Inbeslagname Scooter zonder inbeslagnameformulier

HoneyMustard
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Inbeslagname Scooter zonder inbeslagnameformulier

#1 , 07 nov 2016 16:29

Hallo Allemaal,

Gisteravond heeft de Gentse Politie mij staande gehouden en ik had de juiste groene kaart niet op zak.
Nu gaat het hier om een scooter van minder dan 3 maanden oud en ik had wel de voorlopige groene kaart bij mij (die is 1 mnd geldig en wordt vervangen door een kaart van 1 jaar, maar deze is verloren geraakt bij de post, door diefstal van onze brievenbus).
Alles was in orde met deze scooter, de nummerplaat werd afgegeven (wat niet gebeurt als de verzekering niet betaald is) en dit is minder dan 3 maanden geleden gebeurd.

Agent nummer 1 vond dan ook dat dat in ieder geval voldoende bewijs was en vroeg mij gewoon de volgende dag de juiste kaart eens te komen laten zien op het bureau.
Agent nummer 2 vond echter dat het voertuig in beslag genomen moest worden en verdween met mijn papieren en het voertuig. Op de vraag hoe hij heette kreeg ik geen antwoord en ook werd mij geen enkele info gegeven over waar of wanneer ik mijn scooter weer mocht ophalen. Pas toen ik hem er om vroeg riep hij nog over zijn schouder: Bureau Ekkergem, na twee uur!

En dat was dat.
Geen enkel bewijs van inbeslagname, geen pv, ik had zelfs de eigendomspapieren niet meer!

Zojuist ben ik naar Bureau Ekkergem geweest en zoals verwacht vonden zij niets in hun computers over de inbeslagname terug.
Mijn scooter stond daar en ik heb deze ook mee terug gekregen, maar op de vraag of ik een inbeslagname-formulier kon krijgen werd simpelweg geantwoord: "Ik denk het niet, ik ben daar niet van op de hoogte".

Ik ben dus vertrokken met mijn scooter, maar heb verder geen enkel bewijs mee kunnen krijgen en nog steeds geen antwoord op wie die twee agenten waren.
Onlangs ben ik aangehouden geweest met eenversiering op mijn helm (gelijmd, makkelijk te verwijderen) en heeft de agent in kwestie mij gezegd dat dit niet reglementair was. Hij heeft moedwillig de versiering afgebroken en in zijn combi gelegd. Ik heb hem toen gezegd dat ik deze weer meenam en heb een klacht ingediend bij de hoofdcommissaris voor vandalisme aan mijn eigendom.
Sindsdien hebben wij te maken met pesterijen en machtsmisbruik van de Gentse Politie.

Zijn zij hier hun boekje te buiten gegaan?
Had ik een bewijs van inbeslagname moeten krijgen?
Mochten zij de eigendomspapieren zo maar in beslag nemen?
Hoorde deze inbeslagname niet geresteerd te zijn in hun computers?
Waarom wordt de identiteit van de agenten niet vrijgegeven?

Alvast bedankt voor jullie advies en deskundig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 nov 2016 16:45

Alvast bedankt voor jullie advies en deskundig antwoord.
Je kan hopelijk toch lezen? Lees dan gewoon hun naamplaatje op de borst.

HoneyMustard
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2016 17:07

Nee, het regende gisteravond en zij hadden oranje fluo(regen)vestjes over hun uniformen aan…

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2016 17:07

Sindsdien hebben wij te maken met pesterijen en machtsmisbruik van de Gentse Politie.
Zware beschuldigingen, hoor. Ik denk niet dat de politie van Gent tijd en zin heeft om zich met pesterijen bezig te houden. Verhoogde controles naar bepaalde mensen toe, omdat de politie WEET dat ze wel eens meer overtredingen begaan, zijn geen pesterijen, maar goed politiewerk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HoneyMustard
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2016 17:53

Tot zo ver 'advies en deskundig antwoord'.
De eerste vindt het gepast om mij te vragen of ik wel kan lezen en de tweede, die nog geen 10% van de waarheid weet (want de rest van de pesterijen zijn niet beschreven) vindt het nodig om mijn ervaringen te minimaliseren.

