Takelen voertuigen binnen Inname Openbaar Domein

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

Takelen voertuigen binnen Inname Openbaar Domein

#1 , 03 okt 2016 10:58

Besten,

Een kennis van mij heeft vorige week een inname openbaar domein aangevraagd te Geraardsbergen. Dit voor een voertuig/materiaal dat voor haar deur moest worden geplaatst voor het uitbreken van een badkamer. De stad heeft dan borden geleverd (E1 of E3, ben niet zeker welke het precies waren) met een opschrift eronder van wanneer tot wanneer men niet mocht parkeren. Deze werden een goede 3 dagen voor de periode van inname geplaatst. Op het moment van plaatsing stonden er geen auto's in de inname, wat ook door de aanwezige ambtenaar werd vastgesteld. Op de dag van de inname wil het natuurlijk lukken dat er iemand zijn voertuig in de afgehuurde zone heeft geplaatst. Mijn kennis belt daarop de politie, die liet weten dat het voertuig kon getakeld worden, maar dat dit op initiatief en kosten van haar zou moeten gebeuren, en dat zij deze dan achteraf zou moeten verhalen op de bestuurder of eigenaar van het voertuig.

Dit lijkt mij nogal vreemd om twee redenen ;

1. Als gewoon individu overgaan tot het opdracht geven van takelen lijkt mij meer dan een beetje riskant, en gezien het op (afgehuurd?) openbaar domein is vind ik niet echt een wettelijke onderbouw hiervoor.

2. Is het normaliter niet de overtreder die rechtstreeks verantwoordelijk is voor de takelkosten? Het lijkt mij nogal onbegonnen werk om als individu de kosten van een takelen te dragen, en deze dan te proberen verhalen van een ander persoon. De kosten en tijd die men hierin zou moeten steken zullen waarschijnlijk oplopen tot nogmaals hoger dan het bedrag dat het de aanvrager al gekost heeft. (plus dan nog de kosten van de inname!)

Alvast bedankt voor enige verduidelijking die men zou kunnen bieden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 okt 2016 11:10

Politie zou kunnen Pv opstellen wegens negeren bord.
Edoch meer en meer wordt blijkbaar door advocaten aangevoerd dat gezien het voor een privé reden is de politie niet meer bevoegd is op daar te takelen.
Vermoedelijk zal men ook in Geraardsbergen al geconfronteerd zijn met dat probleem.
Vraag dat eens na bij politie of politieraad /gemeente?

Orran
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2016 11:18

Bedankt voor de snelle reactie, Franciscus!

Ik zal mijn licht opsteken bij de politie bij een eerst volgende mogelijkheid, en zal zeker het antwoord doorspelen, vind het een boeiend dilemma!

Voer voor discussie : Ongeacht de toewijzing van de inname blijft het toch deel van het openbaar domein? Blijft de politie dan niet nog steeds bevoegd? Kan men de vergelijking niet maken met een terras dat geplaatst is op openbaar domein?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 okt 2016 18:44

Tenzij afgebakend blijft dat openbare weg hoor.

Moet in principe met gemeentelijke parkeerkaart en E9 geregeld worden, ipv met parkeerverbod ... dat houdt immers in dat ook de aanvrager er niet mag staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”