting van frustratie en is per definitie gewoon vandalisme. Punt uit!

Man toch wat een reactie :roll:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#27 , 09 dec 2016 13:12

Ik keur dat sticker gedoe volledig af en ben het volledig mee eens dat het vandalisme is, anderzijds ben je ook als bestuurder in de fout met u wagen te parkeren op iemands zijn parking. Staan daar platen dat het een privé parking is.
even ook zeggen dat ze haar daar parkeerde omdat er werken op de wegen waren & op tijd op haar lessen moest zijn. ze heeft er geen gewoonte van om op "bedrijf x" (een multinational in fastfood) te parkeren..
Of de politie dit gaat aanvaarden als reden zou ik sterk betwijfelen, laat het een les zijn voor de toekomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#28 , 09 dec 2016 13:44

Voor het foutparkeren zijn er door de regering ooit wetten opgesteld. In een rechtstaat worden deze wetten dan ook toegepast en beboet door bevoegde instanties.

U kan lang zoeken, maar er is geen enkele wet die zal toelaten dat de eigenaar van de parking een sticker mag plakken als straf voor het foutparkeren. Die eigenaar heeft dan ook geen enkele wettelijke grond om te beslissen welke straf die foutparkeerder al dan niet verdient.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 09 dec 2016 14:10

Parkeren op privé terrein.

Dit soort van wanparkeren is een inbreuk op artikel 87.8° van het veldwetboek (Wet van 7/10/1886).
Zo'n misdrijf is een "klachtmisdrijf" hetgeen betekent dat de politie niet ambtshalve kan verbaliseren, maar dat er steeds een klacht van de eigenaar van het terrein (of diens gemachtigde) noodzakelijk is.
Met andere woorden: de eigenaar (of zijn gemachtigde) zal een schriftelijke klacht moeten neerleggen bij de politie aan de hand van een verhoor of een zelf geschreven klacht.
Het misdrijf valt onder de bevoegdheid van de politierechtbank. Het parkeren op privé-terrein kan door de politie worden vastgesteld en geverbaliseerd maar enkel op basis van een klacht.

TS zal dan zelf een klacht moeten indienen bij de politie, bedrijf kan klacht indienen voor parkeren op zijn eigendom.
Ik veronderstel dat het laatste iets duurder zal kunnen uitvallen dan het eerste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mogwai
Topic Starter
Berichten: 26

#30 , 09 dec 2016 14:44

Is dat bedrijf een producent van lijmen?
:lol:

klacht is ingediend. politie wou niet ter plekke gaan om te vragen of het bedrijf in kwestie was. ze zeiden haar dat ze het zelf had moeten vragen. nu als zei gaat (en ze is het van plan) gaan ze "neen" of "ja" zeggen. als de politie dan komt zullen ze wel "neen" zeggen.

slim gespeeld van het bedrijf, maar nogal lomp. da's geen gewoon stickerpapier.. hangt er nog aan. een grappenmaker lijkt me dit 's ochtends moeilijk te doen. mijn gok is dat iemand vanuit het bedrijf , dat uitkijkt op de parking, direct naar buiten ging toen de vriendin wegstapte van hun hamburgers, & dat stickerpapier of papier + lijm bovenhaalde..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”