Auto getakeld door wegpolitie nu weigerd SOS depanagedienst oostende wagen mee te geven

Henny
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Auto getakeld door wegpolitie nu weigerd SOS depanagedienst oostende wagen mee te geven

#1 , 12 sep 2016 10:44

Hoi hoi

Vorige week werd mijn wagen getakeld op de e-40 omdat hij daar te lang stond geparkeerd (was een probleem met de motor stond in panne).
ik regel een depaneur om de wagen vandaag te gaan ophalen op het adres verkregen van de verkeerspolitie die het eerst zelf niet wist waar hij was :shock:

Nu wilde SOS depanagedienst Oostende de wagen niet mee geven en zij eist eerst de betaling.
Dit vind ik ronduit schandalig dit bezorgd me nu nog meer kosten omdat ik de depaneur nu nogmaals moet laten terug keren als zij hun overschrijving zullen krijgen in 1 of 2 dagen via de bank want ikzelf woon op een uur afstand met de wagen dewelke ik momenteel dus niet heb.

Kunnen jullie mij hieromtrent het een en ander verduidelijken wat de wet hieromtrent zegt want volgens SOS depanage is dit niet hun beslissing :?: maar bepaald door het vlaamse gewest :!:

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 sep 2016 11:19

Art. 11/2. § 1. De bevoegde personen kunnen ambtshalve voor de verplaatsing van bij een ongeval betrokken of defecte voertuigen zorgen.
De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder, de eigenaar en de burgerlijk aansprakelijke personen.
§ 2. De persoon of de dienst die door de bevoegde persoon belast wordt met de verplaatsing van het voertuig beschikt over een rechtstreekse vordering ten aanzien van de bestuurder of de eigenaar van het voertuig en kan tegen hen het retentierecht inroepen voor de betaling of tot zekerheid van de betaling van de kosten van verplaatsing en stalling, behalve wanneer de bestuurder of de eigenaar aan de gemeente een belasting of een retributie verschuldigd is voor het takelen van het verplaatste voertuig.
De bestuurder en de eigenaar zijn jegens de takeldienst en het bestuur waarvan de bevoegde persoon afhangt hoofdelijk gehouden tot het betalen van de sleep- en stallingskosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2016 11:50

@sloeberken
Uit welke wet of KB komt dit? Ik vind dit niet terug.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 12 sep 2016 12:13

Ik meen het gevonden te hebben in een wets"voorstel" uit 2015... Juist ?


Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 12 sep 2016 22:46

U zal best die takelkosten betalen, vermoedelijk een FAST takeling.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... NR71lojh3w
Los daarvan kan politie inderdaad takelen voertuigen die langer dan 24 u als niet rijvaardig ergens staan en dus zeker op een snelweg.

Politie zal PV hebben opgesteld - indien takelkosten niet betaald worden worden dat gerechtskosten en komt de zaak voor de politierechtbank.

in principe heeft een takelbedrijf geen retentierecht wegens takelen maar bij FAST kan de opdracht van betalen geregeld zijn via parket.
Zal trouwens een vastgesteld tarief zijn .
Weten ze dat bij FWP niet?

Henny
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 sep 2016 11:16

politie heeft geen pv opgesteld want ze vonden hem gedurende 2 werkdagen niet( de verkeerspolitie) omdat er niks in hun systeem stond hebben ze al hun collegas moeten opbellen tot ze de juiste persoon vonden die hem heeft getakeld betrefte volgens hun een achtergelaten voertuig.

ik zal deze betalen bij het ontvangen van de factuur ! dewelke ik nu nog steeds niet ontvangen heb en trouwens hun tarief wat telefonisch vermeld werd is meer dan het dubbele dan wat fast website vermeld dat is ook weer typisch en zal ook wel niets aan te doen zijn waarschijnlijk!

Zij hebben hun retentierecht gebruikt de depaneur geweigerd omdat er nog niks betaald was terwijl ze in principe geen retentierecht hebben bij takelen zegt u dan versta ik het toch niet dat ze het toch zomaar doen nuja

Alvast super bedankt voor de info

En trouwens FWP dat zegt me niks?
Mvg Henny

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 13 sep 2016 11:38

Zou dat kunnen Federale WegPolitie zijn? 't Is maar een gok hoor.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 13 sep 2016 13:00

Federale wegpolitie heeft normaal gezien de afkorting WPR.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 13 sep 2016 13:03

Correct mijn fout. Is Wegen Politie - Police Routière
Tja met al die afkortingen - en dan nog in twee talen. :D

Achtergelaten voertuig is dan weer iets anders ...kan als wrak beschouwd worden.

Normaal moet er een of ander PV van gemaakt zijn en nr staat op op de takelbon bij het takelbedrijf.
Vraag desnoods dat PV nr daar eens op.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 13 sep 2016 16:34

Als uw wagen er nog moest staan, ga hem dan maar snel halen, want die firma's tellen ook nog stallingskosten voor iedere dag dat uw voertuig op hun parking staat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”