PV zonder meting

defqon
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

PV zonder meting

#1 , 26 sep 2016 15:51

Ik heb deze nacht te snel gereden door hove (zone 30). Op het moment zelf reed ik ongvr 60-70. Toen ik de bocht richting boechout nam zag ik in mijn achteruitspiegel een auto aankomen met een hoge snelheid. Onmiddellijk liet ik mijn gaspedaal los en bolde ik wat uit. De auto kwam behoorlijk dicht tegen mij rijden en na 100m verder te hebben gereden zette deze wagen ineens zijn blauwe lichten aan(politiecombi). De dames in kwestie beweerde dat ik door de zone 30 aan een snelheid van 90km/u had gereden. Ik gaf toe dat ik te snel had gereden maar 90 niet mogelijk was, daarop kreeg ik het antwoord "van ja onze instrumenten zullen dan liegen". Ze gaf mijn rijbewijs terug en zei van we zullen de PV opmaken en het voorval doorgeven aan de rechtbank. Mijn vraag is kan een combiwagen zonder meting zomaar een snelheid opplakken? Ik ben er zeker van dat ik er niet voorbij heb gereden/geflitst ben geweest. Aangezien ik dan 60km/u te snel reed kreeg ik wel mijn rijbewijs terug.. iemand meer duidelijkheid hierover?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 26 sep 2016 16:30

Moderne flitspalen hebben geen flits meer hé.
Zeker dat er geen mobiele stond in die zone 30, en ze je daarna gewoon onderschept hebben?

defqon
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2016 16:45

Heel zeker dat ik niet geflitst ben. In deze gemeente staan zelfs 2 vaste radars. En waarom zouden ze mijn rijbewijs niet intrekken?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 26 sep 2016 17:07

Wie zegt dat ze geen meting hebben gedaan? Jij kunt dit niet weten.
Als de PV opgemaakt wordt zullen ze wel moeten melden hoe ze de snelheid hebben gemeten.

Bovendien heb je jezelf aan de galg gepraat. Je hebt uw overtreding bevestigd tijdens je verhoor. Ze kunnen dit dus als beëdigd ambtenaar.
vrolijk verklaren in hun PV dat jij dit gezegd hebt. In principe hoeven ze al niet meer op de proppen te komen met een meting.
Hoeveel keer moeten we nog zeggen dat je moet ZWIJGEN als je met de politie bezig bent en alleen moet antwoorden wat ze vragen!

defqon
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2016 17:15

Als een wagen dat 300m achter mij zit en net in dezelfde straat was ingedraaid was waar ik me bevond vind ik het nogal vreemd. Oké ik moet zwijgen, daar heb je een punt maar dan is de vraag nog steeds waarom ze mijn rijbewijs niet hebben afgenomen..

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#6 , 28 sep 2016 12:33

Er is een essentieel verschil tussen
Art. 10. SNELHEID. (10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.) <KB 2003-04-04/66, art. 9, 025; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
(algemeen verkeersreglement)

en
Art. 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.
De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.
De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :
- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.
(wegverkeerswet)...

Dat verklaart allicht meteen ook de houding van de politiediensten aangaande het niet-onmiddellijk-intrekken van uw rijbewijs....
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

giserke
Berichten: 2434

#7 , 28 sep 2016 18:11

De overtreding van TS klopt volgens mij met Art. 10. Onaangepast rijgedrag is visueel vaststelbaar zonder meeting.
Daar kan dan nog over gediscuteerd worden, van is het 'on aagepast rijgedrag' of niet. Maar de rechtbank zal rapper de politie geloven dan TS.
Bovendien heeft TS die discussie overbodig gemaakt door in zijn verklaring toe te geven dat hij te snel reed. Daarmee is de kous af, de politie heeft zijn bekentenis.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”