Wettige vaststelling verkeersovertreding

vrijblijvendadvies
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wettige vaststelling verkeersovertreding

#1 , 27 sep 2016 14:51

Dag iedereen

Vanmorgen ben ik in Gent door het rood licht gereden met mijn fiets, samen met heel wat andere fietsers. (het gaat om een plaats waar een klein zijstraatje uitkomt op een grote straat en je kan zien of er auto's aankomen). De politie-agenten stonden niet in de straat, maar om de hoek in een andere straat en vroegen "Bent u door het rood gereden". Aangezien ik allesbehalve fris en alert was, heb ik daar "ja" op geantwoord, waarop de agent mijn gegevens heeft genoteerd en me een boete heeft toegekend van 165 euro.

Mijn vraag is de volgende: is de vaststelling wettig gebeurd?
De agenten bevonden zich niet in de straat van de overtreding en hebben niets gezien.
Kennissen van me zeggen dat agenten geen insinuerende vragen mogen stellen om te weten of ik een boete heb begaan?

Kan ik de vaststelling in twijfel trekken en op basis van een incorrecte (onwettige) procedure weigeren de boete te betalen?

Alvast bedankt voor een feitelijk antwoord.

Vriendelijke groeten
G

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 sep 2016 14:58

Dat zal ervan afhangen wat ze in het PV gaat staan, als ze verklaren a la "wij hebben gezien dat..", is het verhaal voorbij, ongeacht of ze het nu gezien hebben of niet.

Voor de rest denk ik dat uw kennissen te veel Amerikaanse tv-series kijken..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 sep 2016 16:10

Als zij staan in een straat waar het juist groen is, en uit de zijstraat kom jij op dat moment aangereden, wil dat natuurlijk zeggen dat jij door het rood bent gereden, en dat hebben ze dan niet zelf gezien, maar hebben ze kunnen afleiden uit het feit dat jij op dat moment uit die straat kwam. Daarbij heb je het zelf aan hen bevestigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 27 sep 2016 17:39

Politieambtenaren hebben een eed afgelegd en de rechtbank beschouwd de vaststellingen van beëdigde personen al correct. Hun vaststelling worden dus geacht waar te zijn tot bewijs van het tegendeel - u kan dat betwisten voor de bevoegde rechtbank
U kan altijd een procedure voor valsheid in geschriften opstarten voor de correctionele rechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”