Voorlopig rijbewijs

rat123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorlopig rijbewijs

#1 , 07 nov 2016 21:30

Goeiedag,

Ik rij sinds 3 dagen alleen op de baan met mijn voorlopig rijbewijs (wagen op mijn naam). Maar ik vraag me af hoe rap je voorlopig rijbewijs wordt ingetrokken of wat er kan gebeuren. Ik panikeer nog al rap omdat mijn papa zegt dat ik geen enkele boete mag hebben tijdens mijn voorlopig rijbewijs. Mijn eerste vraag is: Ik reed op een autoweg waar je 70 km/u mag rijden maar ik doordat ik van rij vak veranderde moest ik iets sneller rijden waardoor ik denk ik iets van een 75 km/u reed maar daar stond een flitspaal. Het was wel al donker en ik heb geen flits gezien. Zal ik geflitst zijn en kan ik hierdoor mijn rijbewijs kwijt zijn?
Mijn tweede vraag is: Ik reed op de baan maar plots werd het oranje en ik kon niet meer stoppen dus ben ik doorgereden en als ik keek waren de fietserslichten ook nog oranje dus ik hoop dat ik niet door het rood ben gereden want wat dan?
Nu heb ik vandaag een parkeerboete gehad en ik heb die direct betaalt, heeft dit invloed op mijn voorlopig rijbewijs?
Panikeer ik te snel of zal ik wel iets hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 nov 2016 22:23

Je panikeert te snel. Examencentrum vraagt niet naar je boetes.

Maar dril wel defensief rijden in om door je rijexamen te geraken : snelheid, niet "sportief" inhalen, voorrang van rechts, zwakke weggebruikers opmerken (wil de fietser rechtdoor als je wil afslaan ?), groene voetgangerslichten als je naar rechts afslaat, ...

Ga in de stad waar je je rijexamen moet afleggen veel rondrijden met een passagier (je vader ?) die rustig observeert en aanmerkingen geeft.

Had m n zoon ook alleen laten oefenen (neem de auto maar een maandje mee) en m is mogen terugkeren omdat de hierboven beschreven reflexen er niet ingedrild waren. Voor de tweede keer ben ik dan (als vader) maar een tiental keren naar Waar m woont getrokken met de "toevallig" gevonden examenroutes als leidraad.

Als uw ouders dit niet kunnen dan misschien wat extra les nemen en met rijschool uw examen afleggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2016 07:46

Je panikeert veel te snel, maar rode lichten en verkeersborden die staan er voor iets!

Zoals een parkeer boete dit kan je vermijden ik rijd dagelijks veel km sinds 1964 dit is 52 jaar zeer veel in het stad en nog nooit een parkeer boete gehad.

Je parkeer je toch niet waar je niet mag, dit heeft niks met paniekerig zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

rat123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2016 09:13

Bedankt! Heb gewoon wat schrik dat ik een boete zal krijgen thuis en dat ik hierdoor mijn rijbewijs zal kwijt raken

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 08 nov 2016 09:18

Juist niet: als je een minnelijke schikking (hetgeen jij boete noemt, maar dit is geen boete) betaalt, koop je het proces af.
Als je hem niet betaalt, zul je naar de rechter moeten, en daar kan je rijbewijs ingetrokken worden (kan ook rechtstreeks door de politie voor 15 dagen, maar daarna moet je toch naar de rechter).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”