Motorfiets verplaatst zonder toestemming

Steve L. Underwood
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Motorfiets verplaatst zonder toestemming

#1 , 07 nov 2016 22:18

Geachte,

Even een korte schets van de situatie:
Afgelopen maandag belt de buurman aan met de vraag om onze motorfiets, die correct binnen een parkeervak staat, eventueel iets te willen verplaatsten, opdat de buurman zijn wagen nog net tussen de motorfiets en een andere geparkeerde wagen kan parkeren. De bestuurder van de motorfiets was op dat moment even niet beschikbaar, dus vertelde we hem dat, van zodra deze opnieuw beschikbaar was, we hem zouden vragen de motorfiets te verzetten. Uiteindelijk was de bestuurder na amper 5 minuten buiten om zijn motorfiets te verzetten, wanneer hij vaststelt dat de buurman deze, ondanks dat het alarm geactiveerd was, reeds zelf verzet had, uiteindelijk helemaal de andere kant op, zodat de buurman zelf perfect voor zijn eigen deur geparkeerd kon staan. Dit gebeurde al meerdere keren, voornamelijk een klein beetje verplaatst waarmee we nog perfect kunnen leven (allicht denken velen dat we onverdraagzame buren zijn nu), maar deze keer was de manier waarop en de snelheid waarmee hij zelf handelde zo frappant dat we besloten om de politie te contacteren, met de vraag of het wel wettelijk is dat men zomaar de motorfiets naar eigen goeddunken verplaatst wanneer iemand besluit dat deze ongunstig geparkeerd staat. Daar wist men te vertellen dat er wettelijk niets is wat deze handeling verbiedt, en zolang er geen schade vastgesteld kan worden dat de buurman, zo komt het erop neer, gerust zijn gang kan gaan.

We vroegen ons af of de uitleg van de politie klopt, en of er dan geen enkele wettelijke manier bestaat om te verhinderen dat iemand de motorfiets nog ongewild verplaatst?

(Een absurde vergelijk lijkt me, maar in theorie kan ik dan, indien ik vind dat de wagen van iemand niet naar mijn zin geparkeerd is, en ik een takelbedrijf vind dat bereidt is, een wagen enkele plaatsen achteruit te slepen? Zolang ik geen beschadigingen aanbreng en geen intentie heb de wagen te stelen zou dit perfect moeten kunnen? Vanuit wat men mij vandaag bij de politie vertelde lijkt dit perfect wettelijk? )

Alvast bedankt voor de tijd en de adviezen!

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 08 nov 2016 01:16

Niemand buiten de eigenaar /gebruiker mag een motorfiets verplaatsen buiten de bij wet vermelde personen ( politie).
De buur moet van de motorfiets blijven - het alarm gaat af dus is er zo wie zo 'iets' mee gebeurd. Quid als die verplaatsing dus op slot en met een alarm op schade (kan) veroorzaken ..wie gaat die dan betalen.
Bij een alarm denkt de buurt nu steeds het is de buur weer terwijl ondertussen de motorfiets in feite gestolen wordt.
Wie zegt dat de motorfiets na verplaatsing nog reglementair geplaatst staat?
Wat de politie verteld is dus zeker niet correct een derde heeft geen enkele bevoegdheid om te verplaatsen - bij schade gaat de politie die dan betalen?
Mogelijk beschadiging van roerende eigendommen, vandalisme.
Het verplaatsen gebeurt zo wie zo opzettelijk om zelf een voordeel te bekomen .... kwaadwilligheid is er (vermoedelijk) niet maar ik denk dat de verzekering daar toch niet blij mee zal zijn.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 08 nov 2016 10:40

Strafrechterlijk is er inderdaad geen enkel probleem. Er is geen schade, dus de politie kan inderdaad niet tussenkomen. Vandaar hun antwoord.
De politie is enkel bevoeld misdrijven uit het strafwetboek.

Echter kan het burgerlijk wetboek u wel wat verder helpen naar mijn mening. U zou kunnen klacht indienen voor de vrederecht op basis van onredelijke burenhinder.
U zal dan wel moeten bewijzen dat die buur effectief uw motor verplaatst heeft. Als de situatie zich blijft herhalen kan de rechter mogelijks een dwangsom opleggen.

Kortom, het is uiteraard niet toegelaten. Maar de overtreding is zo miniem dat er enkel kan ingegrepen worden bij vele herhaaldelijke overtredingen... en de bewijslast ligt bij u.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 08 nov 2016 11:03

Misschien ook de wetgeving dat iedereen zomaar iemand anders zijn motorfiets mag verplaatsen.
Politie is verplicht om een PV op te maken.

De politie is inderdaad verplicht om pv op te stellen indien het een misdaad
of wanbedrijf betreft. Vervolgens moeten ze dat ALTIJD aan het openbaar ministerie bezorgen.
politiesepot bestaat NIET.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”