positieve drugscontrole

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

positieve drugscontrole

#1 , 29 nov 2016 14:06

Hallo,

Ik werd 2 weken geleden aan de drugscontrole onderworpen op enkele meters van waar ik woon. Deze was positief.
De politie heeft mij nadien meegenomen naar het commisariaat voor een bloedonderzoek en heeft ook een pv opgesteld.
Ik wist meteen dat ik positief ging zijn aangezien ik elke dag blow sinds een tijdje. Het is een verslaving waar ik al een tijdje mee worstel en waar ik al een tijdje probeer van af te geraken zonder resultaat. Ik heb dit ook gemeld in de pv . Ik ben nu ondertussen al 2 weken gestopt en het is de bedoeling dat dit definitief is.
Aangezien ik regelmatig blow(1gr per dag) gaat dit de boete verhogen? Ik heb na een bepaalde tijd toch wat tolerantie opgebouwd en werd niet meer echt stoned van een joint. Hoe word dit allemaal berekend? ik had 10 uur voor de contrôle een joint gerookt en eentje 4u voor de contrôle
Nu is mijn vraag wat riskeer ik allemaal? Ik lees dat de boets niet mals zijn. en vooral wanneer je word herpakt .
Behalve 1 boete in Kortrijk waar ik 40km te snel reed gedurende werken op de ring heb ik nog nooit een boete gehad of veroordeling had.
Ik ben net vader geworden en kan het mij niet permiteren om mijn werk of rijbewijs te verliezen voor lange tijd.
Is het best om nu al een advocaat onder te arm nemen of te wachten wanneer ik een dagvaarding krijg.
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 29 nov 2016 14:10

Ga je echt voor een rechter zeggen dat je al regelmatig onder invloed hebt zitten rijden en daarom minder gevaarlijk bent? Ik raad u toch aan om een advocaat te nemen.

Rijverbod + boete is vrij zeker, gevangenis niet. Uw werk heeft hier in principe geen zaken mee, tenzij je iets van werk doet waar het een vereiste is geen inbreuken tegen de drugswetgeving te hebben.

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2016 14:15

ik werk in de veiligheid en heb dus een badge van het ministerie.
Als ik veroordeeld word komt dit op mijn goed gedag en zeden? Want die moet ik elk jaar indienen.
Ik wou ook eerlijk zijn en toegeven dat ik een probleem heb met weed, ik rookte meestal 1 of 2 jointjes voor het slapen gaan en in het week end wanneer ik niet werk.
dank u voor u snel antwoord

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2016 14:25

Rijverbod kan je vragen om in het weekend opgelegd te krijgen, als je de wagen echt nodig hebt voor je werk. Maar als je ieder jaar een attest goed gedrag en zeden moet indienen, zit je wel met een probleem, want die vermelding zal wel enkele jaren op uw strafblad blijven staan, vermoed ik...
Ik ben net vader geworden en kan het mij niet permiteren om mijn werk of rijbewijs te verliezen voor lange tijd.
Dan kan je je ook niet permitteren om 1 of 2 joints per dag te roken. Deze verantwoordelijkheid lag volledig bij uzelf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2016 14:34

Rijverbod kan je vragen om in het weekend opgelegd te krijgen, als je de wagen echt nodig hebt voor je werk. Maar als je ieder jaar een attest goed gedrag en zeden moet indienen, zit je wel met een probleem, want die vermelding zal wel enkele jaren op uw strafblad blijven staan, vermoed ik...
Ik ben net vader geworden en kan het mij niet permiteren om mijn werk of rijbewijs te verliezen voor lange tijd.
Dan kan je je ook niet permitteren om 1 of 2 joints per dag te roken. Deze verantwoordelijkheid lag volledig bij uzelf.
inderdaad u heeft gelijk ik wou al een tijdje stoppen en deze contrôle heeft mijn ogen toch wel geopend en eigenlijk is het toch positief want ik ben al 2weken gestopt.
Ik ben nu wel bang dat ik mijn werk zal verliezen. Zal er op mijn goed gedrag en zeden staan dat het drugs is? of enkel een verkeersboete?
danku

