GAS boete onduidelijk

BelowAverageJoe_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

GAS boete onduidelijk

#1 , 20 nov 2016 11:25

Goedendag

Ik heb onlangs een GAS-boete ontvangen in de brievenbus.
Ik heb nooit een briefje onder mijn vooruit gekregen (denk ook niet dat het verplicht is), dus was hier voor de brief niet van op de hoogte.
Als ik al ergens verkeerd stond, was ik mij daar dan ook niet van bewust.

Nu krijg ik naar mijn verbasing een GAS-boete in de bus voor een overtreding meer dan een maand geleden.
Staat daar niet op welke straat of huisnummer er een fout is begaan. Er staat gewoon "verkeerd geparkeerd op datum X".
Nu is het onmogelijk voor mij om na te gaan waar ik de fout ben begaan, en belangrijker, of ik dan wel een fout heb begaan.

Ik heb nog maar een 1,5 jaar mijn rijbewijs en ga zelden weg met de wagen.
Ik kijk altijd goed na of ik ergens mag staan en indien ik ergens sta waar je niet mag parkeren blijf ik altjd in mijn wagen
met de motor aan terwijl mijn moeder of zus 5 minuten gaan doen wat ze moeten doen (stilstaan, niet parkeren dus).

Het zou goed mogelijk zijn dat ik alsnog een fout begaan ben zonder daar bewust van te zijn maar is het wel rechtsgeldig als deze informatie niet meegedeeld is?

Met vriendelijke goeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karanog
Berichten: 141

#2 , 20 nov 2016 18:00

indien ik ergens sta waar je niet mag parkeren blijf ik altjd in mijn wagen
met de motor aan terwijl mijn moeder of zus 5 minuten gaan doen wat ze moeten doen (stilstaan, niet parkeren dus).
Over die gasboete ga ik mij niet uitspreken, maar in bovenstaande geval sta je wel geparkeerd.

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Eens je moeder/zus uitgestapt zijn, sta je geparkeerd, of je nu in de wagen blijft zitten of niet, of de motor draait of niet.

Het is trouwens ook verboden om met draaiende motor geparkeerd te staan.
"8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak."

BelowAverageJoe_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2016 12:50

indien ik ergens sta waar je niet mag parkeren blijf ik altjd in mijn wagen
met de motor aan terwijl mijn moeder of zus 5 minuten gaan doen wat ze moeten doen (stilstaan, niet parkeren dus).
Over die gasboete ga ik mij niet uitspreken, maar in bovenstaande geval sta je wel geparkeerd.

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Eens je moeder/zus uitgestapt zijn, sta je geparkeerd, of je nu in de wagen blijft zitten of niet, of de motor draait of niet.

Het is trouwens ook verboden om met draaiende motor geparkeerd te staan.
"8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak."

Bedankt voor je antwoord. Ik zou toch willen zeggen dat als ik stilsta dit uitsluitend is voor laden en lossen. Bv: Het halen van een doos bij mijn moeder haar werk, ... . Over motor laten draaien had ik duidelijker moeten zijn. Ik heb een start/stop systeem. Dit betekent dat mijn motor zichzelf uitschakeld als ik stilsta terwijl ik 50-60 seconden wacht op diegenen die is gaan halen wat hij/zij moet. Over de kleine letter in de wet daarover ga ik mij niet uitlaten maar als een ambtenaar daarvoor een boete geeft heeft hij duidelijk niet gekeken of ik gestopt was voor het laden of lossen.
Maar het ging niet over dat. Het was voornamelijk om te zeggen dat als ik verkeerd stond ik in mijn voertuig was.
Als een ambtenaar een GAS-boete was aan het schrijven zou ik het normaal gezien moeten hebben.
De ambtenaar had mij ook kunnen vragen om mij te verplaatsen (zoals de politie 1 keer heeft gedaan) als hij/zij vond dat ik in de weg stond.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 nov 2016 12:55

[maar als een ambtenaar daarvoor een boete geeft heeft hij duidelijk niet gekeken of ik gestopt was voor het laden of lossen.

