Parkeren voor eigen poort

Stautemaz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Parkeren voor eigen poort

#1 , 06 dec 2016 14:44

Ik schets even de situatie voor misverstanden te voorkomen.

Ik en mijn partner wonende in een appartement in Gent, wij zijn huurder.
Er is één gemeenschappelijke garage waar de huurders geen gebruik van mogen maken (aangezien de verhuurder zijn inboedel hierin stockeert) maw er is geen plaats voor een wagen in de garage. Wel is er plek om voor de poort te parkeren.

Toch irriteer ik mij dat er telkens iemand voor "onze" poort staat (niet-bewoner). In Gent een goede parkeerplaats zoeken is sowieso al miserie.
De politie claimde dat de bestuurder van de wagen het recht heeft voor "onze" poort te staan, en ik die altijd dacht dat het verboden was om voor een garagepoort te staan...

Hoe zit het nu precies?

Een sticker met takelwagen zal het verschil ook niet maken veronderstel ik?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 dec 2016 14:50

Voor een garagepoort mag niemand parkeren, enkel deze wie hun nr-plaat op de poort hangt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 06 dec 2016 15:19

Artikel 25.1.3° van de Wegcode bepaalt het volgende : "Het is verboden een voertuig te parkeren voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht."

Artikel 27.6 van de Wegcode voegt daaraan toe : “De beperkte parkeertijd bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.”

Indien uw nummerplaat aangeduid is op de garagepoort én in die straat geldt de beperkte parkeertijd door middel van een blauwe schijf, bent u met andere woorden vrijgesteld van de verplichting een parkeerschijf te leggen.

Indien uw nummerplaat aangeduid is op de garagepoort én in die straat geldt betalend parkeren, bent u niet vrijgesteld van de betaalplicht en moet u een parkeerticket betalen. U kan natuurlijk ook een bewonerskaart voorleggen indien u daar gedomicilieerd bent.

Staat uw nummerplaat niet op uw garagepoort, dan staat u eigenlijk op een plaats waar u zich niet mag parkeren, en begaat u een overtreding van de Wegcode. De politie is bevoegd voor dergelijke overtredingen.

http://www.parkeerretributiegent.be/nl/ ... retributie
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 06 dec 2016 20:49

ben je zeker dat de politie-agent vertelde dat gelijk wie voor de poort mag parkeren??? Want dat is helemaal niet waar. Is het wél een garage-oprit met een garagepoort? Of een breed uitgevallen voordeur? Want als gelijk wie voor een garagepoort mag parkeren, hoe geraakt een wagen dan uit deze garage? Eerst die poltie-agent bellen om de auto die r voor staat even een duwtje geven? Ik denk dat je dat verkeerd moet begrepen hebben, want dat kan echt niet....

mjers
Berichten: 1788

#5 , 06 dec 2016 21:15

Niemand mag voor uw poort staan. Zelfs u niet. Tenzij u er uw eigen nr plaat op zichtbaar maakt.
Dus bij deze bevestiging van wat hierboven staat.

Ik kan trouwens best geloven dat de agent dit tegen u heeft gezegd. Het is enorm beschamend hoe weinig onze agenten van de wetgeving kennen. Bij de jongere generatie agenten is dit stukken beter.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 07 dec 2016 12:34

Ik en mijn partner wonende in een appartement in Gent, wij zijn huurder.
Er is één gemeenschappelijke garage waar de huurders geen gebruik van mogen maken (aangezien de verhuurder zijn inboedel hierin stockeert) maw er is geen plaats voor een wagen in de garage. Wel is er plek om voor de poort te parkeren.

Toch irriteer ik mij dat er telkens iemand voor "onze" poort staat (niet-bewoner). In Gent een goede parkeerplaats zoeken is sowieso al miserie.
De politie claimde dat de bestuurder van de wagen het recht heeft voor "onze" poort te staan, en ik die altijd dacht dat het verboden was om voor een garagepoort te staan...
Als die agent dat zo gezegd heeft, slaat hij de bal toch wel schromelijk mis.

Ik vond volgende rechtsspraak :

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.

Overwegende dat de door artikel 25.1.3° van het wegverkeersreglement beoogde “inrij (voor eigendommen)” - waarvan de betekenis niet wettelijk is omschreven - elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen betreft; dat, het werkelijk gebruik van de aldus voor de bedoelde voertuigen feitelijk toegankelijke plaats niet bepalend is en het eventueel zelden of niet gebruiken van die plaats voor het onderbrengen van voertuigen geen afbreuk doet aan de door de vermelde wettelijke bepaling aan de aldus bepaalde inrij verleende wettelijke bescherming; de appelrechters terecht zeggen dat “het volstaat dat de inrij toegang met een voertuig/wagen kan geven tot het eigendom (...) De wijze van gebruik ervan, of de frekwentie, niet determinerend (is)” en dat de mogelijkheid tot toegang steeds gevrijwaard dient te blijven;
Cassatie AR 6752 - 16/11/1993

Hoe zit het nu precies ?
1) Als die garagepoort naar uiterlijke kenmerken als dusdaning herkenbaar en waarneembaar is, geldt daar een parkeerverbod.
2) Er geldt een uitzondering op het parkeerverbod voor voertuigen waarvan het kenteken leesbaar aangebracht is
3) Of die garage zelden of nooit als effectief als garage gebruikt wordt, speelt voor het hof van Cassatie absoluut géén rol : het parkeerverbod blijft !
Een sticker met takelwagen zal het verschil ook niet maken veronderstel ik?
Op zich niet. Ofwel is het een inrij, die voldoet aan de omschrijving die Cassatie er aan gegeven heeft, ofwel niet.

Aan dergelijke sticker, is op zich geen enkel recht verbonden. Een voertuig kan immers slechts getakeld worden op last van een bevoegd persoon. Zonder tussenkomst van een bevoegd persoon kan uzelf of uw verhuurder dat niet. Dergelijke sticker kan hooguit een extra argument zijn om aan te tonen dat iemand daar een inrij claimt, wat voor een rechter mss een extra argument kan zijn om aan te tonen dat die inrij wel degelijk als dusdaning herkenbaar is (en dus voldoet aan de omschrijving die Cassatie eraan gegeven heeft).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

giserke
Berichten: 2434

#7 , 07 dec 2016 12:38

Het zou me niet verbazen dat sommige agenten dergelijke kuwel uitkramen. Zeker in Gent.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”