Rechtsgeldigheid verkeersborden

DIMITRI.SCH
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechtsgeldigheid verkeersborden

#1 , 20 nov 2016 22:55

Dag allemaal,

Ik zit met een vraag over een verkeersbord hier in de buurt. Het gaat om een C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' in de bebouwde kom. Naar mijn schatting ,(heb het nog niet exact gemeten), heeft het bord ongeveer een diameter van 30 cm. In de wegcode, (6.4.2), staat dat borden van dit soort 60cm diameter moeten hebben. Bij uitzondering van plaatselijke omstandigheden zou het ook 40 cm mogen zijn. Echter staat het bord aan het begin van een zeer brede straat zonder belemmeringen. Ik zie dus geen enkele reden waarom er hier geen bord van 60cm zou moeten hangen. Buiten dan het feit dat het waarschijnlijk gaat over geld. (Kleiner bord = goedkoper = minder kosten voor de plaatselijke overheid.)

Klopt het dan dat dit bord in theorie niet geldig is en er niemand in overtreding kan zijn?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door DIMITRI.SCH op 20 nov 2016 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 20 nov 2016 23:01

Dat is aan de rechter om te oordelen. Automatisch ervan uitgaan dat dit bord ongeldig is, lijkt mij kort door de bocht en bijgevolg riskant.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”