Het was waarschijnlijk naïef om te denken dat ik hier een echt antwoord op de bovenstaande vragen zou krijgen. Het internet lijkt er toch vooral voor te dienen elkaar lekker anoniem aan te vallen en te ondermijnen. Als er iemand is die mij een deskundig antwoord kan geven: graag!
Uw bijdehante opmerkingen? Hou die maar voor u.

Laat het alleszins duidelijk zijn dat 'mijnheer' Gebruiker21 mij onder 'bepaalde mensen' schaart, louter om het feit dat het hier om een scooter gaat en niet om een Audi. Maar wat verwacht men ook van iemand die er zijn dagtaak van maakt negatieve reacties en ongevraagde meningen op het internet ten toon te spreiden? Houd u voortaan bij de HLN-commentaren, daar dienen die voor..dit is een site voor juridisch advies, dank u.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 nov 2016 18:45

Het feit is dat je weinig kunt bewijzen, zo niet kan je altijd klacht indienen bij comité P.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 nov 2016 07:40

Waren er getuigen?

BrainTrain
Berichten: 496

#8 , 08 nov 2016 08:42

Kan iemand die zich "herhaaldelijk geviseerd" voelt, maar waarvan men hem nooit op iets kan betrappen, zich op een of andere wijze "verdedigen" als er nooit getuigen zijn? Hoe "registreert" iemand deze "controles" om na verloop van tijd ergens klacht neer te kunnen leggen?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 08 nov 2016 10:22

Een bodycam?
"sowieso" schrijf je zo.

HoneyMustard
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 nov 2016 20:11

Ja er zijn getuigen van de inbeslagname.
Ik vraag mij vooral af of ik een zaak heb tegen de politie omdat er geen bewijs van inbeslagname werd overhandigd/ondertekend…

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 nov 2016 10:05

Kan iemand die zich "herhaaldelijk geviseerd" voelt, maar waarvan men hem nooit op iets kan betrappen, zich op een of andere wijze "verdedigen" als er nooit getuigen zijn? Hoe "registreert" iemand deze "controles" om na verloop van tijd ergens klacht neer te kunnen leggen?
Op basis waarvan zou het strafbaar zijn om iemand meer te controleren? Tenzij je kan bewijzen dat dit op racistische of discriminerende basis gebeurt, is er niets mis met het feit dat politie bepaalde personen meer controleert dan andere. Een verklaring hoeven zij daar zelfs niet voor te geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 nov 2016 10:06

Tot zo ver 'advies en deskundig antwoord'.
U kan ook altijd een advocaat inschakelen. Succes!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 09 nov 2016 12:14

Politie moet zich ook aan de regels houden, als de inbeslagname niet volgens de wet gebeurd is, kan je altijd klacht indienen en dit doe je bij comité P
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 nov 2016 12:58

Formulieren van inbeslagname moeten niet aan de overtreder overgemaakt worden.
Het u ter kennis brengen is voldoende, waarschijnlijk wordt de melding van inbeslagname ook nog geakteerd in uw verklaring.

De namen van de agenten zullen op het afschrift van het proces-verbaal staan waar u als overtreder recht op heeft.

HoneyMustard
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 nov 2016 12:58

Formulieren van inbeslagname moeten niet aan de overtreder overgemaakt worden.
Het u ter kennis brengen is voldoende, waarschijnlijk wordt de melding van inbeslagname ook nog geakteerd in uw verklaring.

De namen van de agenten zullen op het afschrift van het proces-verbaal staan waar u als overtreder recht op heeft.
Hartelijk bedankt voor uw antwoord.
Ik ben zeer benieuwd of er een PV in de bus valt een dezer dagen, aangezien er op het moment dat wij onze scooter terug ophaalden er niets in de computers stond.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”