Voorgestelde "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

Marco Cools
Topic Starter
Berichten: 5

Voorgestelde "vrijwillige" cursus na snelheidsovertreding

#1 , 12 okt 2016 01:37

Allen,

Ik ben geflitst door een vaste flitspaal om 3u snachts (was met een goede daad bezig en mijn schoonbroer aan het ophalen na warchter).
Gecorrigeerde snelheid 86km/u waar ik maar 50km/u mocht (plus bebouwde kom blijkbaar).
Eén lange baan, 3 rijbanen breed, verhoogde fietspaden. Ik dacht eigenlijk dat ik er minstens 70 mocht maar bon, het is nu zo en ik had maar beter moeten opletten.
Brief reeds in de bus gekregen, waar ik op geantwoord heb dat ik de feiten erken en bovenstaande (verzachtende omstandigheden)
+ dat het mijn eigen wagen niet was en ik het vermogen niet gewoon was.

Ondertussen heb ik een opvolgbrief gekregen dat het gaat voorkomen blablabla (nog geen datum ofzo).
Aan deze brief zat een folder geniet om een cursus te gaan volgen ivm wegcode/veiligheid....
Op de begeleidende brief staat het volgende gedrukt.
Na het volgen van de cursus ontvangt u een attest van deelname dat u kan voorleggen aan de politierechter. Het meebrengen van dit attest zal de rechter toelaten vast te stellen dat u zich bewust bent van de begane fout en zelf reeds stappen heft ondernomen om hieraan in de toekomst te verhelpen. De rechter kan met dit gegeven rekening houden bij het bepalen van de strafmaat. Het volgen van de cursus heeft evenwel geen vrijspraak tot gevolg.
Nu is mijn vraag dubbel.
* Is het nuttig deze cursus te volgend met het oog op strafvermindering?
De cursus zelf kost al €390 en ik vermoed niet dat ik de kost van de cursus ga "terug winnen" bij mijn uitspraak.
Stel dat de uitspraak €200 goedkoper uitvalt, kom ik op het einde van de rit wel €190 duurder uit.
Ik rij ondertussen vlot 10jaar boete vrij (occasionele parkeerboete buiten beschouwing gelaten) dus ik voel mij niet onmiddelijk aangesproken.

* Hoe pak ik het beste mijn verdediging aan?
Advocaat onder de arm nemen lijkt mij een beetje drastisch.
Is het nuttig te vragen om "mild te zijn" gezien de omstandigheden en eventueel een deel van de straf voorwaardelijk te krijgen gezien het al gigantisch lang geleden is dat ik nog een overtreding begaan heb?
Of moet ik er van uit gaan dat ik gewoon een nummer ben in hun veel te lange dag en dat ik gewoon, hetgeen ze in hun hoofd hebben, ga moeten betalen zonder dat ze rekening te houden met mijn "pleidooi".

Graag jullie mening.
Marco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 12 okt 2016 07:30

Is het nuttig te vragen om "mild te zijn" gezien de omstandigheden en eventueel een deel van de straf voorwaardelijk te krijgen gezien het al gigantisch lang geleden is dat ik nog een overtreding begaan heb?
Welke verzachtende omstandigheden denk je dat er zijn? Iemand gaan ophalen aan de wei van Werchter is niet echt een levensbedreigende situatie. Het feit dat het niet jouw wagen was en dat je het vermogen niet gewend was houdt je niet tegen de verkeersborden en de snelheidsmeter in't oog te houden.

Braaf toegeven en betalen. Politierechters horen dagelijks minstens 10 keer dezelfde uitvluchten en dat stemt hen zeker niet milder.

