Parkeerboete voor parkeren op verhoogde berm

MaXX99
Topic Starter
Berichten: 18

Parkeerboete voor parkeren op verhoogde berm

#1 , 09 sep 2016 11:41

Ook ik heb net een boote voor parkeren op een verhoodgde berm in de bus gekregen.
Had ik er moedwillig verkeerd geparkeerd had ik er geen enkel bezwaar op gehad, echter hier vraag ik me toch zwaar af welk risico iik voor de medegebruiker of voetganger zou kunnen vormen.
Op Street View ziet het er trouwens veel deftiger nog uit dan de huidige situatie : http://goo.gl/9S6Vkk

Wat is jullie mening ? Bezwaar optekenen of braaf 110 € ophoesten ?

MvG

MaXX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 09 sep 2016 14:34

Het maakt echt niet uit of u al dan niet een risico vormde. Als u er niet mag parkeren, dan mag het niet.
Bezwaar aantekenen heeft echt geen zin. Geen enkele rechter zal u deze boete kwijtschelden omdat u geen gevaar vormde. U, als burger, bent namelijk geen bevoegd persoon, en volgens de rechtbank heeft uw inschattingsvermogen geen enkele waarde.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2016 15:25

Als u staat geparkeerd op de Grote Markt van Brussel zal u ook niet voor gevaar zorgen voor andere weggebruikers! U mag niet parkeren oo de verhoogde berm. Boete betalen en volgende keer andere plaats zoeken om te parkeren...

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 09 sep 2016 20:50

verhoogde berm wilt zeggen dat een duidelijk zichtbaar hoogte verschil is met de rijbaan;

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.


voor zover ik kan zien op de link met streetview is er geen hoogte verschil tussen de rijbaan en de berm, wat dus naar mijn ogen een gelijk grondse berm is;

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.


een meer recentere foto posten zou al kunnen helpen in een meer correct antwoord te geven :)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 sep 2016 21:31

Binnen of buiten de bebouwde kom?
Aan het sportpaleis wordt er regelmatig geparkeerd op de middenberm van de Noordersingel tot op de bermen van de snelweg op- en afrit aldaar.
Is een boete of een getakeld voertuig tot gevolg.

Een tweede graad overtreding.

http://www.wegcode.be/boetetarieven

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro. (uiteraard x 6 opdeciemen)


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”