oldtimer bromfiets

franslimburg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

oldtimer bromfiets

#1 , 08 nov 2016 20:34

Geachte Heren,
De regularisatieperiode voor bromfietsen en hun kenteken is bijna voorbij. Ik heb twee kentekens gekregen (één voor een gewone bromfiets B en één voor een oldtimer bromfiets 1965). Velen hebben gedacht dat ze nu de gelegenheid hadden om hun (oldtimer) bromfiets te laten kentekenen als gewone motorfiets of als gewone bromfiets. Dat klopt volgens mij niet. Mijn redenering en conclusie staat hieronder.

Vraag: is mijn redenering juist, zo niet waarom niet?

Mijns inziens,

Technische eisen voor brommers van voor 10/10/1974
- Uit KB 18/11/2015 art 2, °2 …. geen proces verbaal van goedkeuring was vereist ....
Daarom kan De Belgische Federatie van Oude Voertuigen enkel een bouwjaarattest afleveren voor voertuigen die vallen onder dit KB art. 3, §1, 3e lid

Het bovenstaande houdt in dat er nog steeds geen gelijkvormigheidsattest is, maar door het bouwjaarattest van BFOV en door de ‘administratieve verificatie’, een inschrijving mogelijk wordt en de kentekenplaat kan aangevraagd worden die verplicht is. De kruispunt-inschrijvingsbank kan op basis daarvan bijgehouden worden.
Dat kon vroeger niet omdat er geen documenten voor bestonden.

Aan welke eisen moeten die bromfietsen dan voldoen???
Nog steeds aan het KB 10/10/1974. Die van voor 10/10/1974 dus niet, precies zoals vroeger. M.a.w. er is niets gewijzigd wat betreft technische vereisten.
Toch blijft het een brommer die aanzien wordt als klasse B.
Het nieuwe KB 2015 handelt NIET over technische vereisten, enkel over inschrijving, kentekening en de aanpassing van de nodige administratieve procedures.

Kan een brommer ingeschreven worden als motorfiets?

Die van voor 1975 wel, vermits:
- er geen gelijkvormigheidsattest bestond, dus de max. snelheid niet gekend was, en de snelheid (45 km) een criterium is waarom het een motor kan zijn.
Alleen het bewijs leveren dat 1° hij voor 15/11/1974 in gebruik was en 2° dat hij sneller rijdt dan 45 km/uur. (vb. rollenbank van de politie die dat attesteert + technische gegevens …).

Die van na 15/11/1974 niet, vermits er een gelijkvormigheidsattest (is) was (ook al is dat verloren gegaan) met chassisnr. en motornr. Er was dus een Belgische typegoedkeuring en PVG nummer dat zegt dat de machine een bromfiets klasse B is die max. 40 km per uur KAN rijden. (als die toch sneller gaat is het een opgefokte brommer)

Na het verbouwen van de bromfiets tot motorfiets (vb. motor, remmen …. ) kan die wel ingeschreven worden als motorfiets na de HELE technische procedure die nodig is voor het in het verkeer brengen van een ‘nieuw voertuig’. Als hij aan al de vereisten van die technische keuring voldoet zal een gelijkvormigheidsattest (individueel) worden afgeleverd waarmee hij als motor kan ingeschreven worden en gekentekend.

Al de andere ‘administratieve foefjes’ kunnen enkel leiden (lijden) tot het (onterecht) inschrijven en kentekenen maar NOOIT DE TECHNISCHE VEREISTEN van het KB 1974, wijzigen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding