Mijn wagen is in beslag genomen, intussen verbeurd verklaard, wat met verkoopsovereenkomst

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

Mijn wagen is in beslag genomen, intussen verbeurd verklaard, wat met verkoopsovereenkomst

#1 , 12 sep 2016 06:23

ik had vlak voor dat mijn wagen in beslag werd genomen na een verkeersovertreding ( rijden spijts verval), mijn wagen verkocht, ik moest enkel nog keuren voor verkoop, we hadden al een verkoopovereenkomst aangemaakt en zijn beide in bezit hiervan. Kan ik hier nog iets mee.

Beste moderators willen jullie deze topic aub niet sluiten, dit is een juridische vraag die ik stel die heel belangrijk is voor mezelf. Mijn excuses als sommige andere discussie's niet-juridisch uit de hand zijn gelopen. IK zal me er niet meer aan laten vangen.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2016 06:46

De rechterlijke beslissing zal voorrang hebben op de verkoop van uw voertuig door uzelf. U zal de verkoopovereenkomst moeten herroepen en opdraaien voor de eventuele kosten. Zint eer ge begint...

polk
Berichten: 437

#3 , 12 sep 2016 10:47

Art. 42. Bijzondere verbeurdverklaring wordt toegepast :
1° Op de zaken die het voorwerp van het misdrijf uitmaken, en op die welke gediend hebben of bestemd waren tot het plegen van het misdrijf, wanneer zij eigendom van de veroordeelde zijn;
2° Op de zaken die uit het misdrijf voortkomen.
3° Op de vermogensvoordelen die rechtstreeks uit het misdrijf zijn verkregen, op de goederen en waarden die in de plaats ervan zijn gesteld en op de inkomsten uit de belegde voordelen.

Art. 43bis
Indien de zaken niet kunnen worden gevonden in het vermogen van de veroordeelde, raamt de rechter de geldwaarde ervan en heeft de verbeurdverklaring betrekking op een daarmee overeenstemmend bedrag.




Hebt u in uw schrijven naar de procureur iets vermeld over het feit dat de wagen reeds verkocht was? Hebt u uw wagen aan een onafhankelijke derde verkocht of aan een vriend/familielid?


Ook eens lezen:

Art. 196
Met [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar] worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Reclame

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2016 14:17

Aan onafhankelijke derde...

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2016 14:17

En heb aan procureur niets gezegd ivm met het te verkopen van de wagen.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 12 sep 2016 17:26

En was de wagen al in beslag genomen door politie?
De wagen is bij vonnis nu dus verbeurd verklaard?
Dan zal u in de loop van de procedure daarvoor toch bv een blauw document van politie hebben gekregen?

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2016 18:59

De verkoopovereenkomst dateert van voor de inbeslagname.. ik heb dit nog niet gecommuniceerd omdat ik niet wist dat ie verbeurd verklaard ging worden.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 12 sep 2016 19:28

De verkoopovereenkomst dateert van voor de inbeslagname.
En u kan dit bewijzen?
ik heb dit nog niet gecommuniceerd omdat ik niet wist dat ie verbeurd verklaard ging worden.
Ik dacht dat u had gezegd dat die in beslag was genomen? Op het moment van inbeslagname vond u het dus niet nodig om dit te melden?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 sep 2016 19:31

Wanneer een goed verbeurd verklaard wordt door de strafrechter, en dit goed geen eigendom is van de beklaagde, kan de werkelijke eigenaar op dit punt derdenverzet aantekenen tegen de beslissing tot verbeurdverklaring.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 sep 2016 04:57

Wettelijk gezien met een verkoopsovereenkomst dat dateert van voor de inbeslagname kan de rechtmatige eigenaar die de wagen gekocht heeft de wagen op eisen ? En franciscus ik heb geen blauw document gekregen van de politie.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 15 sep 2016 07:57

Uw vorige posts indachtig wil ik er u overigens wel op wijzen dat het antidateren van een document valsheid in geschrifte is, en dus strafbaar. Kwestie dat u straks niet gaat beginnen jammeren over een onheuse behandeling omdat die strafbare daad is gesteld geweest door één van uw afgesplitste persoonlijkheden.

johanb1977
Berichten: 117

#12 , 19 sep 2016 23:27

Het zou nogal gemakkelijk zijn om een wagen aan een fractie van de prijs te verkopen na inbeslagname en de factuur te antidateren. Het meest correcte zou zijn inbeslagname van het voertuig en een (schade)vergoeding te betalen aan de eventuele koper, indien deze niet op de hoogte was van de feiten, anders medeverantwoordelijk

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 sep 2016 02:30

Idd .. dat gaan we waarschijnlijk ook doen. Het is zo nu, of dat ik de beslissing zal moeten nemen dat ik art. 71 zal inroepen in beroep of niet. Ik heb wel wat bang. Hoewel ik echt een ernstige periode doormaakte, zijn er heel wat scenarios mogelijk. Zo zouden ze me kunnen interneren en zo meer. Als ik medisch rijongeschikt wordt verklaard kan ik dat terug draaien bij het cara ? Is dat echt zo ? Hoe verloopt zo'n procedure ?

katwezel
Berichten: 375

#14 , 22 sep 2016 05:26

De inbeslagname is blijkbaar gebeurt op het ogenblik dat jij nog officieel eigenaar was van het goed zoals je reeds aangaf , hierdoor kan jij aan de overeenkomst niet meer voldoen , dat geef je ter kennis aan de persoon die je wagen wilde kopen en die moet jou dan maar aanklagen voor het niet kunnen nakomen van de overeenkomst , zo simpel is het

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#15 , 22 sep 2016 10:18

Zo zouden ze me kunnen interneren en zo meer. Als ik medisch rijongeschikt wordt verklaard kan ik dat terug draaien bij het cara ? Is dat echt zo ? Hoe verloopt zo'n procedure ?
Ik zou zeggen: stel de vragen op het moment dat ze zich écht stellen. Want dit is hypothese #10 die je hier voorlegt. Ondertussen kan je de nodige info vinden op de website van het CARA (http://www.bivv.be/nl/adviesbureau/b2c/ ... -het-cara/) en kan je het relevante KB eens lezen (http://www.bivv.be/storage/main/medisch ... ijlage.pdf). Onder puntje 2 "Geestelijke aandoeningen" zal je vinden wat voor jou relevant is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”