Snelheidsovertreding

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

Snelheidsovertreding

#1 , 03 dec 2016 14:36

Recentelijk heb ik een (aanvankelijk) proces verbaal ontvangen voor een snelheidsovertreding.
Buiten de bebouwde kom waar de max snelheid 70 km p/u van toepassing is heb ik volgens
Pro Justitia / agent van politie gemeten snelheid 88 km/u / gecorrigeerde snelheid 82 km/u.

Op deze weg wordt grotendeels gebruikt voor woon-werk en vrachtverkeer. De feitelijk normale -gangbare
snelheid van het verkeer ligt hier permanent boven de max van 70 km/u.
Wanneer ik deel uitmaak van deze weggebruikers pas ik mijn snelheid dus aan aan de normale gangbare
snelheid die hier van toepassing is. Ik wil mijn medeweggebruiker niet
hinderen. Dit frustreert de doorgang en resulteert in files.

Op het Proces verbaal staat verder ;
Overtreding(en) Bestuurder van bovenvermeld voertuig bevond zich in overtreding met ;
KB 01.12.1975 Art. 11.2.2 -b) +5 +68.3 -C43 - 70 km
Art. 11.2.2 -b) Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot
90 km per uur [...] op de andere openbare wegen. De lagere
snelheidsbeperkingen opgelegd door het ........


Vraag ; is de boete hier terecht of kunnen mijn argumenten tot
verzachtende omstandigheden worden gerekend of nietig verklaard ?

bijvoorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 03 dec 2016 14:41

Ik zou het persoonlijk niet doen, uw "nobele" argumenten om uw medeweggebruikers niet tot hinder te zijn, kan wel een averechts uitpakken bij een rechter die al heel de ochtend gezever heeft mogen aanhoren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 dec 2016 14:49

Vraag ; is de boete hier terecht of kunnen mijn argumenten tot
verzachtende omstandigheden worden gerekend of nietig verklaard ?
Waarom zou u bekeuring niet terecht zijn, er zijn geen verzachtende omstandigheden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 10 dec 2016 20:33

nogal hypocriet is het wel natuurlijk....we weten allemaal dat de gemeente in kwestie hier gewoon geld nodig heeft om haar begroting rond te krijgen....Veel gemeentes in Belgie hebben een gat in de hand. Je kunt dan als gemeente een extra tax invoeren, of gewoon justitie laten innen , want "iedereen" rijdt te hard buiten de bebouwde kom. ( het juk van de economie...) Het is bovendien heel plausible en billijk wanneer je je snelheid gewoon aanpast aan de gangbare snelheid van het rijdend verkeer. Men wil toch ook geen opstoppingen of files ? Bovendien levert een snelheid tussen 70-90 km p/u. op deze weg geen enkel gevaar op voor andere passanten of weggebruikers.....

Om een lang verhaal kort te maken ; het gaat hier domweg om een vorm van afpersing ( door de overheid ).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 10 dec 2016 21:14

Iedereen weet hoeveel km/uur je op bepaalde plaatsen mag rijden, dat is de wet, wie zich er niet aan kan houden loopt het risico op een bekeuring.
Daar zijn geen verzachtende omstandigheden voor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2016 21:24

Niemand verplicht u te snel te rijden, daarbij gaat het boetebedrag slechts voor een zeer gering deel naar de gemeente.

Een nogal kinderlijke reactie van u. Pas uw snelheid aan of neem de verantwoordelijkheid voor uw daden op

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 10 dec 2016 21:26

En hoe weet u dat dat geen gevaar oplevert? Waarom niet allemaal 180 rijden buiten de bebouwde kom en 100 in de bebouwde kom want dat wil en doet toch iedereen...
Net zoals iedereen dan maar mag beslissen omdat de anderen het doen doe ik het ook maar?
Stelen mag niet maar omdat het toch veel gebeurd doe ik het ook maar...
Wat voor een redenering is dat nu.

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 10 dec 2016 23:05

Op het Proces verbaal staat verder ;
Overtreding(en) Bestuurder van bovenvermeld voertuig bevond zich in overtreding met ;
KB 01.12.1975 Art. 11.2.2 -b) +5 +68.3 -C43 - 70 km
Art. 11.2.2 -b) Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot
90 km per uur [...] op de andere openbare wegen. De lagere
snelheidsbeperkingen opgelegd door het ........


Vraag ; is de boete hier terecht of kunnen mijn argumenten tot
verzachtende omstandigheden worden gerekend of nietig verklaard ?

bijvoorbaat dank
Ik vermoed dat je met het laatste stuk van jouw vraag doelt op de tekst die je quote uit het PV, namelijk dat de snelheid beperkt is tot 90 km per uur, en dat je het pv nietig wilt laten verklaren omdat jij 88 km/u reed ?
Wel, je hebt net niet genoeg gequote uit het PV, want de tekst gaat verder :
...De lagere snelheidbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 (...) blijft van toepassing.
Er zal zeker wel een snelheidsbeperking of een zone-bord gestaan hebben, dus wat dat betreft is het PV correct en niet nietig verklaarbaar.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 dec 2016 08:51

....we weten allemaal dat de gemeente in kwestie hier gewoon geld nodig heeft om haar begroting rond te krijgen.
Die boete gaan NIET naar de betreffende gemeente, maar naar de staatskas,

eylis
Berichten: 8840

#10 , 11 dec 2016 09:31

enne..mag ik er even een praktische reflexie aan toevoegen. Poster meent met zijn snelheid er voor te zorgen de andere weggebruikers niet te hinderen. Wel, als jij de toegestane snelheid rijdt, hindert hij de andere weggebruikers helemaal niet. Ze kunnen zich ongehinderd verder verplaatsen én meer nog: allemaal samen tegen de juiste snelheid. Veroorzaakt dit files? Neen: Op de snelweg mag je overal 120 rijden, de files kunnen daar dus niet door veroorzaakt worden....Daar moet men doordàt er files zijn uiteindelijk trager rijden....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”