automatische rechten van motorrijders ?

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

automatische rechten van motorrijders ?

#1 , 13 okt 2016 18:23

Waarschijnlijk al een topic en mocht dit zijn verwijs mij even door aub.
Maar ik stel mij toch de vraag of motorrijders automatische bepaalde extra rechten krijgen tov de autobestuurders op bvb de Brusselse ring om het bekendste voorbeeld te nemen. Zo verkeerde ik vorige week in de situatie da tik mijn inziens te weinig plaats had links en recht ingevolge twee grote vrachtwagens om voldoende uit te wijken en de motard in kwestie door te laten. Daarop begon de motard zich vrij agressief te gedragen oa kloppen op de auto omdat hij niet door kon. Dit is dan nog naast de kwestie dat ik toch wel moet vaststellen dat quasi geen enkele motard zich aan de regels houd inzake het tussen de trager rijdende auto te flaneren. Te hoge snelheid tov het andere verkeer. De min snelheid van een file niet respecteren om te doen wat ze wettelijke mogen doen enz....Straks komen ze door hun eigen gedrag nog in de problemen zoals die zich voordoen in Parijs op de ring. Verzekeringen kosten bijna dubbel van de prijs van de moto zelf (of zoiets heb ik me laten vertellen :o)))

Dus welke rechten hebben die mannen eenmaal ze tussen de stilstaande/trager rijdende auto's zitten ?

Ps geen polemiek mbt de autobestuurders aub. Ik moet nu sinds een anderhalve maand dagelijks Brusselen en zie toch geen autobestuurders vervelende zaken doen tov motards. Eerder omgekeerd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KrisP
Berichten: 145

#2 , 13 okt 2016 20:02

16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 okt 2016 23:04

En vier richtingsaanwijzers zijn niet voorzien.
Evenmin het kloppen op een wagen dit kan beschouwd worden als agressie in het verkeer en opzettelijke beschadiging van een voertuig.
Los van het gevaarlijk rijgedrag.

Reclame

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#4 , 14 okt 2016 14:11

dank u motard bevond zich idd rechts van mijn wagen. Moet ik die ook doorlaten als de snelheid van het andere verkeer en mezelf dus rond de 80 km ligt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

katwezel
Berichten: 375

#5 , 14 okt 2016 18:58

Neen want je rijd sneller dan 50Kmh

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”