.
Die parkeerwachters hebben nog ander werk dan permanent te kijken wat een bestuurder doet of niet doet. Als zijn vaststellen dat de motor niet draait , ben je in overtreding. Of moeten ze nu ook al gaan nakijken welk type wagen jij hebt en wat de opties voor dit model beschikbaar waren?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 21 nov 2016 12:56

Vragen om te verplaatsen staat los van de overtreding.

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 21 nov 2016 19:07

Het lijkt me voor de hand liggend dat er een duidelijke vermelding moet zijn van tijdstip en plaats. Dus datum EN uur, straat, ter hoogte van nummer zoveel.
Zonder deze informatie zou ik niets betalen, ik zou zelfs durven vermoeden dat iemand probeert U op te lichten. Persoonlijk zou ik het gewoon negeren, uit principe, en laat de zaak maar voorkomen. Maar je kan ook aan de overheid die de sanctie oplegt om uitleg vragen.
(En of TS stilstond of parkeerde of nog iets anders was eigenlijk niet de vraag en is dus naast de kwestie.)

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 21 nov 2016 22:19

Een van de problemen met GAS is dat het niet zal voorkomen als je de boete negeert. Niet betalen = dwangbevel en dat heeft de juridische waarde van een verstekvonnis.
"sowieso" schrijf je zo.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 23 nov 2016 11:22

Die parkeerwachters hebben nog ander werk dan permanent te kijken wat een bestuurder doet of niet doet. Als zijn vaststellen dat de motor niet draait , ben je in overtreding. Of moeten ze nu ook al gaan nakijken welk type wagen jij hebt en wat de opties voor dit model beschikbaar waren?
Om uit te maken of iemand stilstaat dan wel geparkeerd staat, moet men vaststellen of er iemand instapt/uitstapt, dan wel of er goederen geladen of gelost worden. Met een draaiende motor heeft het volstrekt NIKS te maken. Zoals hier eerder al geciteerd, is het trouwens NADRUKKELIJK VERBODEN om de motor te laten draaien als daar geen noodzaak toe is (ook bij stilstaan !).

Er bestaat dus geen grotere onzin dan hetgeen u hier uitkraamt. En bovendien is het antwoord compleet nog 's compleet naast de kwestie ook. De topicstarter wil namelijk weten wat er op een GAS boete vermeld moet worden opdat ze rechtsgeldig is.
Het lijkt me voor de hand liggend dat er een duidelijke vermelding moet zijn van tijdstip en plaats. Dus datum EN uur, straat, ter hoogte van nummer zoveel.
Zonder deze informatie zou ik niets betalen, ik zou zelfs durven vermoeden dat iemand probeert U op te lichten. Persoonlijk zou ik het gewoon negeren, uit principe, en laat de zaak maar voorkomen. Maar je kan ook aan de overheid die de sanctie oplegt om uitleg vragen.
(En of TS stilstond of parkeerde of nog iets anders was eigenlijk niet de vraag en is dus naast de kwestie.)
Enkele antwoorden zijn hier inderdaad naast de kwestie. Er wordt hier gevraagd naar wélke info er op zo'n GAS boete moet staan teneinde rechtsgeldig te zijn.

- Géén vermelding naar plaats, datum, uur ?
- Géén concrete vermelding naar wélke inbreuk er precies begaan werd ?

Het komt me voor, dat een eventuele overtreder op z'n minst het recht heeft te weten waar en wanneer wélke inbreuk hem ten laste gelegd wordt. Hoe kan hij er anders iets uit leren of zich verdedigen als hij meent dat de beteugeling onterecht is ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 23 nov 2016 11:35

Mss een rare vraag, maar bent u zeker dat dit een echte GASboete is en geen poging tot oplichting?

mjers
Berichten: 1788

#10 , 23 nov 2016 13:50

inderdaad Leen, was het ook net aan het denken.

Gebruiken ze normaal geen standaard template voor die boetes?

P-Stone
Berichten: 280

#11 , 23 nov 2016 19:58

...Zonder deze informatie zou ik niets betalen, ik zou zelfs durven vermoeden dat iemand probeert U op te lichten...
Mss een rare vraag, maar bent u zeker dat dit een echte GASboete is en geen poging tot oplichting?
Mijn gedacht !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”