P.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 12 okt 2016 08:45

Dat de weginfrastructuur niet is aangepast aan de snelheidslimiet kan wel als een verzachtende omstandigheid worden weerhouden. Herinner mij de case van de Sint-Amandsstraat in Gent, een eenrichtingsstraat van > 10 meter breed in een zone 30 waar een snelheidsovertreder om die reden zelfs werd vrijgesproken.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 12 okt 2016 09:41

Dat de weginfrastructuur niet is aangepast aan de snelheidslimiet kan wel als een verzachtende omstandigheid worden weerhouden. Herinner mij de case van de Sint-Amandsstraat in Gent, een eenrichtingsstraat van > 10 meter breed in een zone 30 waar een snelheidsovertreder om die reden zelfs werd vrijgesproken.
De weginfrastructuur is totaal geen verzachtende omstandigheid om een snelheidsovertreding te begaan, in de wetstraat in Brussel zijn ook 4 rijvakken.
Het parket geeft u een goede raad, volg je dit niet op kan je de maximum straf krijgen, boete kan tot €3000 met eventueel rijverbod en examen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2016 09:54

Moeilijk in te schatten, denk ik. Als de TS in 10 jaar nog geen enkele overtreding begaan heeft, zou de politierechter hier wel eens serieus rekening mee kunnen houden in het bepalen van de strafmaat.

Hoe verdediging aanpakken (als je het zonder advocaat wil doen)?
1. Fout erkennen (zeker niet "goede daad" vermelden).
2. Zeker NIET vermelden dat je het vermogen van de wagen niet gewoon was (rechter zal zeggen: reden te meer om voorzichtig te zijn en trager te rijden!).
3. Wat je wel kan vermelden is de omschrijving van de baan, en dat je hierdoor foutievelijk dacht dat het een baan was waar je 90 of op zijn minst 70 mocht. Dat het dus puur door onoplettendheid was, en zeker geen slechte wil, maar dat je wel inziet dat dit geen excuus is.
4. Dat je in de toekomst extra aandacht aan de verkeersborden zal besteden, en bij twijfel een lagere snelheid zal aanhouden...

Als de cursus ter sprake komt kan je zeggen dat je €390 zéér veel geld vond voor deze cursus (wat ik persoonlijk ook vind, trouwens!) en dat je dit geld niet zomaar ter beschikking had en vandaar niet ingegaan bent op dit aanbod. Maar dat dit niet wegneemt dat je zeker beseft dat uw snelheidsovertreding niet door de beugel kan.

Of je de prijs van die cursus effectief kan "terugwinnen" door een lagere strafmaat, kan ik echt niet inschatten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 12 okt 2016 10:26

De weginfrastructuur is totaal geen verzachtende omstandigheid om een snelheidsovertreding te begaan, in de wetstraat in Brussel zijn ook 4 rijvakken.
De Wetstraat is een van de drukste straten in hartje Brussel. Daar wéét je gewoon dat je in het stadscentrum bent. Ik spreek me dan ook niet uit over de specifieke situatie van TS, ik opper gewoon de mogelijkheid. De Gentse politierechter in kwestie vond dat toen wél een verzachtende omstandigheid.

edit: De berichtgeving over de zaak in kwestie. Het leverde geen vrijspraak op zoals ik mij herinnerde: de overtreder kreeg een boete maar geen rijverbod zoals in de strafwet voorzien.
"sowieso" schrijf je zo.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 okt 2016 10:37

didymus, de sint-amandstraat in Gent is ook in het hartje van Gent in een studentenbuurt met veel voetgangers/fietsers. De zaak in kweestie ging overigens niet over een vrijspraak.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110909_029

betrokkene werd dus gewoon geen rijverbod opgelegd omdat de straat niet aangepast was. De boete en strafbaar feit bleef overeind.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 12 okt 2016 10:49

Ik had mezelf al gecorrigeerd wat betreft de vrijspraak, zie hierboven.

