bedrijf X plaats sticker op achterruit van vriendin haar auto

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: bedrijf X plaats sticker op achterruit van vriendin haar auto

#31 , 09 dec 2016 15:38

Als de wagen omnium verzekerd is (dus ook tegen vandalisme), ook aangeven bij uw verzekering. Er zeker bij vermelden dat jullie een héél sterk vermoeden hebben dat bedrijf X verantwoordelijk is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mogwai
Topic Starter
Berichten: 26

#32 , 10 dec 2016 00:43

ik heb vandaag de auto gezien.. het vel is er afgeraakt na een paar uur werk maar er hangt nu nog steeds een kleverige, massa lijm aan die je onmogelijk kan wegdoen tenzij je nog es 4 uur tijd vrijmaakt met veel water en hopen of het lukt... het is echt schade. geen idee wat ze gebruikten om dat papier daarop te bevestigen...

zoals ik zei, niet correct van de vriendin, er waren wel werken en er stond daar niemand 's ochtends om iets te eten, maar ok, bla bla bla.

'k ga tesamen met haar een dezer naar de fastfood keten met foto's van hun "sticker", en van m'n voeten maken dat een gewone sticker ook wel voldoende was, of een papier achter de ruitenwisser.

de politie doet niks.

de portugese vriendin werkt en woont hier, maar haar nederlands is nog niet perfect. vandaar dat ik mee ga. niet om de stoere boy uit te hangen, maar in geval van discussie dat ze mee is met wat er gezegd wordt..

nu, kan ik iets doen om later aan de politie te tonen in geval ze toegeven dat het van hen kwam (geluidsopname?). tegen de politie gaan ze uiteraard van niks gebaren...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#33 , 10 dec 2016 10:43

Sticker is niet enkel een buitencontractuele fout (onrechtmatige daad); het is ook een schending van het verbod tot eigenrichting en een strafbaar feit (overtreding) volgens art. 559 Sw..
Als het strafbaar feit is vastgesteld moet je alvast niet meer aantonen dat er een fout gebeurd is door de dader; schade en oorzakelijk verband volstaan dan.

Bij een strafrechtelijke en een buitencontractuele fout gelden vrij bewijs (ook getuigen en vermoedens). Een geluidsopname is op zich niet verboden - het gebruik in rechte hangt af van de omstandigheden (http://www.elfri.be/rechtspraak/gesprek ... toegelaten).

Enerzijds kan je hopen dat het parket op basis van je klacht dit oppakt en er een strafrechtelijke zaak van maakt. Die kans lijkt me klein.
(Hoewel je nooit weet - vluchtmisdrijf (ook al gaat het om een deukje bij parkeren) wordt bv. niet mee gelachen en vervolgd).

Het alternatief is zelf naar de rechtbank trekken voor een burgerlijk geding (de alternatieven om er een strafzaak van te maken, lijken mij bij de haren getrokken) op basis van art. 1382 BW.. En waarschijnlijk is dat een kostelijker zaak. Tenzij je dit via de rechtsbijstand van je auto kan regelen.
Verwacht je dan ook maar aan een tegeneis: schade van het bedrijf door buitengebruikstelling van parking waarvoor eveneens een forfaitaire compensatie kan gevraagd worden (wat kost een dag parkeren voor het bedrijf?).

Beetje naïef misschien, maar mogelijk hebben ze geen benul dat de stickers dermate klevend zijn, waardoor ze vroeg of laat toch eens een echte schade-eis kunnen krijgen. Een gesprek met de zaakvoerder (beginnend met de eigen fout te erkennen) kan misschien toekomstige wildparkeerders behoeden van schade.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#34 , 10 dec 2016 15:40

Mogwai, hebt u nu uiteindelijk klacht neergelegd?

eylis
Berichten: 8842

#35 , 10 dec 2016 15:59

met aceton krijg je de lijmresten er goed af...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 12 dec 2016 09:40

Nogmaals: zeker verzekering van de wagen contacteren en de zaak voorleggen. Als de wagen omnium verzekerd is, is dit ook tegen vandalisme en kan je de ruit op kosten van de verzekering laten reinigen. Het is dan aan de verzekering om die kosten terug te vorderen van de fastfoodketen indien ze dit wenesen... Maar je zal bij de politie dan ook moeten aandringen dat ze een PV voor vandalisme opstellen. Het is geen kwestie van "niet willen", er is vandalisme gebeurd, dus ze MOETEN daar een PV voor opstellen als je aangifte doet. Desnoods contacteer je de hoofdcommisaris.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#37 , 19 dec 2016 17:10

Slechts zelden betaald een omnium het hele bedrag uit . Meestal bestaan er vrijstelling op omnium . Een bedrag dat je zelf eerst moet betalen .

Blaatpraat
Berichten: 3795

#38 , 20 dec 2016 09:19

Slechts zelden betaald een omnium het hele bedrag uit . Meestal bestaan er vrijstelling op omnium . Een bedrag dat je zelf eerst moet betalen .
Dan zal jij tot nu toe enkel maar slechtere verzekeringen gehad hebben, vermoed ik.

Omnium keert het integrale bedrag uit in zo'n gevallen (rechtstreeks aan de dienst, niet aan jou, tenzij je hier zelf om vraagt).
Daarna kijken ze om dit bedrag terug te vorderen van de partij in fout.
Lukt dit niet, dan pas zullen ze de vrijstelling terugvorderen van jou, tenzij je een clausule hebt die je vrijstelt van een vrijstelling.
Tot op heden heeft vandalisme aan mijn wagen me nog niets gekost, behalve een telefoontje naar mijn verzekering...

willyboy
Berichten: 897

#39 , 20 dec 2016 09:29

Dat is dan heel goed voor u ....prettige feestdagen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”