Kan politie-busje tijdens rijden bepalen hoe hard ik reed?

Maarten44
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan politie-busje tijdens rijden bepalen hoe hard ik reed?

#1 , 07 dec 2016 08:42

Hallo,

Ik heb gisteren middernacht toen ik naar huis reed het volgende meegemaakt als volgt.
Dus ik reed naar huis op een bepaalde ogenblik haalde ik een auto via links in zoals het hoort met richtingaanwijzer etc. Op het ogenblik dat ik de inhaalbeweging maakte was er een dienstvoertuig van de politie op de tegengestelde richting. Hij is dan ook niet gestopt of dergelijke en 2 minuten later zag ik nog een politie busje erachter aan in diezelfde richting rijden, volgens mij hadden ze een oproep en waren ze een verdachte aan het opsporen. Goed nog steeds niks aan de hand en ben rustig in vrede naar huis aan het rijden ik ging 80+- op een weg van 70. Na 5 minuten rijden en paar km's verder zie ik een busje met hoge snelheid achter mij aankomen uiteindelijk zwaailichten aan en aan de kant gezet. Een vrouwelijke en mannelijke inspecteur komen zeer onbeleefd en vragen of ik haast heb, ik blijf vriendelijk antwoord met neen,
Inspecteur; Hoe snel reed u?
Ik: 80 90 hoezo?
Inspecteur; Ik denk eerder 140 met cruisecontrol
Ik; Nu moet u geen dingens uit u duim zuigen die er niet zijn. Het is -1 graden weg is glad ik ben mijn leven nog niet moe en het lijkt me niet echt logisch om op een lokale weg 140 te behalen.
Inspecteur; (stilte)...
Pas controle, blazen etc
Alles in orde en het was niet naar hun zin precies dat ik in orde was met alles, met als afsluiter zin
,inspecteur; u krijgt een boete voor te snel rijden
Ik; kunt u dat bewijzen dat ik te snel reed ?
Inspecteur; Als u er niet mee akkoord gaat mag u het voor de rechtbank neerleggen fijne avond nog verder en hij wandelde weg.

Mijn vraag is als volgt, Kan dit ?
Het was een oude politie busje. Ik weet niet of deze iets met ijking te maken hebben.
Ik heb het vaker gehad dat ze zeiden dat ik een boete zal krijgen gewoon om mij te pesten terwijl er nooit iets van gekomen is.
Want dit keer is het hun gelukt en ik lag er toch van wakker.
Ik bedank jullie alvast voor de aandacht

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2016 08:59

U kan indien dit het geval was beboet worden voor een onaangepaste snelheid (geen ijking nodig) of het overschrijden van de maximale snelheid. Beide overtredingen moeten uitvoerig beschreven worden in het proces-verbaal waar u een afschrift van zult ontvangen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 dec 2016 09:54

Het zal woord tegen woord zijn, maar het woord van een politieman wordt door de rechter wel iets meer geloofd dat het uwe.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 07 dec 2016 10:37

Is er terplaatse een pv opgemaakt met u verklaring, zo niet zal het een waarschuwing zijn.
Snelheidsovertreding dient vastgesteld te worden met geijkt toestel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2016 11:11

Dat klopt niet, een verklaring dient niet onmiddellijk afgenomen te worden en al zeker niet voor een simpele overtreding. En zoals eerder gezegd kan er een overtreding onaangepaste snelheid opgesteld worden waarbij geen geijkt toestel nodig is.

Verder kan de snelheidsmeter van de combi gebruikt worden als vaststelling indien deze geijkt is en men de nodige correctie toepast.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 dec 2016 12:19

Zonder foto of bewijs van snelheidsovertreding, Als ik goed lees is dit gebeurd toen politie in tegengestelde richting reed.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2016 12:29

Artikel 10. Snelheid

10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 07 dec 2016 12:32

Dat klopt niet, een verklaring dient niet onmiddellijk afgenomen te worden en al zeker niet voor een simpele overtreding. En zoals eerder gezegd kan er een overtreding onaangepaste snelheid opgesteld worden waarbij geen geijkt toestel nodig is.

Verder kan de snelheidsmeter van de combi gebruikt worden als vaststelling indien deze geijkt is en men de nodige correctie toepast.
De politie kan inderdaad een PV opmaken voor onaangepast rijgedrag.
Maar de meeste laten het bij een waarschuwing omdat
de praktijk leert dat die te dikwijls sneuvelen voor de politierechtbank wegens onvoldoende gemotiveerd met bewijsstukken.
Dit is een wet die slecht in elkaar zit, omdat hij niet objectief vast te stellen is. Want wat is onaangepast rijgedrag?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 07 dec 2016 12:39

Geen idee hoe dit inderdaad juridisch stand zou houden, maar als je kijkt naar "Alloo bij de wegpolitie" zie je regelmatig agenten op de baan die achter een wagen rijden, hun staand houden, en ze bekeuren adhv de snelheid die ze zelf gereden hebben om ze kunnen achtervolgen (met aftrek van een correctie, die hoger ligt dan die van een radar).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 07 dec 2016 13:10

Als bestuurder er mee akkoord gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 07 dec 2016 13:33

Eerst afwachten of er een PV volgt. Daarin belanrijk: wélke inbreuk werd er precies weerhouden, en wat staat er bij hun vaststellingen beschreven. Zolang dat niet bekend is, kan er géén sluitend antwoord gegeven worden .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 07 dec 2016 13:34

Het politie-busje kan dat alleszins niet. Is ook niet bevoegd.....
De agenten van politie mogelijks wel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 07 dec 2016 14:06

Geen idee hoe dit inderdaad juridisch stand zou houden, maar als je kijkt naar "Alloo bij de wegpolitie" zie je regelmatig agenten op de baan die achter een wagen rijden, hun staand houden, en ze bekeuren adhv de snelheid die ze zelf gereden hebben om ze kunnen achtervolgen (met aftrek van een correctie, die hoger ligt dan die van een radar).
Met dat verschil dat dit op de autosnelweg gebeurt en dat de voertuigen die ze verbaliseren verscheidene kilometers achtervolgen. De snelheden die ze optekenen zijn niet op basis van de snelheid die ze zelf hebben moeten rijden om het geïntercepteerde voertuig bij te halen. Het zou anders mooi worden.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 07 dec 2016 14:56

Achtervolging dient niet lang te duren.
Politie rijdt 105 op weg waar 50 mag en voertuig verwijdert zich nog van het politievoertuig.
In PV schrijft politie hun vaststellingen wat ze gezien en eventueel gehoord hebben nl de snelheid van de snelheidsmeter politievoertuig en ook de snelheid van de GPS die ook in gebruik was.
Rijbewijs werd ter plaatse ingetrokken. Bestuurder gehoord en PV verzonden. Parket diende zelfs niet direct in kennis gesteld te worden.
Bestuurder is veroordeeld.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 07 dec 2016 15:52

ik denk dat als de poltiewagen in de tegenovergestelde richting reed, zich daarna keren en terugrijden, ze de vergelijkingsformule van hun eigen snelheid mbt de verwijderingssnelheid het andere voertuig zeer moeilijk kunnen uitrekenen. Ik ben erg benieuwd of er wel een boete in de bus zal vallen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”