politie voertuig haalt in met lichten op

quatrom
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

politie voertuig haalt in met lichten op

#1 , 29 okt 2016 21:59

Ik reed daarnet naar huis op de A10, het was mistig (kon nog voldoende zien) aan 120 km/u. Er zijn daar 2 vakken, ik rijd op het rechter vak uiteraard.
Ik rijd normaal gezien altijd die baan op cruisecontrol aan 128. Mist of geen mist, ik besluit om sneller te rijden en versnel geleidelijk aan per 2km/u zo naar naar 128km/u. Ik zag dat er in mijn spiegel al zeker een kilometer of 2 een auto achter mij reed op het linker vak, ik schat een 100m achter mij. Tussen ons was geen voertuig meer, dus waarom die maar onnodig links blijf rijden, geen ideé.

Plots zie ik blauwe lichtjes flikkeren, en als reactie duw ik mijn pedaal in zodat de cruisecontrole afslaat. Ik vertraagde hierbij naar 118-120km/u en de camionette (van de politie blijkbaar) rijdt mij voorbij. Een keer ze mij gepasseerd zijn voegen ze rechts in, gaan de lichten uit en rijden ze gewoon verder.

Ik weet dat er hier en daar wel een 'verkeerde' politieagent bij zitten en dat ze vaak verhalen durven opblazen of veranderen.. Ik heb zo een licht vermoeden dat ik hier wel iets van zou kunnen ontvangen in mijn brievenbus binnenkort. Of maak ik mezelf gewoon wat wijs?

Stel nu dat ik binnenkort dan toch een boete thuis krijg met bv. een overtreding zoals: versnellen terwijl een voertuig mij wilt inhalen, of te snel rijden (er is nu wel geen meting). Wat als ik deze betwist? Hoe groot is de kans dat dit geseponeerd word?
Ik weet dat het woord van een politioneel bevoegd persoon boven dat van een gewoner burger gaat, maar ik ben zelf fed. ambtenaar met politionele bevoegdheden.. Wat als een bewuste agent X zegt, en ik zeg Y?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 30 okt 2016 09:35

Men zou kunnen stellen dat uw snelheid onaangepast was aan de mistige omstandigheden, daar kan ik natuurlijk moeilijk over oordelen. Maar daarom is het zeker geen "verkeerde agent" zoals u stelt. Mogelijk komt er iets van, mogelijk gaven ze enkel een teken dat u uw snelheid moet aanpassen.

U bent zelf betrokken partij, dus u kunt zich niet op uw bevoegdheden beroepen.

quatrom
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2016 16:16

Het kan zijn dat ze zich stoorden aan het feit dat ze de intentie hadden om mij voorbij te steken, maar doordat ik geleidelijk per 2km/u van 120 naar 128 versnelde, dit niet onmiddelijk ging. Ik verhoogde mn snelheid met 2km/u om de 100 meter ofzo.

Of ze wilden zoals jij zegt aangeven dat die snelheid misschien wat te snel was naar hun zin, maar uiteindelijk reden ze zelf sneller dan ik.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2016 16:48

mijn vraag is waar mag je 128km per uur rijden in België ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 30 okt 2016 17:59

mijn vraag is waar mag je 128km per uur rijden in België ???
128 km /u op de snelheidsmeter is ongeveer 115 chrono. Op een autosnelweg dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

berenod
Berichten: 942

#6 , 30 okt 2016 20:56

mijn vraag is waar mag je 128km per uur rijden in België ???
128 km /u op de snelheidsmeter is ongeveer 115 chrono. Op een autosnelweg dus.
Wat optimistisch denk ik!

Met mijn lichte vracht (Mercedes sprinter) is 128 op de teller net op de kop 120 km/h. En dat is de meest pessimistische snelheidsmeter dat ik over al mijn voertuigen (tientallen) de laatste 28 jaar gehad heb...
Denk ik toch, want ben pas echt kunnen beginnen checken met mijn eerste GPS.

Met mijn Golf VII is 128 op de teller 126 chrono, dus die gaat op cruisecontrol nooit hoger dan 124, ik sponsor vadertje staat al genoeg!

En moest ik geflitst worden aan 128 op de teller met mijn Sprinter ga je me er zeker niet over horen klagen... Zal dan ook maar 50€ zijn.

Als ge met mijne Golf volgens uw berekening 133 km/u gaat rijden op de teller, dan gaat ge toch regelmatig een flitser doen afgaan, en vooral, gevaarlijk/asociaal bijna iedereen permanent liggen voorbijvliegen!

Rekenen op de afwijking van een snelheidsmeter is slecht juridisch advies.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 30 okt 2016 23:09

Uw beperkte politiebevoegheid zal niet helpen want vermoedelijk beperkt dat één bepaalde sectie vb sociale wetgeving -
Zeker aanhalen in uw antwoordformulier en liefst nog met de tekst van hierboven.
Zou wel eens serieuze repercussies kunnen hebben ter zitting en mogelijk ook op uw werk.

Voor de snelheidscorrecties zie hierboven...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”