Wegslepen zonder tussenkomst politie

Jentel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wegslepen zonder tussenkomst politie

#1 , 20 okt 2016 00:05

Ik zit met het volgende:

Voor de opleiding aan mijn universiteit heb ik verscheidene keren les in een lokaal van een hogeschool. Nu is het zo dat deze slechte parkeervoorziening heeft waardoor foutief parkeren vaak gebeurt. Nu heb ik mij vandaag in een bui van haast geparkeerd op een plek waar dit normaal niet mag. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit vlak achter parkeerplekken was en niet voor een brandweg of dergelijke.

Na twee uur kwam ik terug bij de plek waar voorheen mijn wagen geparkeerd stond. Na een bezoek aan de balie wisten ze mij te zeggen dat deze getakeld was en dat ik mits betaling van 150 euro cash bij de takeldienst terug te krijgen was. Hierbij werd verder niets van uitleg gegeven. Op de parking staan bordjes waarop staat dat hun parkeerreglement geldt op de parking. Ik heb nooit een waarschuwing gehad voor fout parkeren.

Nu vroeg ik mij af of men zomaar mag takelen op privédomein zonder tussenkomst van politie? Kunnen ze mij zomaar dat bedrag laten betalen?

Een deel van het artikel luidt als volgt:

"Artikel 7

Elke overtreding van bovenstaande regels wordt gesanctioneerd door de daartoe aangeduide personen. Bij herhaalde overtredingen of bij een grove overtreding door een personeelslid of door een student wordt eveneens de direct leidinggevende of de decaan van de betrokken faculteit op de hoogte gebracht.

Deze sancties kunnen bestaan uit één of meerdere van de volgende maatregelen:

Een waarschuwing : “U staat fout geparkeerd”;
Het ontzeggen van de toegang tot één, meerdere of alle parkings van de HoGent ;
Het betalen van een administratieve boete ter waarde van 100 euro;
In opdracht van de Hogeschool Gent kan het voertuig worden weggesleept in één van de volgende gevallen:
het voertuig is niet geparkeerd binnen een omlijnde parkeerplaats;
het voertuig hindert of bedreigt de veiligheid of de goede werking van de parking;
het voertuig werd zonder toestemming voor een periode langer dan zeven opeenvolgende dagen op de parking of campus achtergelaten."


Alvast bedankt! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 20 okt 2016 09:31

Nee, dat kan men niet.
Ze kunnen je laten weg takelen op hun eigen kosten, maar hebben een vonnis van de rechtbank nodig om dit terug van jou te mogen vragen.

Dus: ga naar die takeldienst, eis je auto terug, en betaal niet zonder dat je een vonnis hebt.
Willen ze hem niet meegeven, ga dan (te voet) naar de politie en dien klacht in wegens diefstal.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 20 okt 2016 10:17

Ze kunnen u natuurlijk wel vragen om het nu al te terug te betalen, en zo een rechtszaak te vermijden. Op zich doen ze hier niets mis mee. Aan u om te beslissen of u het nu of na de rechtszaak wil betalen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2016 11:44

Ze kunnen u natuurlijk wel vragen om het nu al te terug te betalen, en zo een rechtszaak te vermijden. Op zich doen ze hier niets mis mee. Aan u om te beslissen of u het nu of na de rechtszaak wil betalen.
Tja,er is wel een verschil natuurlijk. Als je niet betaalt, moet je nog maar afwachten of men voor dit bedrag echt een rechtszaak zal aanspannen. Als je wel betaalt, geef je je bij voorbaat "gewonnen".

Ik zeg niet dat de TS veel kans maakt ALS het tot een rechtszaak komt, maar ik tweifel er sterk aan of een hogeschool zich hier effectief mee gaat bezig houden. Dus inderdaad naar het takelbedrijf gaan, wagen terugvragen en hen melden dat ze de factuur naar hun opdrachtgever mogen sturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 25 okt 2016 08:36

Zeker dat er geen tussenkomst was van de politie ?


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/102-art4

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.


Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2016 09:25

Ik vermoed dat het om de privéparking van de unief ging in dit geval? In dat geval kan de unief op eigen initiatief laten wegslepen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 25 okt 2016 09:54

kantnotitie: als het gaat om de privéparking van de unief, zouden ze wel de volgende manier van werken kunnen toepassen (die in veel bedrijven met eigen privéparkings wordtr toegepast) Elke werknemer of docent geeft bij aanwerving aan of hij/zij soms met de wagen komt werken. Je geeft je nummerplaat op en dat wordt toegevoegd aan een database. Staat er een wagen verkeerd of hundert hij, dan verwittigt men de medewerker via GSM/mail. Daarmee is de "waarschuwingsplicht" waarover het reglement heeft ook voldaan....

Franciscus
Berichten: 38594

#8 , 25 okt 2016 12:30

Hier eens lezen:
Er zijn doorverwijzingen naar andere teksten
Hamvraag is het intern reglement getekend of aangeplakt - verwijzing veldwetboek art 87 °8
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475

Kan dus perfect ofwel betaald u de takelkosten ofwel kan u bij niet betaling daarna naar de rechtbank.
Noch instelling noch takelbedrijf hebben retentierecht op het voertuig dus moeten het vrijgeven..ik vermoed dat dan wel onmiddellijk uw toelating om om de terreinen van de instelling te parkeren zal ingetrokken worden en er een rechtszaak zal volgen.

Vraag kan zelfs gesteld worden of de parkeergelegenheden net zoals de parkeerterreinen van grote warenhuizen als openbare weg worden beschouwd.
Politie kan dan gewoon optreden qua parkeren en takelen en dan is het zo wie zo politierechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”