Blijft wel dat de rechter het in dat geval heeft weerhouden als een verzachtende omstandigheid en een zeer milde straf heeft opgelegd. Het ging toen uiteraard om zone 30 vs. bebouwde kom; 66 km/u was sowieso te snel. Naar mijn mening nog een tikkeltje erger dan de overtreding van TS.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 12 okt 2016 11:01

De weginfrastructuur is totaal geen verzachtende omstandigheid om een snelheidsovertreding te begaan, in de wetstraat in Brussel zijn ook 4 rijvakken.
De Wetstraat is een van de drukste straten in hartje Brussel. Daar wéét je gewoon dat je in het stadscentrum bent. Ik spreek me dan ook niet uit over de specifieke situatie van TS, ik opper gewoon de mogelijkheid. De Gentse politierechter in kwestie vond dat toen wél een verzachtende omstandigheid.

edit: De berichtgeving over de zaak in kwestie. Het leverde geen vrijspraak op zoals ik mij herinnerde: de overtreder kreeg een boete maar geen rijverbod zoals in de strafwet voorzien.
Om 3u in de nacht zal het zeker niet druk zijn en kun je daar gerust 86km per uur rijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 12 okt 2016 11:08

Klopt, maar in het geval van de Wetstraat zijn andere elementen naast verkeersborden die het glashelder maken dat je je in de bebouwde kom bevindt.
"sowieso" schrijf je zo.

Marco Cools
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 13 okt 2016 00:30

Alvast bedankt voor de reacties en tips.
Aangezien zij mijn dossier voor zich gaan krijgen, is er een mogelijkheid voor mij om mijn eigen dossier in te kijken en hoe vraag ik dit op?
Kwestie dat ik mezelf niet tegenpraat.

Ik was sowieso al van plan om "berouw" te tonen.
Ik ben geen notoire hardrijder, Ik rijd met een 18 jaar oude avensis die niet vooruit te branden is.
De wagen van mijn schoonbroer is een recente Ford Galaxy. Nogal een serieuze boot (8-zitter) en het valt gewoon minder op dat je snel aan het rijden bent.
Dat er een boete volgt en een tijdelijk rijverbod heb ik mij al op ingesteld en kan ik ook een mouw aan passen.
Fiets naar het werk en wat meer plannen en dan komt het wel in orde.
Een (liefst zo groot mogelijk) deel van de boete voorwaardelijk is hetgeen waar ik het meeste voorstander voor ben.
Gewoon wat extra opletten en het komt wel in orde. En als ik toch weer "over de schreef ga", jan dan heb ik het alleen aan mezelf te danken.

Wat mij meer stoort is dat er buiten de boete en rijverbod nog een waslijst aan kosten bijkomen (uitspraak van de rechter, gift aan het slachtoffer fonds (ik heb toch niemand omver gereden?),...)
Daarom zou ik de boete zoveel mogelijk willen beperken aangezien de totaalkost sowieso gaat oplopen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 okt 2016 09:09

Zo erg zal het allemaal wel niet worden. Met een boete zal de kous wel af zijn. Denk niet dat je voor de politierechter zal komen als je die boete gewoon betaald. Heb ook al eens een PV gehad met bijna dezelfde snelheidsoverschrijding en dat heeft me indertijd een boete van 150 € opgeleverd en dat was alles.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 13 okt 2016 09:50

Uw schoonmoeder voeren een goede daad? U zal al veroordeeld worden daarvoor alleen al.

LeenW
Berichten: 12827

#14 , 13 okt 2016 10:18

Puur financieel zal u er misschien geen voordeel bij doen, maar als het aantal dagen rijverbod belangrijk is voor u, zou ik het toch eens overwegen.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 13 okt 2016 10:19

Zo erg zal het allemaal wel niet worden. Met een boete zal de kous wel af zijn. Denk niet dat je voor de politierechter zal komen als je die boete gewoon betaald.
Hoezo niet voor de politierechter komen? Als ze het vergeten misschien (quod non), ja.
In de openingspost staat duidelijk dat het parket van plan is om TS te dagvaarden. Geen kans op minnelijke schikking dus...
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”