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2016 14:39

Ik denk wel dat het feit waarvoor je veroordeeld wordt, effectief op het attest staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2016 14:51

dus mijn baas kan mij buitenzetten voor dringende reden? Zal al een advocaat onder de arm nemen en ander werk zoeken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2016 15:01

dus mijn baas kan mij buitenzetten voor dringende reden?
Geen idee. Hangt allemaal af van de job en de voorwaarden. Voor mijn job zou het bijvoorbeeld absoluut geen reden zijn voor ontslag om dringende reden. Voor een begeleider van jongeren met een drugsverslaving, zou dit bijvoorbeeld wel een dringende reden kunnen zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 nov 2016 15:16

ik werk in een alarmcentrale, (in de veiligheid)
Ik weet wel dat sommige collega s veroordelingen hadden van politierechtbank voor alcohol of snelheid dat het geen probleem was en dat ze wel gewoon mochten verder werken.

Ik zal wellicht moeten verschijnen voor de rechtbank van vilvoorde.
Gaat de rechter rekening houden dat het mijn eerste veroordeling is voor drugs?
ALs ik om de 3 maanden urine of bloedonderzoeken doe om aan te tonen dat ik ben gestopt zal de rechter hier mee rekening houden bij de strafbepaling?
of kan hij mij het maxium opleggen omdat ik eerlijk heb toegegeven dat ik elke dag ongeveer 1gram rook.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 29 nov 2016 15:41

ik werk in een alarmcentrale, (in de veiligheid)
Ik weet wel dat sommige collega s veroordelingen hadden van politierechtbank voor alcohol of snelheid dat het geen probleem was en dat ze wel gewoon mochten verder werken.
Dan vrees ik er wat voor, geef nu zelf toe, iemand met een drugsverslaving verantwoordelijk voor de veiligheid is niet aanvaardbaar.

Maximumstraf zal het niet worden, zeker niet met een bekwame advocaat aan uw zijde.

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 nov 2016 16:05

ok vriendelijk bedankt voor alle antwoorden en advies. Ik weet toch al wat meer wat er mij te wachten staat.
groetjes

TomStr
Berichten: 38

#12 , 13 dec 2016 09:56

Ga, voordat je zelf ontslag neemt, zeker eerst praten met je baas. Mogelijk heeft hij wel begrip voor je veroordeling en je duidelijke wil om met je verslaving te stoppen. Misschien dat je met een vrijwillige, regelmatige controle (die steeds negatief is) wel je werk kan houden!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 dec 2016 10:48

Ga, voordat je zelf ontslag neemt
:?: Waar lees je dat de TS van plan is om zijn ontslag te geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

brusselaar31
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mar 2017 01:28

hallo heb ondertussen een convocatie gekregen ik moet 27 maart verschijnen ik ben ondertussen gestopt en ben ook op begeleiding gegaan. ik ga deze maand nog twee urine testen gaan doen om aan te tonen dat ik toch van goede wil ben en mijn probleem heb aangepakt. ik heb ook een advocaat onder de arm génomen hij heeft mij gezegd dat ik mij niet al te veel zorgen moet maken omdat ik geen eerdere veroordelingen heb en omdat ik mijn probleem heb aangepakt. ik maak me toch wel wat zorgen. kan iemand mij zeggen aan wat voor strafmaat ik mij mag verwachten? kan het zijn dat hij mij een boete en rijverbod geef deels met uitstel? alvas bedankt

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 01 mar 2017 09:02

een boete en rijverbod zal u sowieso krijgen. Maar aangezien u kan aantonen dat u al een tijd clean bent zou het wel kunnen dat er deel probatie wordt verleend.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”