De Lijn heft zwaardere boetes dan de politie

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

De Lijn heft zwaardere boetes dan de politie

#1 , 17 nov 2016 10:06

Ze eisen 107€ ipv 55€ voor een overtreding zoals parkeren op een bushalte, over de lijnen rijden van een bushalte, geen voorrang verleden voor een uitrijdende bus....
Als reden geven ze 'omdat al onze boetes 107€ zijn'

Wat zijn de kansen als je hiermee naar de rechtbank trekt?
Indien de Lijn onwettig handelt, komt dit in aanmerking voor een strafklacht tegen de lijn?
Want een onwettige hogere boete aanrekening komt toch in de buurt van afpersing lijkt me?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 17 nov 2016 10:11

Hier was al eens een of zelfs meerdere topics over denk ik, lijkt mij in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Een boete zou niet mogen afhangen van de aard van de verbalisant maar van de overtreding zelf.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 nov 2016 10:28

Boete door politie parkeren op bushalte kost €110 geen €55.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 17 nov 2016 10:37

De lijn geeft geen boetes, zij geven minnelijke schikkingen.
Als je niet betaalt, kom je voor de politierechter en die kan wel een boete geven.

In het bedrag van minnelijke schikking is de vragende partij vrij om te kiezen. Als je betaalt, koop je als het ware je proces af.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2016 10:41

Voor mij geen probleem, ik parkeer me niet waar het niet mag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 nov 2016 11:55

De Lijn eigent zich wel het recht toe om zelf te seponeren. Waar en wanneer hebben zij die bevoegdheid gekregen?
De lijn geeft geen boetes, zij geven minnelijke schikkingen.
Als je niet betaalt, kom je voor de politierechter en die kan wel een boete geven.
Klopt niet. Als je niet betaalt schrijven ze een dwangbevel uit en daar kan je alleen eigenhandig verzet tegen aantekenen bij de rechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 17 nov 2016 15:11

Voor mij geen probleem, ik parkeer me niet waar het niet mag.
Ik ook niet, maar dat doet er hier helemaal niet toe.

Topicstarter zoekt ook géén excuses voor een overtreding. Het énige wat hij wil weten, is een antwoord op een juridisch vraagstuk. Namelijk : is het juridisch gezien correct, dat het te betalen bedrag blijkbaar verschilt alnaargelang WELKE verbalisant er beteugelt ?

Zo gek is die vraag niet, en ik hoop net als topicstarter dat er iemand (al dan niet met een juridische achtergrond) een sluitend antwoord op weet.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 17 nov 2016 15:36

De Lijn heft zwaardere boetes dan de politie

Een gewone parkeerboete fout parkeren, dit is overtreding eerste graad €55
Maar omdat dit een gevaarlijke situatie creëert voor de uitstappende reizigers, beschouwen heel wat politierechters dit als een overtreding van de tweede graad. Dus €110

https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... rkeer.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 17 nov 2016 15:40

Ik lees: "Parkeren op een bushalte is een inbreuk van de eerste graad. Maar omdat dit een gevaarlijke situatie creëert voor de uitstappende reizigers, beschouwen heel wat politierechters dit als een overtreding van de tweede graad. Dit komt overeen met een boete van 110 euro."

Dat is toch iets anders dan "Dit is wettelijk gezien een overtreding van de 2de graad".


Dan blijf ik erbij dat de boetetarieven van De Lijn eveneens 55 of 110 moeten zijn, 107 kan niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 17 nov 2016 15:42

Ik lees: "Parkeren op een bushalte is een inbreuk van de eerste graad. Maar omdat dit een gevaarlijke situatie creëert voor de uitstappende reizigers, beschouwen heel wat politierechters dit als een overtreding van de tweede graad. Dit komt overeen met een boete van 110 euro."

Dat is toch iets anders dan "Dit is wettelijk gezien een overtreding van de 2de graad".


Dan blijf ik erbij dat de boetetarieven van De Lijn eveneens 55 of 110 moeten zijn, 107 kan niet.

Sorry Leen was even verkeerd en heb dit aangepast.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12840

#11 , 17 nov 2016 15:56

Geen probleem, zeer nuttig om die link te lezen. Die toont perfect aan hoe de logica van De Lijn langs alle kanten rammelt. Ze gaan de visie van enkele rechters als veralgemenend beschouwen omdat de 110 dichter in de buurt ligt van hun tarief.

Ze spelen tegelijk wetgever, controleur en rechtbank. Maar de wetgeving is in strijd met het gelijkheidsbeginsel. De controles gebeuren vaak door de buschauffeur zelf (die niet bevoegd of beëdigd is). De "rechtbank" tenslotte spreekt steeds een "tweedegraads overtreding" uit, ongeacht de omstandigheden.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 17 nov 2016 17:29

En het "Lijnparket" seponeert à volonté. Gisteren was er een item bij "De Inspecteur" op Radio 2 dat ik toevallig heb beluisterd. Woordvoerster van De Lijn wrong zich in allerlei bochten om de ongelijkheid te vergoeilijken en zei dat er in 30% (?) van de gevallen wordt geseponeerd na verweer van de overtreder. Blijkbaar zijn ze bij De Lijn toch ook niet zo zeker dat de onfeilbaarheid van hun beëdigde controleurs stand houdt voor een rechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”