Slepen van een voertuig

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Slepen van een voertuig

#1 , 02 okt 2016 00:34

Hallo.
Ik heb met een vriend (en enkele andere personen) van mij een discussie ivm het slepen van een wagen :D . Zij beweren bij hoog en laag dat het verboden zou zijn om een wagen te slepen met een trekkoord maar het wel zou mogen met een ijzeren trekbar. De anderen beweren dat beiden niet meer toegelaten zijn, en je maw helemaal niet meer mag slepen.

Het enige dat ik terugvind is dat sinds 1 maart 2014 het wegslepen vanaf de snelweg niet meer toegelaten is, maar vind nergens iets specifiek over het gebruik van touw of een ijzeren bar.

Heb daarnet nog de lokale politie gebeld met deze vraag en die bevestigden mijn standpunt: trekkoord en bar zijn beiden toegelaten, zolang het niet over de snelweg is. Maar de lokale politie durft er ook al eens naast te zitten...

Dus de vraag is simpel: mag je slepen met koord, of moet het een ijzeren bar zijn wettelijk gezien? In onderstaande tekst wordt gesproken over nood - en hulpkoppeling, maar... wat is een noodkoppeling?
49.5. Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto's mogen slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto's, alleen in geval van overmacht en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen :

een aanhangwagen waarvan de hoofdkoppeling of de bevestiging ervan niet meer de vereiste veiligheid biedt;
een auto of een vierwieler met motor die zich niet meer op eigen kracht kunnen verplaatsen of die niet alle veiligheidswaarborgen bieden.
Voor de toepassing van deze bepaling worden de speciale uitrustingen waarmede sommige voertuigen met het oog op het wegslepen zijn voorzien, niet als noodkoppelingen beschouwd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 okt 2016 08:36

Denk dat het hier beschreven staat: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /227-art49
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 02 okt 2016 16:03

En daar staat dus niets over het gebruik van touw of ijzeren bar. En aangezien ik nergens iets specifieks vind over nood - en hulpkoppelingen ga ik er vanuit dat zowel touw als bar beiden zijn toegelaten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 okt 2016 19:13

Klopt, bar is wel gevaarlijk om schade aan de voertuigen te veroorzaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 okt 2016 13:01

Klopt, bar is wel gevaarlijk om schade aan de voertuigen te veroorzaken.
Een touw is dit des te meer als in één van de voertuigen een onervaren chauffeur plaatsnam.
Daarom dat slepen gevaarlijk is, draait de motor niet meer van het gesleepte voertuig heb je geen remmen en ten zeerste afgeraden.
Ben je aangesloten bij VAB of Touring wegenhulp word u wagen gratis getakeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 okt 2016 15:53

[, draait de motor niet meer van het gesleepte voertuig heb je geen remmen .
Klopt niet. Je hebt wel geen rembekrachtiging meer, en ook geen servo op het stuur. Maar je kan wel nog remmen en sturen, maar het kost u meer kracht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 03 okt 2016 16:53

[, draait de motor niet meer van het gesleepte voertuig heb je geen remmen .
Klopt niet. Je hebt wel geen rembekrachtiging meer, en ook geen servo op het stuur. Maar je kan wel nog remmen en sturen, maar het kost u meer kracht.
Stel voor dat je het eens uittest op een bergaf, of je moet een oldtimer hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 03 okt 2016 20:07

Auto van 1 jaar oud, 4 x 4 en hij remt zonder motor, ook op een helling.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#9 , 03 okt 2016 20:44

Die vriend van mij beweerd dat hij een jaar geleden een boete had gekregen puur omdat hij een touw had gebruikt om te slepen. Heb hem gevraagd of hij dat PV eens kon laten zien, ben benieuwd.

Een ander (ja nog een ander persoon, zware discussie aan het worden :lol: ) heeft nog maar pas zijn theoretisch examen gedaan voor rijbewijs B en beweerd dan weer dat in zijn theorieboek letterlijk staat dat slepen met touw verboden is. Ook hiervan wacht ik op bewijs...

En ik houd jullie ook op de hoogte.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 03 okt 2016 23:06

Ze zouden het helemaal moeten verbieden, veel te gevaarlijk met het huidige verkeer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”