boete voor het niet dragen veiligheidsgordel

déconnecté
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

boete voor het niet dragen veiligheidsgordel

#1 , 09 sep 2016 13:56

Vorige week reed ik voorbij een politiecontrole waarbij de auto voor en achter mij aan de kant werden gehaald. Ik reed dus aan zeer trage snelheid en er stapte een agent op mij af. Ik dacht dat hij iets wilde zeggen dus ik deed mijn raam een beetje naar beneden. De agent liep langs en keek vluchtig naar binnen, hij is op geen enkel moment blijven staan, communiceerde op geen enkele manier en ik ben dus gewoon doorgereden. Omdat er een stuk of twintig (minstens) agenten stonden die hun wapens zichtbaar droegen en omdat zich dit afspeelde op een ingangsweg net buiten de kleine ring van Brussel, dacht ik dat het om een anti-terreuractie ging, en heb ik er verder niet bij stil gestaan.

Een week later kreeg ik een boete van 110 euro in de bus voor het niet dragen van mijn veiligheidsgordel. Nochtans had ik mijn veiligheidsgordel gewoon de hele tijd aan. Via het bijgevoegd formulier kan ik de boete aanvechten. Enig opzoekwerk leert mij dat het zal neerkomen op mijn woord tegen dat van de agent. Blijkbaar ligt alle bewijslast bij mij; ik moet kunnen bewijzen dat ik mijn gordel droeg op het moment in kwestie, terwijl de agent (één agent, geen enkele collega was ook maar enigszins in de buurt) niet hoeft te bewijzen dat ik mijn gordel niet droeg? Is dat niet de rechtstaat op zijn kop?

Heeft het aanvechten van de boete enige kans op slagen? Zijn er andere juridische middelen die ik kan aanwenden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 09 sep 2016 14:09

is inderdaad (in uw geval) de rechtsstaat op zijn kop. Het woord van een agent wordt als waarheid aanzien tenzij het tegendeel bewezen is.

Gewoon de boete betalen dus. Aanvechten heeft geen enkele zin.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 sep 2016 16:21

Ze moeten al lang niet meer met 2 zijn om een PV op te maken.

Reclame

déconnecté
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2016 20:26

Ik vermoed dat ik mijn gordel op een verkeerde manier moet hebben gedragen (bovenste riem onder de oksel i.p.v. over de schouder).

In de wet vind ik over de wijze waarop de veiligheidsgordel moet worden gedragen enkel het volgende:

35.1.3. De veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem worden gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.

Ik vraag mij af of er ergens duidelijk gepreciseerd wordt wat er moet worden verstaan onder ‘’een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt”, of wordt dit gewoon door elke agent individueel ingevuld op het moment dat hij de vaststelling doet?

Ik blijf ook verbaast over het feit dat een agent zijn woord als ‘bewijs’ geldt. Een agent is dus blijkbaar perfect bij machte om mensen boetes aan te smeren zonder dat hij ooit enig echt tastbaar bewijs moet voorleggen, of zelfs zonder dat een collega zijn getuigenis bevestigd. Kunnen hiertegen hogere rechtsregels worden ingeroepen?

builder
Berichten: 189

#5 , 10 sep 2016 21:14

De correcte manier om de veiligheidsgordel te dragen staat beschreven in het instructieboekje van uw wagen.

De bijzondere bewijswaarde van pv's in verkeerszaken wordt geregeld in art. 62 van de wegverkeerswet (Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968).

Nog wat bijkomende lectuur hierover:
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... es-verbaal

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 sep 2016 08:10

Ik vermoed dat ik mijn gordel op een verkeerde manier moet hebben gedragen (bovenste riem onder de oksel i.p.v. over de schouder).

?
Gezien je onmiddellijk weet welk de eventuele fout was, heb ik de indruk dat je dat meer doet in het verkeer. Op die wijze kan de gordel u niet meer 100 % beveiligen bij een aanrijding.
Ik persoonlijk heb ooit een serieuze frontale aanrijding gehad (niet in fout). het merendeel van mijn verwondingen werden veroorzaakt door de gordel (breuk van borstbeen, 4 ribben, 2 ruggenwervels) maar als ik hem niet aan had gehad, kon ik dit hier nu niet meer neerschrijven.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 11 sep 2016 17:50

Ik blijf ook verbaast over het feit dat een agent zijn woord als ‘bewijs’ geldt. Een agent is dus blijkbaar perfect bij machte om mensen boetes aan te smeren zonder dat hij ooit enig echt tastbaar bewijs moet voorleggen, of zelfs zonder dat een collega zijn getuigenis bevestigd.
Artikel 62

De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtredingen vast door processen-verbaal die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen.


http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... -t5hs1afd1
Kunnen hiertegen hogere rechtsregels worden ingeroepen?
Ik vrees ervoor.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 12 sep 2016 09:52

Vermoedelijk doe je dit doordat je net zoals ik, en nog veel mensen, problemen hebt van een gordel die schuurt in je nek?
Gordel onder de oksel mag inderdaad niet (politie heeft mijn vader daar al eens voor gewaarschuwd).
Daarom dat ik nu zo'n gordelovertrek heb, die dan over m'n schouder ligt. Geen schuren, nog steeds beveiligd, en comform de wet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”