Voorgestelde "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Voorgestelde "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

#16 , 13 okt 2016 11:11

[In de openingspost staat duidelijk dat het parket van plan is om TS te dagvaarden. Geen kans op minnelijke schikking dus...
Normaal met een dergelijk antwoord op het inlichtingenblad ipv de overtreding gewoon te erkennen. Een andere wagen besturen is geen groenlicht voor te snel te rijden, evenmin als de verkeersborden niet zien. Nu zal zijn boete waarschijnlijk stukken hoger liggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 13 okt 2016 11:17

Wanneer u de maximum toegelaten snelheid al te zeer hebt overschreden, dan zal het Openbaar Ministerie u doorgaans dagvaarden voor de Politierechtbank.
Snelheidsovertreding worden gestraft met een geldboete en soms ook met een rijverbod.
De Politierechtbank kan u een geldboete opleggen (afhankelijk van uw snelheid en de plaats van overtreding) tot 3.000 euro. Ook een rijverbod gaande van 15 dagen tot 5 jaar kan worden opgelegd. Het is dan ook van belang dat voor de Politierechtbank goed wordt gemotiveerd waarom u geen rijverbod mag worden opgelegd, of een lage geldboete (al dan niet met uitstel).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Marco Cools
Topic Starter
Berichten: 5

#18 , 13 okt 2016 23:04

[In de openingspost staat duidelijk dat het parket van plan is om TS te dagvaarden. Geen kans op minnelijke schikking dus...
Normaal met een dergelijk antwoord op het inlichtingenblad ipv de overtreding gewoon te erkennen. Een andere wagen besturen is geen groenlicht voor te snel te rijden, evenmin als de verkeersborden niet zien. Nu zal zijn boete waarschijnlijk stukken hoger liggen.
"Dergelijk antwoord"?
Als ik niets had ingevuld had ik evengoed kunnen voorkomen, en ik denk niet dat ze de boete hoger gaan maken omdat je er wat tekst bij schrijft.

Iemand die nog weet of (en waar) ik mijn dossier zou kunnen opvragen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#19 , 13 okt 2016 23:41

Nergens,
Indien voorkomt kan u dat inzien ter griffie.
U hebt het PV gekregen .... wat staat er nog in dossier?
Uw strafblad.
Mogelijk de foto en het ijkingsattest.
Let op dat ijkingsattest en gegevens op foto dezelfde nr hebben en dat ijkingsattest op datum feiten nog geldig was.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 14 okt 2016 09:05

[quote="Marco CoolsAls ik niets had ingevuld had ik evengoed kunnen voorkomen, en ik denk niet dat ze de boete hoger gaan maken omdat je er wat tekst bij schrijft.

[/quote]
Je had gewoon akkoord kunnen gaan met het PV en de overtreding toegeven i.p.v. met flauwe excuses te komen aandraven. (zoals ze er dagelijkse wel tientallen binnen krijgen)

Didymus
Berichten: 2061

#21 , 14 okt 2016 10:47

De parketmagistraten mogen toch ook eens kunnen lachen met flauwe excuses? :)

Je suggereerde aanvankelijk dat TS nog iets had kunnen veranderen aan de situatie door gewoon braaf ja te knikken, maar dat is gewoon niet het geval. Eens je boven een bepaalde snelheidsoverschrijding zit word je sowieso gedagvaard.
"sowieso" schrijf je zo.

Marco Cools
Topic Starter
Berichten: 5

#22 , 14 okt 2016 18:32

Nergens,
Indien voorkomt kan u dat inzien ter griffie.
U hebt het PV gekregen .... wat staat er nog in dossier?
Uw strafblad.
Mogelijk de foto en het ijkingsattest.
Let op dat ijkingsattest en gegevens op foto dezelfde nr hebben en dat ijkingsattest op datum feiten nog geldig was.
Nog niets van PV gekregen.
Originele brief was gewoon de standaard brief met vaststelling van snelheidsovertreding, gemeten/gecorrigeerde snelheid, toegstane snelheid, plaats,...
Waar je moet invullen wie met de wagen reed, blablabla.

Volgende brief was gewoon een aankondiging "U werd geverbaliseerd wegens een snelheidsovertreding waarvoor u dor mij zal gedagvaard worden voor de politierechtbank te leuven"

Ik heb dus nog geen info over een PV of opgesteld dossier...

giserke
Berichten: 2434

#23 , 15 okt 2016 01:36

De parketmagistraten mogen toch ook eens kunnen lachen met flauwe excuses? :)

Je suggereerde aanvankelijk dat TS nog iets had kunnen veranderen aan de situatie door gewoon braaf ja te knikken, maar dat is gewoon niet het geval. Eens je boven een bepaalde snelheidsoverschrijding zit word je sowieso gedagvaard.
Mijn ervaring is dat magistraten bijzonder weinig humor hebben. Uitgezonderd als ze U te grazen kunnen nemen.

Franciscus
Berichten: 38596

#24 , 15 okt 2016 23:19

Normaal moet u een afschrift van het PV ontvangen binnen de 14 dagen na opstelling.

Dit zijn de gevolgen.
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 86


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 300€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Te vermenigvuldigen met 6
rolrechten € 50
en € 150 slachtofferfonds.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”