Rijbewijs sneeuwscooter

LouisXIV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs sneeuwscooter

#1 , 22 nov 2016 16:50

Beetje hypothetisch, maar stel dat het in België (oostkantons) goed sneeuwt en ik met een sneeuwscooter zou willen rijden, welk rijbewijs zou ik daarvoor nodig hebben?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
3° [1 motorvoertuig ", elk zichzelf over de weg voortbewegend voertuig uitgerust met een aandrijfmotor anders dan een voertuig dat op rails wordt voortbewogen.]1
(Worden niet beschouwd als motorvoertuig, rijwielen uitgerust met een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.) <KB 2007-02-13/33, art. 19, 1°, 018; Inwerkingtreding : 15-03-2007>
(Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen bedoeld in artikel 2.15.2, 2° [4 en de gemotoriseerde rijwielen bedoeld in artikel 2.15.3]4, van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.) <KB 2007-02-13/33, art. 19, 2°, 018; Inwerkingtreding : 15-03-2007>
=> een sneeuwscooter is een motorvoertuig
" auto ", elk motorvoertuig dat gewoonlijk wordt gebruikt voor het vervoer van personen of goederen over de weg of om voertuigen voor het vervoer van personen of goederen over de weg voort te trekken. Deze term omvat mede trolleybussen, dat wil zeggen voertuigen die in verbinding staan met een elektrische leiding en niet rijden op spoorstaven; hij heeft geen betrekking op landbouw- en bosbouwtrekkers;
=> een sneeuwscooter valt onder de categorie "auto"
5° Categorie B :
auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.
Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;
=> categorie B?

Maar klopt dit? Waarschijnlijk zie ik wel wat over het hoofd...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2016 17:01

Ik denk dat je een sneeuwscooter best kan vergelijken met een quad, niet? Ik denk niet dat je een sneeuwscooter als "auto" kan beschouwen (wat niet wegneemt dat je er mogelijk een rijbewijs B voor nodig hebt). Over welke cilinderinhoud en maximum snelheid spreken we hier?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LouisXIV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2016 17:17

500cc, 80 km/u.

Kan je volgens mij ook best met een quad vergelijken, al staat er in de wetgeving dan steeds bij "vierwieler", wat een sneeuwscooter uiteraard niet heeft. En dus valt hij onder een andere categorie van motorvoertuigen waarbij de bepaling van aantal wielen niet te vinden is?

Een andere mogelijkheid is dat het gewoon helemaal niet toegestaan is in België natuurlijk...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2016 17:26

In de Ardennen en de Oostkantons worden die dingen wel verhuurd, maar of je er ook de openbare weg mee op mag, is inderdaad een andere vraag. Misschien eens navraag doen bij één van de bedrijfjes die sneeuwscooters verhuurt in België? Ik vermoed dat zij toch wel enige kennis hebben over wat en hoe?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 22 nov 2016 17:59

Ik dacht dat dit niet is toegestaan in België, niet 100% zeker.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 22 nov 2016 20:16

vierwieler", wat een sneeuwscooter uiteraard niet heeft. De skies vervangen de wielen. Als er 4 skies onder staan dan is het een vierwieler....

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 22 nov 2016 22:49

Sneeuwscooter kan je enkel gebruiken op de sneeuw, word aangedreven door rubberen rupsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 nov 2016 08:42

Sneeuwscooter kan je enkel gebruiken op de sneeuw, word aangedreven door rubberen rupsen.
Ik denk niet dat de vraag van de TS was wat een sneeuwscooter juist is. Dat weten de meeste mensen hier wel. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2016 08:43

Ik dacht dat dit niet is toegestaan in België, niet 100% zeker.
Zou best kunnen: op privé-domein doe je natuurlijk wat je wilt, maar zou best wel eens kunnen dat je er gewoon de openbare weg niet mee op mag in België. In dat geval vervalt ook de vraag welk rijbewijs je er voor nodig hebt, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Zweed
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2017 22:52

Ik volg. Heb de vraag namelijk eerder gesteld aan het minesterie van verkeer. Kreeg als antwoord dar er niks nodig was maar niet zwart op wit. In zweden is het namelijk zo dat buitenlanders moeten kunnen aantonen dat ze in hun eigen land met een scooter mogen rijden. Dan geld dit ook in zweden. Zou intresant zijn om te weten of mijn gasten kunnen rijden of niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 nov 2017 23:27

Andere (niet bepaalde) motorvoertuigen vereisen een rijbewijs ifv de MTM van het voertuig.

Art 2 § 2. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot een van de categorieën gedefinieerd in § 1, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B, C1 of C naargelang hun maximale toegelaten massa.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/625-t2

Rijbewijs B dus

FOD MOB gaat weer stevig de mist in ...

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 01 dec 2017 15:00

Van de USofA tot Norway heb je een speciaal rijbewijs nodig om een snowscooter te mogen bedienen.
Heb je thuis reeds een rijbewijs voor de 'lichtere' motorfiets, dan kan je speciale lessen volgen en examen afleggen bij een gecertifieerde rijschool (kan vrij veel kosten).
Ook de minimum leeftijd is van belang.
In USA en Canada bvb kán dit vanaf 16 jaar op voorwaarde van rijbewijs en bekwaamheidscertificaat voor 16- en 17-jarigen. In Finland is het bezit van een geldig rijbewijs voldoende. Waar je ook wil rijden, is het best eerst zich lokaal te informeren over de regels.

In België zijn geen voorzieningen voor sneeuwscooters; je kan er enkel op aangewezen skipistes mee rijden, zoals bvb Skipiste van Houyres (Baugnez-Malmédy)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”